اسلاید شواقتصادیستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

تصویب همه پروژه‌های مربوط به راهداری و حمل و نقل پیشنهادی استان در ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 6649
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی گفت: به مناسبت سال ۲۰۱۷ و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام همه پروژه‌های مربوط به راهداری و حمل و نقل پیشنهادی استان در ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ تصویب شده است.

تدوین برنامه ۲۵ ساله حمل و نقل خراسان رضوی

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، مهندس مقدوری در آیین تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در سالن کارگران مشهد با اشاره به اهمیت موضوع حمل و نقل در کشور اظهار کرد: برنامه ۲۵ ساله‌ای برای حمل و نقل استان تا سال ۱۴۲۰ به تصویب رسیده و برای این افق در سه بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی  برنامه‌ریزی شده است.

مشکل پروژه آزاد راه حرم تا حرم
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم تصریح کرد: سه چهارم اعتبارات سفر تامین وپرداخت شده است و در مجموع ۸۳درصد پروژه ها پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم با تامین اعتبارات باقی مانده امسال حدود ۵۶۰میلیارد تومان در آبان ماه امسال تامین وپرداخت شود.
مهندس مقدوری  با اشاره به پروژه های نیمه تمام استان افزود: ۱۵۶پروژه را از طریق دستگاه های اجرایی در قالب ساز و کار اجرایی ماده ۲۷ قانون الحاق بخشی از مقررات  مالی دولت معرفی کرده ایم ودر سایت های ادارات گذاشته شده وهفته گذشته هم جلسه دیگری با دستگاه ها داشتیم تا این فهرست را افزایش دهند و برای واگذاری پروژه ها اقدام شود که بخش خصوصی برای هشت پروژه اعلام آمادگی کرده است.
مهندس مقدوری با اشاره به آزاد راه حرم تا حرم تصریح کرد: مشکلات قراردادی با قرارگاه خاتم به وجود آمده بود که  در شرف رفع است و ما امیدواریم کارگا ه ها تا پایان پاییز فعال شوند.
مهندس مقدوری اظهار کرد: حمل و نقل به عبارتی مهم‌ترین نقش در پیوند بین عوامل مختلف توسعه در کشورها را بر عهده دارد. حمل و نقل از پیشرفته‌ترین کشورها تا کشورهای جهان سوم نقش پررنگی را برای خود رقم زده است.
وی تصریح کرد: یکی از عوامل پیوند نزدیک همکاری بین دولت و بخش خصوصی در بخش حمل و نقل رقم می‌خورد. در حوزه زیرساختی هم‌اکنون سهم آزادراه‌های استان ما با ۱۱۱ کیلومتر، ۴٫۶ درصد از کل آزادراه‌های کشور است. بزرگراه‌های استان نیز با  ۱۰۱۵ کیلومتر به همراه راه‌های اصلی و فرعی که در مجموع ۱۳۱۷ کیلومتر را شامل می‌شود، سهم ۶٫۹ درصدی راه‌های کشور را به خود اختصاص داده است.
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی با بیان این که در سال گذشته ۱۳ میلیون مسافر در بخش ریلی جابه‌جایی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: این عدد نشان دهنده سهم ۲۶ درصدی استان از حمل و نقل ریلی کشور است.
وی اظهار کرد: در چهار ماه اخیر با برنامه‌ریزی‌های مفصل در کمیسیون ایمنی حمل و نقل و با مسئولیت‌پذیری پلیس راه استان رتبه دوم کشور در کاهش میزان تلفات جاده‌ای را به دست آورده‌ایم. هم اکنون ۲۷ درصد از مرگ و میر جاده‌ها کاهش یافته است.
مقدوری با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های دولت در حوزه حمل و نقل استان اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش حمل و نقل استان باعث شده که میزان سرمایه‌گذاری‌ها در خراسان رضوی، این استان را از رتبه ۲۶ در دهه ۷۰ به رتبه هشت در کشور ارتقا دهد.
معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به همین دلیل میزان تصادفات جاده‌ای استان قابل مقایسه با دو دهه قبل نیست. در حوزه سیاست‌های توسعه ریلی، بیشتر توجهات دولت معطوف به توسعه این بخش در استان است.
وی با اشاره به مناسبت سال ۲۰۱۷ و انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: همه پروژه‌های مربوط به راهداری و حمل و نقل پیشنهادی استان در ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ تصویب شده است.

معاون وزیرراه وشهر سازی ورئیس سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای  کشور نیز در این جلسه با اشاره به این که  ایستایی کامیون ها در مرزبرای اعزام به ترکمنستان وجود ندارد، در پاسخ به این سوال که آخرین اقدامات برای حذف تعرفه کامیون هابرای ورود به ترکمنستان وافغانستان و تسهیل تردد کامیون ها به این دو کشور  چیست؟  گفت:در برخی مناسبت ها که میزان پذیرش کامیون توسط ترکمن ها  محدود است  توقف هایی  در مرز لطف آباد وسرخس شاهد هستیم ولی تردد روان است .

داوود کشاورزیان تصریح کرد: اتفاقاتی که در چند هفته قبل از طرف ترکمنستان افتاد از جمله دریافت عوارض یا ممنوعیت فعالیت  مرز باجگیران خوشبختانه با مذاکراتی که توسط وزیر  و رده های کارشناسی انجام شد مرز باجگیران به حالت قبل برگشت و به زودی عوارضی که وضع شده لغو می شود.

وی تصریح کرد: کشور افغانستان هم همان طور که شما در سوالات خود مطرح کردید به تازگی عوارضی  دریافت می کند که ما هم این عوارض را دریافت می کردیم ما تمایل داریم عوارض را قطع کنیم ولی طرف افغانی هنوز توافق خود را اعلام نکرده است.
وی تصریح کرد: مرز باجگیران چند سالی است محدودیتی ۱۹تنی برای پذیرش قائل شده است وبا توجه به مذاکرات متعددی که دو طرف داشتند طرف مقابل قصد ندارد این رویه تغییر کند ولی برای عوارض در حال مذاکره هستیم تا  لغو شود.
اعتبارات ملی  پاسخ گوی حفظ و نگهداری راه‌های شریانی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسافت و تعداد راه‌های کشور خاطرنشان کرد: مسافت راه‌های شریانی کشور حدود ۳۴ هزارو ۵۰۰ کیلومتر است که قسمت اعظمی از ترددها در آن اتفاق می‌افتد. پشتیبانی از این راه‌ها از طریق منابع ملی صورت می‌گیرد و اعتبارات ملی در نهایت پاسخ گوی حفظ و نگهداری راه‌های شریانی است.
وی اظهار کرد: غیر از این حدود ۵۰ هزار کیلومتر مسافت راه‌های برون‌شهری و ۱۱۵ هزار کیلومتر مسافت راه‌های روستایی است که پشتیبانی از آن بر عهده منابع استانی است اما متاسفانه با توجه به افزایش هزینه‌ها این مسئله از عهده استان‌ها خارج است و  جایگزینی برای این منظور پیش‌بینی نشده است.
کشاورزیان گفت: قصور در این زمینه برای مدیران کل مسئولیت آور است. به هر ترتیب در بروز تصادفات راه نیز سهم داشته و مسئولیت آن متوجه مدیران راه استان و شهرستان است. مدیران باید با اولویت به مسئله ایمنی توجه کنند و نباید آن را به آینده موکول کنند. اقدامات اولیه ایمن‌سازی نباید به تاخیر بیفتد.
۵۰۰ دوربین در جاده‌های شریانی
وی  تصریح کرد: البته در این میان پروژه‌هایی در سطح ملی نیز انجام می‌شود که می‌تواند به افزایش ایمنی‌ها کمک کند. به عنوان نمونه قرار است شنبه آینده ۵۰۰ دستگاه دوربین ثبت تخلفات سرعت در جاده‌های شریانی با حضور وزیر افتتاح شود.
۵۰ پاسگاه تیپ جدید
وی تصریح کرد: همچنین قرار است ۵۰ پاسگاه تیپ جدید راه‌اندازی شود و سامانه سپه‌تن نیز به عنوان سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان به بهره‌برداری برسد.
وی بیان کرد: در مرحله بعدی در مدیریت راهداری اقدامات حفاظتی بسیار اهمیت دارد. در شرایط فعلی ما دچار محدودیت‌های اعتباری هستیم اما این اقدامات به نگهداری راه‌ها و سرمایه ملی می‌تواند کمک‌ کند. معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای نگهداری از راه‌ها باید درآمد پایدار تعیین شود. به عنوان نمونه می‌توان از محل درآمد فروش سوخت این منابع را تامین کرد. اگر تنها به ازای هر لیتر سوخت ۱۰۰ تومان دریافت شود، می‌توان در سال ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد داشت که از آن   برای حفظ و نگهداری از راه‌ها بهره برد.
کشاورزیان تاکید کرد: باید شرایطی فراهم شود که سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور باشد. استان خراسان رضوی در حوزه حمل و نقل بین‌المللی بسیار اهمیت دارد. این استان چهار مرز رسمی در اختیار دارد و برنامه سازمان نیز تجهیز این پایانه‌هاست.

پیش قراولان اصل ۴۴
مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان این که افق حمل و نقل جاده‌ای کشور مبهم است، گفت: ما پیش‌قراول اصل ۴۴ هستیم تا بهره‌وری ارتقا یابد اما دریغ از اینکه این بخش از بهره‌وری بویی برده باشد. شرکت‌های حمل و نقل ما تاب رقابت و به لحاظ ساختاری توان پیشرفت ندارند. همچنین رانندگان ما آسیب‌پذیرترین افراد در این بخش هستند.
وی اظهار کرد: دولت یازدهم فضایی را در جامعه ایجاد کرده که امروز از آن به عنوان آرامش یاد می‌‌شود. ارتقای وجهه بین‌المللی، کاهش تنش‌های اقتصادی و کنترل تورم موید این است که دولت جهت را خوب شناخته و برنامه‌ریزی خوبی در داخل و خارج از کشور داشته است.

وی ادامه داد: بخشی از امنیت امروز کشور مرهون موقعیت جمهوری اسلامی است و باید قدر این فرصت‌ها را دانست. باید شرایطی فراهم شود که دنیا از این موقعیت ما استفاده کند. دشمنان ما جرئت حمله به کشور ما را ندارند، چون تجارت آن‌ها به خطر خواهد افتاد.
در پایان جلسه   از خدمات   جواد وحدتی فر تقدیر و تشکر شد و ابرا هیم نصری به عنوان مدیرکل جدید راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی منصوب شد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن