اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

دانشگاه مخالف تعطیلی نمایشگاه

کد خبر : 6326
اگرچه پیش بینی می شد امسال و تا قبل از آغاز رویداد بین المللی «مشهد ۲۰۱۷»، نمایشگاه کتاب مشهد با کمیت و کیفیت بهتری نسبت به هفده دوره گذشته برگزار شود و برای برگزاری نمایشگاهی شایسته سال ۲۰۱۷، همزمان با معرفی مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، آمادگی های لازم در این زمینه کسب شود، اما تصمیم مسئولان استانی به برگزار نکردن این نمایشگاه، برای اصحاب فرهنگ در خراسان رضوی تعجب برانگیز بود.
به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، علاوه بر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که برگزار نشدن نمایشگاه کتاب مشهد را تصمیمی نادرست عنوان کرد، روسای دانشگاه های استان نیز چنین باوری دارند و معتقدند باید این نمایشگاه برگزار شود، چرا که مشهد با مرکزیت دانشگاه های فردوسی، آزاد، پیام نور، علمی و کاربردی،موسسات آموزش عالی و … و داشتن بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی بومی و غیر بومی نباید از این رویداد مهم فرهنگی در سال ۹۵ محروم شود.

 

حتما باید برگزار شود
دکتر «عباس شیخ الاسلامی» رئیس دانشگاه آزاد مشهد با ابراز تعجب از تصمیم اتخاذ شده برای تعطیلی نمایشگاه کتاب مشهد اظهار می کند: این نمایشگاه حتما باید برگزار شود. وی تصریح می کند: در آستانه رویداد مشهد۲۰۱۷، اگر این نمایشگاه برخلاف رویه سالانه برگزار نشود، دچار پارادوکسی می شویم که به چهره فرهنگی و دانشگاهی مشهد لطمه می زند. شیخ الاسلامی با اشاره به این که ۳۰ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد مشهد تحصیل می کنند، می گوید: بسیاری از دانشجویان ما در ابتدای سال تحصیلی جدید،  خود را برای حضور در نمایشگاه کتاب مشهد آماده کرده اند تا با توجه به نیاز خود و همچنین حمایتی که از طریق وزارت ارشاد با اعطای بن های خرید دانشجویی پیش بینی می شود، در نمایشگاه حضور یابند و ما نیز همه امکانات لازم را برای حضور پرشور دانشجویان فراهم می کنیم. شیخ الاسلامی با بیان این که امیدواریم مسئولان برگزاری نمایشگاه در این تصمیم خود تجدید نظر کنند، می گوید: استقبال خوب دانشگاهیان، دانش آموزان و عموم مردم از نمایشگاه کتاب مشهد در سال های قبل بیانگر جایگاه ارزشمند آن بوده است و حتی اگر میزان فروش هم چندان قابل توجه نباشد، همین که یک اجتماع فرهنگی با محور موضوعی کتاب در شهر برپا می شود، قابل توجه است.
نمایشگاه کتاب مشهد از حیث فرهنگی و دانشگاهی اثرگذار است

دکتر«محمد کافی» رئیس‌دانشگاه فردوسی مشهد نیز درباره ضرورت برگزاری نمایشگاه می گوید: برگزاری نمایشگاه های کتاب به ویژه با محتوای کتب دانشگاهی و با حضور ناشران معتبر در شهر مشهد بر رونق نشر و چاپ کتاب می افزاید و از حیث فرهنگی نیز در عمومی سازی فرهنگ کتابخوانی تاثیر می گذارد. وی می افزاید: از سوی دیگر نمایشگاه هایی که در تقویم های سالانه قرار می گیرند باعث تشویق نویسندگان و مولفانی می شوند که برای آثارشان زحمات بسیاری کشیده اند و در موعدی خاص آثارشان رونمایی می شود. رئیس دانشگاه فردوسی مشهد می افزاید: نمایشگاه های کتاب میعادگاه هایی هستند که نویسندگان، ناشران، فروشندگان و مطالعه کنندگان را به یکدیگر نزدیک می کنند و برگزاری باکیفیت آنها در جامعه سودمند است.
تعطیلی نمایشگاه اتفاق خوبی نیست
دکتر «محمدعلی داوریار» رئیس دانشگاه پیام نور خراسان رضوی هم از این تصمیم ابراز گلایه می کند و می گوید: این که نمایشگاه امسال کتاب مشهد را تعطیل یا محل برگزاری آن را جابه جا کنیم اتفاق خوب و جالبی نیست. وی با تاکید بر این که قطعا می توانیم نمایشگاه ها و برنامه های فرهنگی متعددی را برای شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران داشته باشیم، می افزاید: انبوه دانشجویان دانشگاه پیام نور در شهر مشهد تحصیل می کنند و دانشجویان سایر شهرستان ها نیز به صورت مداوم با مشهد در ارتباط هستند، بنابراین بهترین حالت برای این دانشجویان این است که نمایشگاه کتاب مشهد برگزار شود تا بتوانند از آن بهره مند شوند. دکتر داوریار تصریح می کند: طبیعتا با برگزار نشدن نمایشگاه کتاب مشهد قشر عظیمی از دانشجویان و استادان دانشگاه از چنین رویداد مهم فرهنگی بی بهره خواهند ماند.
با همه توان از نمایشگاه حمایت می کنیم

دکتر «محمدحسین طیرانی» رئیس دانشگاه خیام مشهد نیز نظر مشابهی دارد و می گوید: مشهد یکی از قطب های پذیرش و جذب دانشجو در کشور است و طبیعتا نمایشگاه کتاب مشهد که یکی از رویدادهای مهم فرهنگی و علمی برای دانشجویان است، باید در مشهد برگزار شود. دکتر طیرانی تصریح می کند: دانشجویان و استادان دانشگاهی همچون سال های گذشته خود را برای حضور در نمایشگاه کتاب مشهد آماده کرده اند و ما نیز همه امکانات لازم را برای مشارکت و حضور دانشگاهیان فراهم خواهیم کرد. وی می افزاید: بیشتر از ۲۰ درصد جمعیت شهر مشهد را دانشجویان تشکیل می دهند و بسیاری از دانشجویانی که از شهرهای مختلف کشور به مشهد می آیند، مخاطب نمایشگاه کتاب و خواهان برگزاری این نمایشگاه هستند.
برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد یک ضرورت قطعی است

دکتر «سید حسین مجتبوی» رئیس دانشگاه فرهنگیان استان هم در این باره می گوید: مشهد قطب علمی و فرهنگی کشور است و سابقه دیرینه ای در حوزه برپایی نمایشگاه کتاب دارد، همچنین علاوه بر دانشجویان داخلی تعداد زیادی از دانشجویان و طلاب خارجی از سایر کشورها نیز در این شهر تحصیل می کنند بنابراین برگزاری نمایشگاه کتاب مشهد یک ضرورت قطعی است. دکتر مجتبوی اظهار می کند: شهر نیشابور به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است و این یک مطالبه بحقی است که در این شهر برنامه ها و رویدادهای فرهنگی شایسته ای برگزار شود اما جابه جایی نمایشگاه کتاب مشهد و محروم شدن جمعیت بسیاری از این نمایشگاه راه حل این کار نیست. وی می افزاید: ۴۵۰۰ دانشجوی دانشگاه فرهنگیان در مشهد تحصیل می کنند که مخاطب نمایشگاه کتاب مشهد هستند و علاوه بر آن بسیاری از استادان این دانشگاه نیز جزو مولفانی هستند که کتاب های خود را در نمایشگاه مشهد ارائه می کنند و نباید از این فرصت محروم شوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن