ستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

۷ سالن جدید سینما در مشهد احداث می شود 

کد خبر : 6228
 با تصویب شورای برنامه ریزی و هماهنگی مشهد۲۰۱۷ استان و با هدف ایجاد زیرساخت های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم های دینی در مشهد مقدس، سینمای خصوصی در برخی مجتمع های تجاری در حال ساخت مشهد ایجاد خواهد شد.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان رضوی، جلسه شورای برنامه ریزی و هماهنگی مشهد ۲۰۱۷ که صبح پنجشنبه در دفتر استاندار برگزار شد، در کنار بررسی اقدامات انجام شده، برنامه های پیش رو و دستورات استاندار به مدیران کل برای جذب سهم بودجه مشهد ۲۰۱۷ از وزارت خانه ها، با خبر خوبی برای شهر مشهد همراه بود که بر اساس آن با توافق سازمان سینمایی و فعالان بخش خصوصی، در گام اول، ۷ سالن سینمایی در ۴ مجتمع تجاری در دست ساخت مشهد ایجاد خواهد شد.

تامین تجهیزات سالن ها توسط وزارت ارشاد
«محمد مقدوری» معاون استاندار در این باره به توافق سرمایه گذاران بخش خصوصی با سازمان سینمایی کشور اشاره و اظهار کرد: در پیوند با موضوع مشهد ۲۰۱۷ و توجه به توسعه مراکز فرهنگی و سینمایی و ایجاد زیرساخت های تبدیل مشهد به مرکز سینمای دینی و مذهبی، شورای بخش خصوصی ساخت و ساز مجتمع های تجاری این طرح را اجرا خواهد کرد و وزارت ارشاد نیز تجهیزات صوتی و تصویری این سالن ها را تامین خواهد کرد. البته مقدوری به این نکته نیز اشاره کرد که به همکاری شهرداری و شورای مشهد برای تغییر کاربری بخشی از این مجتمع ها از تجاری به فرهنگی نیاز است. «رضا احدیان» رئیس انجمن توسعه و سرمایه گذاری و عمران خراسان رضوی نیز در این باره گفت: هم اکنون برای ایجاد ۷ سالن سینمایی در ۴ مجتمع تجاری در محدوده های بولوار وکیل آباد، صد متری، سیدی و ۱۷ شهریور با سرمایه گذاران توافق شده است و قول می دهیم در صورتی که شهرداری مشهد همکاری لازم را داشته باشد، تا پایان امسال این سالن ها به بهره برداری برسد. «نصرا… پژمانفر» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در این باره بر تهیه پیوست فرهنگی آن تاکید کرد و علاوه بر آن، توجه به توسعه فعالیت های مردمی در رویداد بین المللی مشهد۲۰۱۷ را ضروری دانست. «اخوان عبداللهیان» مدیر کل راه و شهرسازی استان هم اظهار کرد: حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان پروژه با رویکرد فرهنگی برای مشهد ۲۰۱۷ پیش بینی شده است که باید اعتبارات آن را جذب کنیم و امیدواریم هر چه زودتر این اقدام انجام و اجرای پروژه ها آغاز شود. حجت الاسلام «امینیان» معاون وزیر و دبیر شورای عالی سیاست گذاری مشهد۲۰۱۷ نیز فعالیت های شورای استانی را برای استفاده از این فرصت بین المللی قابل تقدیر دانست و گفت: این که بتوانیم در کنار پرداختن به موضوعات فرهنگی در این رویداد بین المللی، سایر مشکلات شهر را نیز برطرف کنیم و زیرساخت های آن را توسعه دهیم یک هنر است که استاندار خراسان رضوی به خوبی در حال پیگیری آن است و من طی ۱۲ سال اخیر نمونه آن را در هیچ یک از پایتخت های فرهنگ اسلامی جهان مشاهده نکرده ام.
مشهد به ۸۵ سالن سینما نیاز دارد
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم از وضعیت سینماهای مشهد گزارشی ارائه و اظهار کرد: هم اکنون ۱۸ سالن سینمایی فعال در مشهد داریم در حالی که بر اساس استانداردهای بین المللی این شهر با توجه به جمعیت آن باید ۸۵ سالن سینمایی داشته باشد. «سید سعید سرابی» افزود: بدون شک جبران این فاصله با استانداردها صرفا با اتکا به بودجه دولتی امکان پذیر نیست و راهبرد مد نظر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است که خوشبختانه در حال محقق شدن است. «بزرگمهر» معاون اداره کل راه و شهرسازی استان هم با اشاره به اطلاعات موجود درباره زیرساخت های فرهنگی در مشهد گفت: متاسفانه در مشهد کمترین سرانه فرهنگی شهری را داریم و در این حوزه به شدت فقیر هستیم. دکتر «فرزام» رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این جلسه به برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان جهان اسلام در مشهد اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود این مسابقات در بهمن ماه امسال در مشهد برگزار شود و دانشجویانی از حدود ۵۰ کشور مجوز حضور در این مسابقات را دریافت خواهند کرد. فرزام با اشاره به ضرورت حمایت نهادهای مرتبط در مشهد از این مسابقات گفت: شنیده ایم که شهرداری مشهد اعلام کرده است نمی تواند از این مسابقات حمایت مالی داشته باشد و با این شرایط با توجه به قول های مساعدی که به ما داده شده بود، نگرانی هایی خواهیم داشت.
حمایت استاندار
استاندار نیز درباره توسعه سالن های سینمایی به همت بخش خصوصی اظهار کرد: با توجه به معرفی مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی، به دنبال آن هستیم که این شهر به مرکز سینمای دینی ایران و جهان اسلام تبدیل شود که طبیعتا برای تحقق آن به سالن های سینمایی نیاز داریم. «علیرضا رشیدیان» با تاکید بر لزوم تهیه پیوست فرهنگی این پروژه گفت: پس از دریافت مجوز این طرح از کمیسیون ماده ۵ استان، برای همکاری شهردار و رئیس شورای شهر مشهد مکاتبه خواهد شد و امیدواریم همراهی مناسبی داشته باشند. استاندار در پاسخ به برخی اظهارات در این جلسه درباره مرتبط نبودن موضوع احداث سالن های سینمایی با موضوع مشهد ۲۰۱۷، گفت: ممکن است نکاتی درباره سینمای ایران وجود داشته باشد اما به طور کلی، سینمای ایران، سینمایی پاک و مقدس است و ما نیز باید از فرصت مشهد۲۰۱۷ برای توسعه ظرفیت های سینمایی مشهد استفاده کنیم. وی افزود: این موضوع به هیچ وجه به قداست مشهد۲۰۱۷ لطمه نمی زند، بلکه موضوعی است که در راستای استفاده از این فرصت بین المللی برای توسعه زیرساخت های مشهد مورد توجه قرار گرفته است.
ایجاد منطقه آزاد گفتمانی در مشهد ۲۰۱۷
استاندار ایجاد منطقه آزاد گفتمانی در مشهد را مهم ترین هدف رویداد مشهد۲۰۱۷ عنوان و اظهار کرد: مشهد این امکان را دارد که علاوه بر اینکه مرکز گفتمان با سایر مذاهب اسلامی باشد، پایتخت گفت‌وگوی درونی جامعه شیعه نیز محسوب شود. وی با ابراز خرسندی از  برگزاری اجلاسیه اعتاب مقدس جهان اسلام به همت آستان قدس رضوی در شهریور ماه امسال، افزود: بی‌تردید این امر با توسعه بیشتر می‌تواند در سال ۲۰۱۷ برگزار شود. استاندار همچنین با اشاره به فعالیت ها و برنامه ریزی های مثبت و قابل تقدیر شهرداری مشهد برای رویداد مشهد۲۰۱۷ گفت: برای حمایت شهرداری از مسابقات قرآن دانشجویان جهان اسلام با آقای مرتضوی [شهردار] و سرویها [رئیس شورای شهر] صحبت و مشکل را حل خواهیم کرد.
پیگیری بودجه های مشهد ۲۰۱۷
رئیس شورای برنامه ریزی و هماهنگی مشهد۲۰۱۷ به مصوبه هیئت دولت و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی و وزارت خانه ها نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه دستگاه های دولتی باید تا ۱۰ درصد از بودجه های متمرکز خود را به پروژه های مشهد۲۰۱۷ اختصاص دهند. رشیدیان با اشاره به ضرورت استفاده از این فرصت برای توسعه همه جانبه مشهد تصریح کرد: فهرست پروژه های مصوب برای همه دستگاه های اجرایی ارسال شده است و مدیران استانی موظف به پیگیری اعتبارات آن از وزارت خانه های خود هستند. بررسی برنامه های افتتاحیه رویداد بین المللی «مشهد ۲۰۱۷» و پیش بینی زمان نیمه دوم دی ماه برای این مراسم، برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر در بهمن ماه، برپایی مراسم ویژه روز ملی فردوسی، نشست مشترک مدیران مسئول رسانه های کشور در اواخر مهرماه و مصوبات اخیر ستاد ملی شهرسازی مشهد۲۰۱۷، از جمله دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.
در حاشیه:
* استاندار با اشاره به مصوبه استفاده از لوگوی مشهد۲۰۱۷ در مکاتبات اداری دستگاه های اجرایی گفت: در مورد توجه به این مصوبه ابتدا به خودمان در استانداری تذکر می دهیم که گاهی مشاهده می شود در مکاتباتمان از آن استفاده نشده است. همه دستگاه های اجرایی باید از این لوگو استفاده کنند.
*ماجرای صحبت عادل فردوسی پور در برنامه هفته گذشته ۹۰ در این جلسه هم بازتاب داشت و مدیر کل ارشاد گفت: در شبکه های اجتماعی حرف هایی منتشرمی شود که گاهی هم متاسفانه این صحبت ها از طرف برخی ارگان های رسمی مطرح می شود و ناراحت کننده است، چند شب قبل مجری محترم صدا و سیما گفته بود که «خوب است که حالا در مشهد، حداقل مسابقه فوتبال برگزار می شود»، این صحبت ها واقعا جای گلایه دارد، در شرایطی که این همه برنامه های متنوع فرهنگی با سطح عالی در شهر مشهد برگزار می شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
بستن