اسلاید شواقتصادیستون اصلی

بازگشایی قفل تسهیلات با وثیقه زیر کلید

کد خبر : 6682
استاندار خراسان رضوی گفت: واحدهای تولیدی می توانند تولیدات خود را به جای وثیقه به بانک ها ارائه کنند .

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، علیرضا رشیدیان روز پنج شنبه در حاشیه بازدید از سه واحد صنعتی و جلسه ستاد تسهیل استان در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی برای تامین وثایق مورد نیاز دریافت تسهیلات بانکی گفت: با توجه به این که برخی واحدهای صنعتی و تولیدی استان در این زمینه و به دلایل متعدد مثل در ترهین بودن این اسناد و … مشکل داشته اند در این مرحله واگذاری تسهیلات بانکی، شیوه های متنوعی را برای تامین وثایق پیش بینی کرده ایم که یکی از آن ها « وثیقه زیر کلید» است .
وی دراین باره توضیح داد :در این روش همزمان با فعالیت واحد تولیدی، بانک با ارزش گذاری انبار و تولیدات جدید این واحد در واقع تولیدات کارخانه را به عنوان وثیقه بانکی دریافت تسهیلات می پذیرد. البته این شیوه سال گذشته نیز برای برخی کارخانجات تولید رب در استان انجام شد و امسال نیز امیدواریم بتوانیم از این شیوه استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش برای دریافت تسهیلات احیای صنایع نیز می تواند استفاده شود؟ تصریح کرد: در این زمینه هیچ تفاوتی وجود ندارد چرا که بانک دنبال وثیقه ای به عنوان تضمین پرداخت اقساط تسهیلات است و چه وثیقه ای بهتر از کالای تولیدی یک واحد صنعتی که براساس این قرارداد به محض فروش یا صادرات محصول ،پرداخت اقساط بانکی در اولویت قرار دارد .
وی همچنین در خصوص حل مشکل واحدهای نساجی استان در تامین تسهیلات سرمایه ثابت که در این بازدیدها مطرح شد نیز اظهار کرد: تعدادی از کارخانجات نساجی استان در قالب طرح های توسعه ای که داشته اند سرمایه گذاری های ریالی خود را انجام داده اند اما برای تامین سرمایه ارزی از طریق صندوق توسعه ملی با مسئله تغییر رویکردها در این صندوق مواجه شده اند به گونه ای که هم اکنون صندوق توسعه ملی با نگاه به حمایت از تولیدات صادرات محور از مجموعه های پتروشیمی حمایت می کند. .بنابراین این واحدهای نساجی موفق نشدند تسهیلات ارزی خود را دریافت کنند.
با این حال در جلسه ستاد تسهیل که امروز (پنج شنبه) برگزار شد تلفنی با یکی از مسئولان مربوطه در تهران تماس گرفتم و مقرر شد با توجه به مساعدت های گذشته صندوق توسعه ملی در حمایت از طرح های اشتغال زایی استان مکاتبه ای با ستاد اقتصاد مقاومتی کشور انجام شود تا بتوانیم این تسهیلات را نیز تامین کنیم .
وی بیان کرد: آن چه باعث تاسف و نگرانی است این است که در بازدید امروز بخش هایی از واحد تولیدی نساجی به خاطر تامین نشدن تسهیلات سرمایه در گردش موفق به تامین مواد اولیه نشده اندکه مقرر شد از طریق بانک های استان این تسهیلات در اختیار آن ها قرار گیرد .
وی همچنین در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان بر  شناسایی نیاز مصرف کننده، حفظ بازارهای هدف صادراتی و شناسایی مقاصد جدید تاکید کرد.
رشیدیان فعال بودن مناطق ویژه  اقتصادی دوغارون و سرخس را مزیتی منحصر به فرد برای تولید کنندگان و صادر کنندگان دانست و تاکید کرد: با استقرار واحدهای فراوری و جلوگیری از خام فروشی محصولات می توان به ارزش افزوده مناسب دست یافت.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن