اجتماعیستون اصلی

بررسی ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از خراسان رضوی آغاز شد

کد خبر : 6186

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی گفت: بررسی ثبت جهانی کاروان سراهای راه ابریشم در ایران از رباط شرف در خراسان رضوی آغاز شده است.به گزارش صبح مشهد، حسین زارع صفت اظهار‍ کرد: معاونت میراث فرهنگی کشور درصدد تهیه پرونده ثبت جهانی راه ابریشم با بررسی کاروانسراهای موجود در مسیر این راه است و بر این اساس کار خود را از رباط شرف آغاز کرده است.
وی افزود: گروهی پژوهشی بین المللی به سرپرستی مهندس هادی احمدی، استفانو مونگلی و لورنزوکوتپاس از ۲۹شهریور ماه جاری به همراه معاونت میراث فرهنگی و کارشناسان خراسان رضوی به مدت سه روز رباط های مسیر راه ابریشم در خراسان رضوی را مورد بررسی قرار دادند.
زارع صفت تصریح کرد: شروع بررسی از شهرستان سرخس مرز مشترک ایران و ترکمنستان، رباط شرف به عنوان اولین اثر تاریخی این مسیر مورد بررسی قرار گرفت که به دلیل ارزش های معماری بسیار مورد توجه گروه پژوهشی واقع شد .
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: رباط سنگ بست در مسیر مشهد فریمان ، رباط شریف آباد، رباط فخر آباد،رباط قدمگاه نیشابور، رباط شاه عباسی، رباط سنگ کلیدر، مهر،زعفرانیه، مزینان در سبزوار نیز مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
وی گفت:راه ابریشم شاهراه اعظمی است که شرق را به عنوان مهم ترین راه مواصلاتی دنیای قدیم به غرب متصل می کرده که بیش از ۱۰هزار کیلومتر بوده و کاربردهای نظامی و سیاسی نیز داشته است.شریان اصلی از چین شروع شئده و سپس از طریق سمرقتند و بخارا به مرو و ترکمنستان و سپس سرخس، نیشابور، سبزوار، قومس و شهر ری ادامه داشته و شاهراه بزرگ خراسان را تشکیل می‌داده است.
زارع صفت اظهار داشت: قدمت راه ابریشم به هزاره اول قبل از میلاد می‌رسد که ابریشم چین را به یونان و رم و کالا های اروپا را به مشرق زمین تبادل می کرده اند و علاوه بر این تجارت سنگ هم در این مسیر انجام می‌شده و از جنبه سیاسی عمده ترین تهاجمات و لشکر کشی‌ها و مهاجرت اقوام و ملل مشرق و غرب در این مسیر بوده که فردوسی نیز در شاهنامه به آن اشاره کرده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان رضوی افزود: از منظر فرهنگی تعامل و انتقال فرهنگ ها و حتی توسعه فرهنگ ها بوسیله کاروانیان و تجار صورت می‌گرفته است و از جنبه اقتصادی و بازرگانی اشیائی مانند صدف، عقیق و فیروزه، سنگ لاجورد که هم اکنون در محوطه های تاریخی ایران یافت می‌شود از طریق همین مسیر رد و بدل می‌شده است.
وی با اشاره به تاثیر مسیر راه ابریشم در خراسان رضوی بیان کرد: به سبب عبور بخش عمده و مهم جاده بزرگ شرق از فلات ایران و خراسان بزرگ، مرز ورودی ایران در این قسمت از راه ابریشم از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. راه ابریشم پس از عبور از مرو به سرخس و سپس رباط شرف، رباط ماهی، رباط سنگ، دیزباد، مزینان،مهر، کلیدر، زعفرانیه، نوق، یحیی آباد، ریوند، بهمن آباد، اسد آباد می‌گذشته و سپس به ایالت قومس “سمنان” می‌رفته است.
سرپرست گروه پژوهشی نیز گفت: این بررسی تنها به کاروان سراهای مسیر راه ابریشم منتهی نخواهد شد و علاوه بر آن وضعیت کنونی رباط ها و راه های ارتباطی موجود شهرها و بررسی فرهنگ ها، آداب و رسوم نیز مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.
سید هادی احمدی افزود: با بررسی های که در ایران و شهرهای مسیر راه ابریشم خواهیم داشت ۲۳کاروانسرا ثبت جهانی خواهد شد در حال حاضر در صدد تهیه نقشه مدیریتی این محورها در ایران هستیم و به عنوان شروع از خراسان رضوی و مرز سرخس که ورود راه ابریشم به ایران بوده آغاز کردیم و قرار است در ادامه مسیر به خراسان شمالی و سپس سمنان،تهران،قزوین، زنجان،اذربایجان شرقی و غربی، استانئ مرکزی، کرمانشاه و همدان برویم.
وی تصریح کرد:در مجموع بیش از ۱۰۰کاروان سرا در جهان را مورد بررسی قرار خواهند داد وهرکدام شرایط ثبت جهانی را داشته باشند ثبت خواهد شد واین پرونده تا پایان سال میلادی برای یونسکو ارسال خواهد شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 + 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن