اجتماعیستون اصلی

راه‌اندازی دفاتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در مشهد، قم و شیراز

کد خبر : 6594

رییس هیات مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بر راه اندازی دفاتر خبرگزاری فرهنگ رضوی در سه شهر شیراز، قم و مشهد تاکید کرد و با بیان اینکه سایر استان ها با امکانات موجود نسبت به راه اندازی خبرگزاری اقدام کنند، گفت: تاکید اصلی این خبرگزاری باید تولید محتوا باشد به طوری که ۸۰ درصد مطالب منتشر شده محتوایی و ۲۰ درصد خبری باشد.هم چنین این رسانه محتواهای مناسب برای سلایق مختلف عرضه کند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، علی اصغر کاراندیش مروستی رییس هیات مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که در اصفهان برگزار شد،بر توسعه زمانی برنامه های حوزه فرهنگ رضوی در طول سال تاکید کرد و گفت: برنامه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) علاوه بر دهه کرامت به کل سال تسری یابد.

وی هم چنین با تاکید بر استمرار فعالیت های حوزه فرهنگ رضوی افزود: زمانی می توان فرهنگ رضوی را نهادینه کرد که فعالیت ها در طول سال استمرار داشته و محدود به دهه کرامت نشود. هم چنین فعالیت ها مردمی باشد یعنی از جنبه های دولتی آن کاسته شده و دولت نقش حمایتی و پشتیبانی داشته باشد.
کاراندیش مروستی با اشاره به اینکه از تکرار و کلیشه شدن برنامه های جشنواره امام رضا(ع) باید پیشگیری شود، ادامه داد: برخی برنامه ها نیاز به تکرار دارد اما برخی موارد نباید مکرر و کسالت آور شود.
ضرورت توجه به گستره بین المللی در فعالیت های رضوی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در جشنواره امام رضا(ع) به ترجمه کتاب های رضوی توجه شده گفت: ما هم چنان به ترجمه آثار با محتوای فرهنگ رضوی تاکید داریم.
کاراندیش مروستی با اشاره به اینکه فعالیت های حوزه فرهنگ  رضوی در گستره بین المللی گسترش یابد تصریح کرد: تاکنون بیشتر فعالیت ها در کشورهایی بوده که مردم شیعه یا مسلمان هستند و با فرهنگ رضوی تا حدی آشنایی دارند در حالی که باید در  دیگر کشورها نیز فعالیت کنیم چرا که آنها تشنه فرهنگ اسلامی و ایرانی هستند و تمایل دارند از فرهنگ ما مطلع شوند و نیاز است به این حوزه توجه جدی شود.
وی با بیان اینکه دوران ابتدایی و دانشجویی مقاطع بسیار حساس هستند و باید به سوالات و شبهات این گروهها جواب داد گفت: معاونت فرهنگی وزارت علوم همکاری خوبی با جشنواره امام رضا(ع) دارد و دانشگاه ها ورود مناسبی به جشنواره دارند هم چنین آموزش و پرورش وکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور فعالیت های مناسبی در این زمینه دارند.
کاراندیش مروستی افزود: در برنامه های استان ها مقتضیات منطقه ای؛ محلی و فرهنگی آن منطقه لحاظ شود.یکی از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج فرهنگ و هنر اسلامی است و فرهنگ و هنر اسلامی و ملی ما قوی است و باید  تقویت شود.

معاون وزیر ارشاد بر تاثیرگذاربودن زبان هنر تاکید کرد و گفت: زبان هنر بسیار مهم است و از این زبان تاثیرگذار باید در جهت انتقال مفاهیم رضوی بهره برد.

تنوع برنامه ها و تولیدات به تناسب مخاطبان
تنوع برنامه ها و تولیدات به تناسب مخاطبان از دیگر نکاتی بود که رییس هیات مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(ع) بر آن تاکید داشت و گفت: کسی که کار فرهنگی می کند لازم است جامعه شناس و روانشناس باشد تا بداند جامعه به چه چیزی احتیاج دارد و اگر نتوانیم روحیات و شرایط مخاطب را بشناسیم بدون شک نتیجه حداکثری از فعالیت ها حاصل نمی شود. نمی توان برای همه افراد جامعه یک نسخه پیچید بلکه یک محتوا را می توان در قالب های مختلف و متناسب با سلیقه مخاطب ارائه داد.
وی بر اهمیت تولید محتوا تاکید و تصریح کرد: اتاق فکری در بنیاد بین المللی امام رضا(ع) تشکیل شود تامتناسب با نیازهای مخاطبان تولید محتوا انجام دهد. درخواست من از بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) این است که افرادی تولید محتوا کنند که در درجه نخست مخاطب را بشناسند و همچنین در تولید محتوا به مقتضیات منطقه ای و محلی توجه  کنند.

کاراندیش مروستی با اشاره به رویداد مشهد ۲۰۱۷ گفت: لازم است به این بحث توجه ویژه شود و لازمه آن همکاری تمامی دستگاه ها و استان های کشور است تا به شکلی برنامه ریزی شود که همه در این رویداد فرهنگی مشارکت کنند.
وی با اشاره به اینکه محور  فعالیت های رضوی در کشور آستان قدس رضوی است، اظهار کرد: همه فعالیت ها در راستای فعالیت های استان قدس است تا بهتر و زودتر منتج به نتیجه شود.
توجه به فضای مجازی
توسعه فضای مجازی و بهره گیری از قابلیت های این فضا از دیگر نکاتی بود که کاراندیش مروستی بر آن تاکید کرد و افزود: نباید از این فضا غافل شد باید به این سمت برویم که با تولید محتوا و برنامه درست از این فضا استفاده حداکثری کنیم.
وی با اشاره به اهمیت ارزیابی برنامه های جشنواره گفت:ارزیابی مانند تولید محتوا دارای اهمیت است نباید ارزیابی ها به صورت تکراری انجام شود لازم است به سمتی برویم که به نتیجه مطلوب برسیم.بجز آمار کمی لازم است به نتایج کیفی نیز توجه شود و مشخص شود میزان آشنایی مردم با فرهنگ رضوی به چه میزان بوده است.

وی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه جشنواره امام رضا(ع)،باید در مشهد برگزار شود، اظهار کرد: به لحاظ زمانی نیز برنامه اختتامیه طوری برنامه ریزی شود تا تداخلی با برنامه های حرم مطهر رضوی نداشته باشد.
سید جواد جعفری: فرهنگ رضوی به گفتمان روز جامعه تبدیل شود
هم چنین سید جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، به حدیثی از رسول گرامی اسلام مبنی بر اینکه محبوب ترین آفریدگان کسانی هستند که بخشنده ترین هستند، گفت: یکی از مصادیق بارز افراد بخشنده کسانی هستند که در حوزه فرهنگ رضوی فعالیت می کنند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) افزود: افرادی که سخاوتمندانه تمام استعداد، زمان و توان خود را در جهت تعمیق و صیانت از فرهنگ اسلامی و ایرانی و مبارزه با تهاجم فرهنگی به کار گرفته اند و در جهت تعمیق و ترویج فرهنگ اهل بیت و ارزش های دین خدا کار می کنند از مصادیق بارز این حدیث نبوی هستند.
وی ادامه داد: دست اندرکاران جشنواره امام رضا(ع) هم از مصادیق بارز اشخاص بخشنده و محبوب هستند که در جهت تعمیق آموزه های ائمه اطهار (علیهم السلام) و گسترش فرهنگ رضوی تلاش می کنند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(ع) افزود: کاری که مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و سایر دست اندرکاران جشنواره در دوره چهاردهم جشنواره بین المللی امام رضا(ع) انجام دادند علاوه بر وظیفه ذاتی آنهاُ به دلیل عشق و علاقه آنها ساحت به امام رضا(ع) است.
جعفری به رشد دوره چهاردهم جشنواره امام رضا(ع) اشاره کرد گفت: در دوره چهاردهم این جشنواره نسبت به دوره های قبل جهشی اتفاق افتاد که حاصل تلاش های دست اندرکاران جشنواره در حوزه های مختلف است.
وی افزود: جا دارد از تدابیر و تلاش های دبیران و مجریان برگزاری این برنامه ها که با اعتقاد قلبی نسبت به این موضوع کار می کنند قدردانی ویژه شود.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) چهاردهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) را کم نظیر توصیف کرد  و افزود: آثاری که در این جشنواره تولید شد قابلیت این را دارد  که بتواند به نقاط مختلف دنیا و سراسر کشور عرضه شود. در دوره چهاردهم ۲۴۰۰ نقطه جهان میزبان برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) بود.

دبیر جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به آثار فاخری که در قالب این جشنواره تولید می شود اشاره و خاطرنشان کرد: تتاترهای رضوی که در به جشنواره تتاتر رضوی عرضه شد در سالن های تتاتر کشوربه روی صحنه می رود آثار فاخر مکتوب، فیلم ها و آثار هنری در حوزه فرهنگ رضوی تولید شد که تمام این دستاوردها به دلیل تلاش استان های میزبان جشنواره بوده است.
وی گفت: در شورای مشورتی جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) که با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد و نمایندگان مختلف دستگاهها  برگزار شد؛ ۵ محور برای پیگیری تعین شد که به مدت دو روز این محورها در تهران مورد بررسی  و ارزیابی قرار گرفت و حاصل آن  برای جمع بندی به نشست اصفهان موکول شد.

سید جواد جعفری ضمن تقدیر از پشتیبانی معاونت های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه های عضو جشنواره بین المللی امام رضا(ع) گفت: در ۶ کارگروه تخصصی و با حضور نمایندگان معاونت های تخصصی وزارت ارشاد و اعضای کارگروه های تخصصی این ۵ محور کارشناسی و جمع بندی شد و نتیجه آن امروز درحضور رییس هیات مدیره بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) مورد تصویب قرار می گیرد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی  امام رضا(علیه السلام) جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) را حاصل کار گروهی دانست و گفت: هیچ فرد و سازمانی نمی تواند بگوید این کار به تنهایی انجام می شود استان ها برای برگزاری این جشنواره همت و تلاش کردند و بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت و تمام مصوبات این جشنواره در هیئت مدیره مصوب می شود و این مساله کار جمعی و گروهی است.

وی با با بیان اینکه همان طور که در دهه کرامت همه ایران به احترام امام رضا(علیه السلام) قیام می کند امید داریم فرهنگ رضوی به گفتمان روز جامعه تبدیل شود تصریح کرد: باید کاری کنیم در طول سال این گفتمان در جامعه حاکم شود و امروز هیچ کاری بالاتر از کار در حوزه فرهنگ رضوی نیست تا همه مشمول این دعای امام رضا(علیه السلام) قرار گیریم که فرمودند: خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند.
در نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) همچنین رسول زرگرپور استاندار اصفهان ضمن خیر مقدم گویی به میهمانان این نشست، به ایراد سخن پرداخت.
گفتنی است؛ نشست کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(علیه السلام) با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا(علیه السلام) و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کشور به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد و محورهایی همچون؛نقش جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در  سال۲۰۱۷ به مناسبت مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام،توسعه زمانی برنامه های حوزه فرهنگ رضوی به طول سال،توسعه فرهنگ رضوی در فضای مجازی،ارزیابی برنامه های موضوعی جشنواره بین المللی امام رضا(ع)، چگونگی برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و موضوعات فرابخشی جشنواره بین المللی امام رضا(ع) مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و پس از اظهار نظر اعضا، مورد تصویب کمیته برنامه ریزی پانزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) واقع شد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن