اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

شناسایی ۱۲۰۰ نخبه و استعداد برتر در استان

کد خبر : 5313
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: در طرح شناسایی نخبگان و استعداد های برتر، تاکنون هزار و ۲۰۰ نفر نخبه و استعداد برتر در استان شناسایی شده است که بعد از استان تهران در رتبه دوم قرار داریم.

به گزارش صبح مشهد ، «جواد سرگلزایی» روز گذشته در نشست خبری تشریح عملکرد بنیاد نخبگان خراسان رضوی، به گزارشی از فعالیت های انجام شده و برنامه های پیش رو اشاره کرد و گفت: حمایت از طرح استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی از جمله این طرح هاست و بر این اساس شرکت های دانش بنیانی که  دانش آموختگان برتر را جذب کنند، بنیاد نخبگان در سال اول ۸۰ درصد، سال دوم ۶۰ درصد و در سال سوم ۴۰ درصد از حقوق این نخبگان را پرداخت می کند.  وی با بیان اینکه آیین نامه استخدام نخبگان در برنامه ششم توسعه تدوین شده است افزود: علاوه بر شرکت های دانش بنیان، دستگاه های اجرایی  اگر برای تامین نیروی انسانی خود از نخبگان و دانش آموختگان برتر استفاده کنند از تسهیلات ویژه برخوردار خواهند شد.
آغاز طرح شناسایی نخبگان دانش آموزی در استان
سرگلزایی با بیان این که شناسایی نخبگان دانش آموز در استان در قالب «طرح شهاب» از سال گذشته کلید خورده است، تصریح کرد: طرح شهاب با همکاری بنیاد نخبگان و وزارت آموزش و پرورش با هدف شناسایی و حمایت آموزشی، تربیتی و معنوی دانش آموزان مستعد  اجرا  می شود و ما نیز در حال اجرای این طرح در استان هستیم. رئیس بنیاد نخبگان استان ادامه داد: شیوه نامه طرح شهاب آماده شده است و ۱۱ هزارو ۶۹۳ دانش آموز پایه چهارم و ۵ هزار و ۲۶۸ دانش آموز پایه پنجم استان در اجرای این طرح در ۱۹۰ مدرسه مشارکت دارند که بر این اساس تاکنون ۱۵ هزارو ۷۸۰ ساعت آموزش برگزار شده است.
نخبگان دانش آموزی چه کسانی هستند؟
وی به مصادیق افراد نخبه و استعداد برتر در حوزه دانش آموزی و دانشجویی اشاره کرد و افزود:  دانش آموزان حائز رتبه های زیر ۱۵۰ در رشته ریاضی و فیزیک، رتبه های زیر ۱۰۰ در رشته علوم انسانی و تجربی، رتبه های زیر ۴۰ در رشته هنر، کسب مدال در المپیاد های ملی و بین المللی، دانش آموزان برگزیده مسابقات فنی و حرفه ای، قرآن، جشنواره خوارزمی، فارابی و همچنین مخترعانی که در جشنواره رویش به عنوان نفرات برگزیده انتخاب شده باشند، به عنوان نخبه محسوب می شوند.
حمایت مالی از نخبگان
سرگلزایی حمایت مالی و فکری را جزو وظایف بنیاد علمی نخبگان عنوان کرد و گفت: در سال تحصیلی ۹۴-۹۳ رقمی بالغ بر ۴۷ میلیون تومان برای حمایت مالی از نخبگان استان اختصاص یافت و در سال تحصیلی
 ۹۵-۹۴ نیز حدود ۹۹ میلیون تومان برای پرداخت به دانش آموزان نخبه پیش بینی شده است که تاکنون ۳۰ میلیون تومان آن پرداخت شده است. وی همچنین به حمایت از نخبگان دانشگاهی اشاره کرد و افزود: طبق آیین نامه دانشجویان در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، اگر به عنوان استعداد برتر شناخته شوند جایزه تحصیلی استعداد های برتر به آنها داده می شود، همچنین مخترعانی که در جشنواره رویش شرکت کرده اند و محصول آنها ثبت علمی شده باشد، مورد حمایت مالی بنیاد نخبگان قرار می گیرند.
راه اندازی مرکز برگزیدگان و مستعدان علمی
سرگلزایی همچنین از افتتاح مرکز برگزیدگان و مستعدان علمی خراسان رضوی خبر داد و گفت: مرکز خراسان رضوی راه‌اندازی شده  است و پیشکسوتان و بازنشستگان علمی استان می توانند با مراجعه به سایت بنیاد علمی نخبگان برای استفاده از برنامه های این مرکز ثبت نام کنند. وی با اشاره به این که ۲۳ شهریور ماه امسال اولین جلسه این مرکز برگزار می‌شود، افزود: هدف عمده این مرکز استفاده از تجربیات و مشاوره نخبگان پیشکسوت است.
برگزاری جشنواره گیاهان دارویی کشور در مشهد
سرگلزایی از برگزاری جشنواره گیاهان دارویی کشور در ۱۵ شهریور ماه امسال در مشهد خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۵۰۰ شرکت که در عرصه گیاهان دارویی فعال هستند برای شرکت در این جشنواره اعلام آمادگی کرده اند که از این تعداد شرکت کنندگان ۱۵ درصد آن از خراسان رضوی است.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن