اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

لزوم توجه ویژه صدا و سیما به رویداد مشهد۲۰۱۷ /گفتمان سازی ۲۰۱۷ هدفی برای مجموعه های شهری

کد خبر : 6901

مدیر دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ گفت: صدا و سیما ۲۰۱۷ را باید از خود بداند و برای آگاه سازی مردم لوگو و نشان مشهد ۲۰۱۷ را در کنار شبکه قرار دهد و یا روزی ۱۰۰ پیام در مورد ۲۰۱۷ زیر نویس کند.

به گزارش صبح مشهد؛ سید رحمان میرزاییان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: رویداد مشهد ۲۰۱۷ می تواند آغاز گر موضوعاتی باشد تا از این طریق برنامه ها و یا پروژه هایی کلید آغازشان زده شود و ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این رویداد نیاز به همدلی و وفاق دستگاهها و ورود دولت است؛ تصریح کرد: زمانی که اصفهان در سال ۲۰۰۶ پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد، رئیس جمهور شخص اول برای پیگری این رویداد کار را به معاون اول خود محول نمود؛ با ورود معاون اول در این رویداد تمام وزرا به طرح ورود حداکثری داشتند ولی متاسفانه برای رویداد مشهد ۲۰۱۷ چنین اتفاقی نیفتاد.

وی در خصوص سالن برگزاری اجلاس ها در رویداد مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: بعضی از اجلاس ها را می توان در سالن های موجود چون صبا برگزار کرد ولی ما نگران مکان اجلاسیه ای هستیم که توسط استانداری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس بین المللی در مشهد نیازمند مکانی ثابت و مناسب است؛ بیان کرد: متاسفانه تاکنون مکانی پیش بینی نشده ولی شهرداری در همه زمینه ها آمادگی مشارکت با تمام مجموعه ها را دارد.

میرزاییان تصریح کرد: شهرداری مشهد آماده همکاری با دیگر مجموعه ها برای مکان اجلاسیه می باشد.

وی در خصوص تغییر کاربری پایانه مسافربری برای برگزاری سالن اجلاس اظهار کرد: پیش بینی شده بود تا قسمتی از این پایانه تا پایان اجلاس تغییر کاربری دهد و بعد از برگزاری اجلاس دوباره به حالت اول برگردد که هفته آینده در جلسه شورای راهبردی این موضوع بررسی خواهد شد.

وی در خصوص هفته های مشهد گفت: در هفته های مشهد که علاوه بر پیوست فرهنگی پیوست اقتصادی نیز دارد نمایشگاههایی در ۱۰ شهر دنیا برای معرفی مشهد برگزار می شود؛ این نمایشگاهها با مسئولیت سازمان فرهنگ و ارتباطات دارای سه قسمت فرهنگی، اقتصادی و سرمایه گذاری است.

مدیر دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ با بیان اینکه طرح سفیران مراحل پایانی خود را می گذراند؛ افزود: شاخص های این طرح مشخص شده؛ افراد شاخص یا باید مشهدی باشند اگر چه در مشهد زندگی نکنند و یا باید برای مشهد و امام رضا (ع) کار ویژه ای انجام داده باشند.

وی ادامه داد: شاخص هایی نیز در سطح های ملی، شهری و محلی تعریف شده به عنوان مثال فردی که به عنوان سفیر مشهد ۲۰۱۷ در یکی از محله های شهر انتخاب می شود حتما باید در محله خود کار شاخصی را انجام داده باشد.

وی افزود: قطعا در انتخاب این سفیران از شورای اجتماعی محلات کمک خواهیم گرفت.

میرزاییان با اشاره به پروژه های فرهنگی با پیوست اقتصادی گفت: در شورای راهبردی نزدیک به ۷ طرح فرهنگی با پیوست اقتصادی مطرح خواهد شد که با عملی شدن ۲ یا ۳ طرح شهر متحول می شود.

وی یکی از این پروژه ها را پروژه گردشگری معرفت افزا عنوان کرد و افزود: با فراخوانی که توسط معاونت اقتصادی شهرداری مشهد صورت گرفت چند ایده برتر انتخاب و به دوره شتاب منتقل و بعد از آن این طرح ها توسط اساتید پوستر و در نهایت سه طرح نهایی شد.

وی تصریح کرد: مشاوران اقتصادی این طرح ها را دارای توجیه بالای اقتصادی دانستند که علاوه بر ماهیت فرهنگی دارای توجیه اقتصادی هستند؛ از جمله این طرح ها را می توان به سه پارک مفهومی دارای پیوست اقتصادی اشاره کرد.

مدیر دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ همچنین در ادامه به بیلبوردهایی با موضوع ۲۰۱۷ در سطح شهر اشاره کرد و افزود: تبلیغات یکی از موضوعاتی است که مدیریت شهری یا به عبارتی شهرداری باید برای این رویداد دنبال کند.

وی تصریح کرد: شهرداری مشهد از دهه دوم محرم با بکارگیری تمام ابزار و امکانات برای آگاه سازی مردم در خصوص رویداد مشهد ۲۰۱۷ گفتمان نخبگانی، برگزاری همایش های گفتمان سازی، حساس سازی و فعال سازی افراد را در نظر گرفته است.

وی با بیان اینکه اداره ارشاد خراسان نیز برنامه هایی را برای آگاه سازی مردم در نظر گرفته است؛ اظهار کرد: اگر هر مجموعه ای حساس سازی را برای خود، پرسنل و خانواده خود ایجاد کند شاهد یک فضای خوب در سطح شهر خواهیم بود.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری میزبان خدماتی در حوزه تاکسی رانی، اتوبوس رانی، خدمات شهری و … است؛ برای افراد خدمت دهنده مباحث فرهنگی میزبانی از جمله تاکسی گردشگری و برند سازی ها برای سال ۲۰۱۷ پیش بینی کرده و اکنون در حال رایزنی با مجموعه هایی مانند اتحادیه هتلداران است.

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مشهد ۲۰۱۷ ورود به عرصه تصمیم سازی در تمدن اسلامی است که خلا آن در جهان اسلام مشاهده می شود.

میرزاییان رویکرد مشهد را برند شدن در حوزه شهرسازی اسلامی عنوان کرد و افزود: شهرداری مشهد باید خود را پایگاه اصلی شهرسازی اسلامی بداند.

وی با بیان اینکه جامعه حوزوی برای ورود به این عرصه علاقمندی خود را ابراز کرده است؛ تصریح کرد: با بعضی از مراجع عظام که در حوزه شهرسازی اسلامی دارای نظریه هستند مکاتبه و مباحثی با هدف تقریب مذاهب مطرح شده است.

وی با اشاره به اقدامات موثر شهرداری مشهد در خصوص حاشیه شهر اظهار کرد: چندین جلسه برای ایجاد فضای مشهد ۲۰۱۷ با افراد تاثیر گذار حاشیه شهر برگزار شده و اگر بتوان در این مناطق کارهای ویژه ای انجام داد در حوزه ملی و بین المللی تاثیر گذار است.

مدیر دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: در مناطق حاشیه شهر با ارائه طرح های موثر به جامعه بین المللی اثبات می شود که خیرین این شهر در سایه امام رضا کار ویژه ای انجام می دهند.

وی اظهار کرد: ما مخالف ورود و بهره برداری از موضوع ۲۰۱۷ در فضای سیاسی هستیم چرا که امام رضا (ع) متعلق به تمام دنیا با هر گرایش سیاسی و مذهبی است.

وی تصریح کرد: همه مجموعه ها با همکاری و همدلی یکدیگر و فارغ از مناسبات و جریان های سیاسی تمام تلاش خود را برای رویداد ۲۰۱۷ که با نام امام رضا (ع) شناخته شده دریغ نخواهند کرد.

وی عنوان کرد: اگر ما فرصت مشهد ۲۰۱۷ را فرصتی برای ادای دین خود نسبت به اثر گذاری تمدن بشری بدانیم قطعا هیچ مدیری به خود اجازه نمی دهد بهره برداری های دنیوی و سیاسی داشته باشد.

وی با اشاره به وب سایت دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ برای آگاه سازی؛ افزود: تمام مجموعه های شهری و رسانه ها از جمله روزنامه ها، خبرگزاری ها، پایگاههای خبری، باید برای آگاه سازی مردم تلاش کنند و ستونی را برای این رویداد مهم در نظر بگیرند تا اطلاع رسانی در سطح بین الملل صورت گیرد.

میرزاییان ادامه داد: این که رسانه ها و مجموعه ها توقع داشته باشند تنها شهرداری، استانداری یا ارشاد در این زمینه فعال باشند تفکر اشتباهی است چرا که مشهد ۲۰۱۷ برای خود آنها نیز آورده دارد.

وی با بیان اینکه مشهد به عنوان میزبان جهان اسلام با استفاده از این رویداد باید سیره رضوی را برای مردم جهان به نمایش بگذارد؛ اظهار کرد: اینکه چه تصور و ذهنیتی از مشهد در ذهن مسلمانان شکل گیرد وظیفه ماست.

وی اظهار کرد: صدا و سیما رویداد ۲۰۱۷ را باید از خود بداند و برای آگاه سازی مردم نشان ۲۰۱۷ را در کنار شبکه قرار دهد و یا روزی ۱۰۰ پیام در مورد ۲۰۱۷ زیر نویس کند.

مدیر دبیرخانه ستاد مشهد ۲۰۱۷ در خصوص محتوای مشهد ۲۰۱۷ بیان کرد: محتوای مناسب توسط شهرداری و ارشاد تامین می شود و صدا و سیما نیز در تولید محتوای مناسب ورود پیدا کند.

وی گفت: اگر صدا و سیما، آستان قدس رضوی، شهرداری و دیگر مجموعه ها در فضای کاری خود مشهد ۲۰۱۷ را به صورت ویژه منتشر کنند شاهد تحول بزرگ در سطح مشهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: برای یک مسلمان مهمتر از معرفی امام رضا (ع) به جهانیان نیست و اگر تربیت اسلامی در مشهد اتفاق افتاده باشد خیلی از مشکلات حل می شود.

وی گفت: شاید برای ما در این نقشه راه اهدافی تعریف شده ولی انتظار من از پایان سال ۲۰۱۷ شروع یک سری اتفاقات خوب و پایان یک سری اتفاقات بد است؛ شروع اتفاقات خوب با پایان سال ۲۰۱۷ ، به دلیل همدلی، اتحاد و همراهی تمام دستگاهای شهر مشهد و کنار گذاشتن تمام اختلافات برای این رویداد مهم و پایان تمام اتفاقات بد به دلیل ایراداتی که ما در میزبانی و همکاری با هم داریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن