اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

بخش خصوصی بیشترین بهره اقتصادی را از حضور زائر می برد/ کاهش ماندگاری زائر نیازمند تدبیر

کد خبر : 7018

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید برلزوم توجه به مقوله ماندگاری زائر گفت: بخش خصوصی تا کنون بیشترین بهره اقتصادی را از حضور زائر برده است.

به گزارش صبح مشهد، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: ماندگاری زائر در طول این سال ها نسبت به سنوات گذشته به علل مختلف رو به رشد نبوده است، در گذشته اکثریت زوار معمولاً ۱۰ روزه قصد سفر می کردند تا در مشهد اقامت کنند ولی متاسفانه امروز حضور زائر به طور متوسط به حدود ۳ روز و شاید کمتر رسیده است.

وی در خصوص علل کم شدن زمان حضور زائر در شهر مشهد تصریح کرد: در واقع ضعف هایی وجود دارد که تلاش تمام مدیران و مسئولان و یک برنامه میان سازمانی را می طلبد؛ مواردی چون نبود زیرساخت های مناسب، فراهم نبودن برنامه های محتوایی و… از جمله این ضعف هاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه بیان کرد: ارتباط با موضوع زیارت و اصرار توجه رویکردی با بعد اقتصادی به زائر و ایجاد فضاهای پر هزینه آمد و شد، رفتن زائر به محل اقامتی گران و… خود سبب عدم ماندگاری زائر به مدت زمان زیاد است.

پژمانفر با بیان اینکه ما نباید به فکر این اندیشه باشیم که ازحضور زائر درآمد مستقیم به دست آوریم افزود: ما باید اقداماتی انجام دهیم که زائر با هر بودجه اقتصادی و درآمدی بتواند در شهر مشهد حضور یابد و از فضای معنوی شهر استفاده کندو از این فضای ایجادشده هر قشری بتواند در کنار درآمدهای متفاوت خدمات متناسب به خود را ارایه کند.

وی تصریح کرد: در باب زیارت ائمه اطهار (ع) سفارشات فراوان شده و باید شرایطی به وجود آید که اگر امکان مادی برای برخی افراد فراهم نبود، از بیت المال و موارد مصرفی مثل زکات و… استفاده کرد تا حس زیارت و معنویت کم رنگ نشود.
نماینده مردم مشهد وکلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بنابراین در فرهنگ کنونی از آن به عنوان یارانه یاد می شود که این اقدام خود نیز نیاز به برنامه ریزی دارد.

پژمانفر در خصوص درآمد حاصل از حضور زائر در مشهد خاطر نشان کرد: از این ظرفیت تاکنون استفاده ای درستی نشده و کماکان بخش خصوصی بیشترین بهره اقتصادی را می برد و برنامه مدونی برای استفاده از درامدهای ناشی از این محل که به توسعه شهر و زیر ساخت شهری کمک کند اتفاق نیفتاده است.

وی در خصوص لزوم نگاه زیارتی به مشهد در مقایسه با سیاحتی بودن آن افزود: در شهر مشهد اولویت زیارت و وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) است و زیارت نباید تحت شعاع سیاحت قرار بگیرد .

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شوراب اسلامی تاکید کرد: باید شرایطی محیا شود که زائرین بتوانند زمان بیشتری در شهر مانده و علاوه بر اقامت راحت؛ نیاز معنوی انها نیز به خوبی برآورده شود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن