اقتصادیستون اصلی

حاشیه مشهد؛ اولویت فهرست بودجه پروژه های عمرانی کشور

کد خبر : 6004

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز تخصیص اعتبار بودجه حاشیه شهر و بافت فرسوده مشهد انجام نشده است، گفت: با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و طبق وعده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، پس از تهیه فهرست پروژه های عمرانی کشور، بودجه حاشیه شهر مشهد در اولویت اول این فهرست قرار گرفت و امیدواریم تخصیص این بودجه هر چه سریع تر آغاز شود.

به گزارش صبح مشهد به نقل از خراسان، محمد مقدوری ادامه داد: در عین حال چون تخصیص این بودجه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می شود، زمان تخصیص نیز باید توسط این سازمان اعلام شود.

ابلاغ دو ماه قبل، انتظار برای تخصیص
بیست و هفتم تیرماه بود که معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، از ابلاغ ۹۰ میلیارد تومان از ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد خبر داد و اعلام کرد این بودجه می تواند با مکمل هایی به سه یا چهار برابر افزایش یابد؛ زیرا این مبالغ به شرطی اختصاص می‌یابد که شهرداری و دستگاه‌های دیگر هم منابعی برای این مهم اختصاص دهند. در این صورت با ۹۰ میلیاردی که به مشهد اختصاص یافته است، می‌توانیم ۲۷۰ میلیارد تومان پروژه داشته باشیم.
سال قبل  به  رغم انتظار طولانی برای ابلاغ ردیف بودجه ۴۰ میلیاردی حاشیه شهر مشهد، هیچ رقمی از این بودجه به حاشیه مشهد اختصاص نیافت. برای امسال نیز اگر چه در قانون بودجه، ردیف ۱۰۰ میلیارد تومانی برای حاشیه شهر و بافت فرسوده مشهد در نظر گرفته شده، اما از این رقم فقط ۹۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و هنوز هیچ عددی به خزانه استان واریز نشده است.
برای ابلاغ ردیف بودجه حاشیه مشهد جای نگرانی نیست
در همین زمینه «رضا جمشیدی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه برای ابلاغ ردیف بودجه حاشیه مشهد جای نگرانی نیست، گفت: در بررسی هایی که بعد از ابلاغ ۹۰ میلیارد تومانی انجام شد، رقم موجود در قانون بودجه همان ۱۰۰ میلیارد تومان است و جایی برای نگرانی از ابلاغ نشدن ۱۰ میلیارد تومان باقی مانده ردیف بودجه حاشیه شهر مشهد وجود ندارد.
ضرورت تهیه جدول جدید  هزینه های حاشیه شهر
وی با بیان اینکه پیگیری ها برای ابلاغ ۱۰ میلیارد تومان بعدی برای سال ۹۵ همچنان ادامه دارد، در پاسخ به این سوال که آیا جدول هزینه کرد بودجه حاشیه شهر مشهد همان جدول سال گذشته است، اظهار کرد: جدول سال گذشته با عدد و رقم و طرح های بسیار کمتری بود، بنابراین باید جلسات هماهنگی برای تدوین جدول جدید هزینه کرد بودجه حاشیه مشهد تشکیل شود.جمشیدی گفت: با توجه به اینکه اعتبار یاد شده به تازگی به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ابلاغ شده است، باید بدون گذشت زمانی طولانی، جلسات هماهنگی و تدوین جدول جدید هزینه کرد بودجه برگزار شود.
نیاز ۳ هزار میلیاردی برای جبران عقب ماندگی های حاشیه مشهد
از سوی دیگر «نصرا… پژمان فر» نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: اگر همه این بودجه هم تحقق پیدا کند، باز هم با این اعداد و ارقام امور حاشیه شهر مشهد اصلاح نمی شود.
وی با اشاره به اظهارات استاندار خراسان رضوی مبنی بر نیاز چند هزار میلیارد تومانی برای ساماندهی مشکلات حاشیه شهر مشهد گفت:  اگر دولت همت داشته باشد و تمام ۱۰۰ میلیارد را هم به مشهد بدهد، با توجه به وضعیت فعلی حاشیه مشهد به ۳۰ سال زمان برای جبران عقب ماندگی و بهبود وضعیت فعلی نیاز است.
بودجه حاشیه مشهد تبلیغاتی نشود
وی با یادآوری سرنوشت بودجه ۴۰ میلیارد تومانی حاشیه مشهد در سال گذشته و عدم ابلاغ و تخصیص آن، تصریح کرد: بودجه سال گذشته حاشیه مشهد بدون اینکه تحقق یابد فقط مصرف تبلیغاتی داشت و برای این بودجه نیز همین نگرانی را داریم.
پژمان فر افزود: با گذشت حدود ۶ ماه از سال جاری ۹۰ میلیارد تومان از این بودجه ابلاغ شده است و هیچ خبری از تخصیص آن نیست و با توجه به اینکه سال گذشته ردیف های زیادی از قانون بودجه ابلاغ شد اما تخصیص نیافت، این بیم برای عدم تخصیص این ردیف نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: از استاندار خراسان رضوی انتظار نداریم در مقابل ظلمی که سال گذشته به بودجه حاشیه مشهد شد با رسانه ها سخن بگوید اما این انتظار را داریم که  برای احقاق حق حاشیه مشهد تلاش جدی کند اما شاید استاندار خراسان رضوی مصلحت نمی داند از این بی وفایی با رسانه ها سخن بگوید.
پیگیری حتی تا حد تذکر به رئیس جمهور
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: تخصیص بودجه حاشیه مشهد را به طرق مختلف دنبال می کنیم و در این راه حتی تا گزینه تذکر به رئیس جمهور پیش خواهیم رفت اما امیدواریم مسئله بودجه حاشیه مشهد در فضای تعامل و بدون کشمکش حل و فصل شود.وی گفت: خدمت به مشهد برای دولت توفیق بزرگی است و محروم کردنش از خدمت به بارگاه منور رضوی برای دولت ضرر و خسران به شمار می آید.
هیچ اعتباری به بافت فرسوده مشهد نرسیده است
همچنین شهردار مشهد نیز پنج شنبه گذشته در حاشیه مراسم بازگشایی تقاطع مجد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خراسان رضوی درباره میزان اعتبارات دریافتی دولتی برای بافت های فرسوده مشهد در سال جاری گفت: متأسفانه امسال تاکنون نه تسهیلاتی برای بافت فرسوده پرداخت شده و نه اعتبارات دولتی به بافت فرسوده و حاشیه شهر مشهد تخصیص یافته است.مرتضوی افزود: البته ردیف اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی برای حاشیه شهر و بافت فرسوده در نظر گرفته شده است اما تا به امروز در مورد این ردیف بودجه نه موافقت نامه ای با شهرداری مشهد مبادله شده و نه ریالی برای انجام کارهای عمرانی به شهرداری پرداخت شده است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن