مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامییادداشت روز

مشهد۲۰۱۷، بهترین موقعیت برای صدور اندیشه ناب علوی

کد خبر : 6044

نویسنده: محمد رواقی
همین چند سال قبل بود که پس از انتخاب قطر به عنوان کشور میزبان مسابقات جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در مجمع جهانی فیفا چند روز در آن کشور، مردم و مسئولین مختلف نه تنها حوزه های ورزشی بلکه مسئولین امور فرهنگی،عمرانی،اجتماعی، اقتصادی و… به جشن و پایکوبی پرداختند و پس از مدتی هم به برنامه ریزی برای بهره برداری حداکثری از این فرصت بزرگ برای بهبود شرایط اقتصادی کشور خود پرداختند.
هرچند که این انتخاب بعدها زیر سوال رفت و طی تحقیقات مختلف مشخص شد که پادشاه قطر میلیون ها دلار پول نفتی را در قالب رشوه و…. به صاحبان رای و افراد تاثیر گذار در مجمع جهانی فیفا پرداخت کرده تا این میزبانی را بدست آورد اما به رغم این امر، آنچه در آینده در اذهان باقی خواهد ماند میزبانی قطر در جام جهانی و استفاده اقتصادی بالای این کشور از رویداد ذکر شده است.اما چرایی این سرمایه گذاری پر حاشیه قطری ها هم معلوم است زیرا هرچند ماهیت این رویداد به ظاهر ورزشی و آن هم تنها فوتبالی است اما شرایط به گونه ای خواهد بود که در مدت کوتاه برگزاری جام جهانی در این کشور که حدود یک ماه خواهد بود، قطر به مرکز اقتصادی دنیا تبدیل خواهد شد و برهمین اساس هر کدام از کمپانی ها و تشکل های مختلف صاحب برند دنیا برای حضور پر رنگ تر در کشور قطر در این زمان کوتاه، در حال رایزنی و انجام هزینه‌های میلیاردی بالا هستند تا از طریق این رویداد کالاها و خدمات خود را بهتر به جهانیان معرفی کرده و مشتریان بیشتری را جذب خود کنند.
معامله ای که دو سر برد است زیرا از یک سو سران قطر سرمایه بزرگی را در اختیار خواهند داشت و نه تنها هزینه های آنان جبران می شود بلکه سرمایه گذاریشان به سوددهی پیش از موعد خواهد رسید بلکه سران کمپانی های بزرگ صاحب برند دنیا نیز برنده این معامله هستند زیرا در صورتی که بخواهند در زمان و مکانی دیگر به تبلیغ و ارائه محصول خود بپردازند باید برای رسیدن به نتیجه مشابه ده ها برابر هزینه خود در این دوران بپردازند.
بر این اساس باید اذعان کرد چنین موقعیت هایی که همه نگاه ها و دوربین ها را بهد خود جذب می کند و و باعث حضور بسیاری از افراد تاثیرگذار در زمان و مکان خاص طی یک دوره زمانی می شود، برای اهالی اقتصاد فرصت گران قدری است. به همین دلیل است که شرکت ها و تشکل ها و انجمن های صنوف مختلف در سطح جهان رویدادهای بزرگ مختلف مثل برگزاری سمینارهای بین المللی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را رصد کرده و به دنبال شکار لحظه‌ها هستند.
این مقدمه را عنوان کردم تا از مسئولان بخواهم کمی بیشتر درباره رویداد بزرگ مشهد۲۰۱۷ تامل کنند. درست است که این رویداد ورزشی و به عبارتی عامه‌پسند نیست و مثل یک مسابقه فوتبال همه اقشار جامعه جهانی را به خود جلب نمی کند اما با توجه به اینکه مشهد از طریق سازمان آیسسکو یعنی مهمترین نهاد فرهنگی، علمی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده به طور طبیعی حضور سران و اندیشمندان فرهنگی بلاد مختلف که تاثیرگذاری عمقی و ریشه ای در بین جامعه خود دارند ،در این دوران در مشهد بیشتر خواهد بود. امری که خود به معنای ایجاد شرایط عرضه بهتر فرهنگ و اندیشه پاک نبوی و علوی به جهان اسلام است.مهم تر آنکه دوره زمانی این واقعه نه یک ماه بلکه یک سال است و این بدان معنی است که هر چند تا همین اکنون نیز بسیاری از فرصت ها را برای استفاده مطلوب از این رویداد تاثیر گذار از دست داده ایم اما هنوز فرصت های بسیاری باقی است.پس ضروریست مشهد۲۰۱۷ را خوب دریابیم.
*کارشناس فرهنگی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + 17 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن