اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنوی

جایزه جهانی گوهرشاد حرکت عظیم فرهنگی در جهت نشان دادن موقعیت بی بدیل زنان است .

کد خبر : 5309

آیت الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گوهرشاد را زنی تحول ساز در یک دربار جنایتکار توصیف کرد و گفت: او در خاندانی جنایتکار و مخالف اهل بیت، تحول عظیم فرهنگی بوجود آورد و مسجدی را ساخت که پایگاه عشق و محبت به اهل بیت شد که در طول قرن ها می درخشد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در مراسم جایزه جهانی گوهرشاد که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم یک حرکت عظیم فرهنگی در جهت نشان دادن موقعیت بی بدیل زنان است .
وی با اشاره به اینکه جایزه جهانی گوهرشاد اقدامی عظیم و ماندگار و ارزشمند در بلاد اسلامی است تصریح کرد: این حرکت مستمر باید به پایگاهی برای درخشش نقش ارزشمند زنان تبدیل شود تا پس از این همه زنان جهان اسلام احساس کنند پایگاهی برای بانوان فداکار و انقلابی و سازنده فرد و اجتماع، در جوار تربت امام هشتم وجود دارد.
جایزه جهانی گوهرشاد سالانه و در ماه ذی القعده برگزار شود
وی با تاکید بر اینکه جایزه جهانی گوهرشاد باید هرساله و در ماه ذی القعده در مشهد برگزار شود، اظهار کرد: ذی القعده ماهی متعلق به امام هشتم است ماهی که در اول آن میلاد حضرت معصومه(س) واقع شده ، در ششم آن میلاد حضرت شاهچراغ اتفاق افتاده،یازدهم آن میلاد امام رضا است،روز بیست سوم ذی القعده روز زیارتی امام هشتم است و پایان این ماه هم سالروز شهادت امام جواد(ع) واقع شده است و شایسته است دست اندرکاران جایزه جهانی گوهرشاد بجای تاریخ شمسی این مناسبت قمری را مبنای خود قرار داده و هر سال در این ماه این مراسم را برگزار کنند.
تساوی حقوق زن و مرد دستاویز هجمه علیه ارزش های دینی
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در ادامه سخنانش، با بیان اینکه تساوی حقوق زن و مرد در گذشته دستاویزی برای حمله به فرهنگ دینی و اسلام بوده است، گفت: اتفاقا مبتکر تساوی در حقوق زن و مرد در تاریخ بشریت، اسلام بوده است.اما آنچه باعث تفاوت بین تفکر فمنیسم و اسلام شده این است که در اندیشه فاسد فمنیسم تساوی حقوق زن و مرد یک واقعیت اصیل تکوینی است که هر دو را در کنار هم در یک ساختار طبیعی می بیند.
وی ادامه داد: در حالی که این دو موجود دو جنس اند و تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند و بر اساس افرینش الهی و قانون خلقت این دو دارای دو ساختار متفاوت هستند و مساوی انگاشتن آنها انکار واقعیت قطعی طبیعی و ساختار طبیعی است و آنچه مهم است اینکه از نظر ارزشهای دینی،زن و مرد از حق مساوی برخوردارند و به مقتضای قانون خلقت هرکدام دارای نقش خاصی در جریان طبیعت و خلقت هستند و در عین حال که یکدیگر را کامل می کنند اما هر کدام نقش های اجتماعی متفاوتی دارند که این تفاوت به معنای عدم تساوی حقوق نیست.
وی افزود: تساوی حقوق به معنای آن نیست که یک زن هرکاری را که مردان می توانند انجام دهند او انجام دهد بلکه عظمت زن در این است که او نقشی را انجام دهد که هیچ مردی قادر به انجام آن نیست.

آیت الله علم الهدی با بیان اینکه غالبا زنان دارای نقش هایی هستند که مردها از عهده انجام آن بر نمی ایند، تصریح کرد:در زمینه هایی که نقش آفرینی مردها اثرگذار نیست این زنان هستند که فعالیت های تاثیرگذاری را انجام می دهند.
وی با اشاره به ماجرای دفاع حضرت فاطمه (س) از حضرت علی گفت: هنگامی که به خانه امیرالمومنین تهاجم شد با وجود اینکه آن حضرت در خانه بودند ولی حضرت زهرا پشت در آمدند و به دفاع برخاستند.پس از واقعه کربلا نیز با وجود اینکه امام سجاد(ع) در قید حیات بودند اما در مقابل شخصیت نابکار و جنایتکاری چون یزید حضرت زینب قیام کردند چون شرایطی به گونه ای بود که تحریک عواطف و ارتباط عاطفی با مردم نقش مهم و تاثیرگذاری داشت و حضرت زینب می توانست این جریان عاطفی را هدایت و مدیریت کند.
نقش بی بدیل گوهرشاد در دربار تیموریان
وی هم چنین به شرایط سیاسی و اعتقادی عصر گوهرشاد و جایگاه و نقش او در دربار تیموریان اشاره کرد و گفت: نظام تیموریان نظامی جاعل وناپاک بود و در کشتار بی رحمانه شیعیان نامش در کنار مغول قرار می گیرد و نام امیر تیمور در کنار نام چنگیز قداره کش و ادمکش در تاریخ مطرح است. قتل و عام هایی که او انجام داد در تاریخ کم نظیر و کم سابقه است.در بینشن تیمور جرمی بالاتر از وابستگی و علاقه به خانه پیامبر وجود نداشت او قتل و عام شیعیان را مجاهده دینی محسوب می کرد و هر جا که لشکر کشی می کرد اولین اقدام او سرکوب شیعیان بود.
وی از جنایت های تیمور در شهر سبزوار نام برد و افزود: در این شهر او حتی به حیوانات و جانوران هم رحم نکرد و احدی را زنده نگذاشت در تاریخ مشهور است که در این شهر گنبدی از سرهای بریده ساخت که در اصل سرهای بریده شیعیان بود. زنی تحول ساز در درباری جنایتکار
علم الهدی ادامه داد: در چنین اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی و در این فرهنگ جنایتکارانه زنی با ایمان بعنوان عنصری تحول ساز به نام گوهرشاد ظهور یافت و بانی تحول عظیم فرهنگی در چنین خانواده و تبار جنایتکاری شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: گوهرشاد در خانوده ای جنایتکار و مخالف اهل بیت، تحول عظیم فرهنگی بوجود آورد و مسجدی را ساخت که پایگاه عشق و محبت به اهل بیت شد که در طول قرن ها می درخشد.در اصل گوهرشاد امکانات دستگاه حکومت را در خدمت توسعه فرهنگ اهل بیت در کنار عتبه امام رضا(ع)قرار داد و این مسجد را به کانون مبارزه علیه جنایتکاران تاریخ تبدیل کرد.
وی یادآور شد: از دل قدرت امیر تیمور جنایتکار، این حرکت ارزشمند توسط گوهرشاد بنا نهاده شد و گرچه برخی بدنبال اثبات این هستند که او شیعه نبود و با این ادله که در کاشی کاری مسجد گوهرشاد اسم حضرت علی(ع) و بقیه ائمه نیامده می خواهند در این زمینه تشکیک کنند اما بنظر می توان در این ادله خدشه وارد کرد و گفت که درست است که اسم ائمه نیامده اما ازخلفا هم هیچ اسمی به میان نیامده و ما نمی توانیم بگوییم چون اسمی از اهل بیت در این کاشیکاری نیست پس او شیعه نبوده و یا در جریانی انحرافی قرار داشته است.این استدلال درست نیست و آنچه قطعی است این است که گوهرشاد قلب و فکری علاقمند به اهل بیت داشت و مسجدی را در جوار تربت امام هشتم ساخت که در اصل توسعه این حرم مقدس بوده است و این توسعه را این بانوی نیکوکار انجام داد.
امام جمعه مشهد، نقش گوهرشاد را تحول فرهنگی در یک تبار جنایتکار عنوان کرد و گفت:این خانم هنرمند و با ایمان،با اجرای یک جریان عاطفی و عملیات مدبرانه نقشی را ایفاکرد که با هیچ ابزار دیگر قابل تحقق نبود.
وی در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد:جایزه جهانی گوهرشاد بصورت یک جریان مستمر و یک جهاد فرهنگی ارزشمند ادامه یابد و در آینده شاهد امثال این ابتکارات عظیم فرهنگی در این تربت پاک باشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن