اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

بهداشت: استفاده از آزبست در لوله های انتقال آب خطری ندارد

کد خبر : 5300
نویسنده : محمدامین شرکت اول

«در جریان ترکیدگی لوله در خیابان طبرسی که شرکت قطار شهری و آبفا هر یک تقصیر را به گردن دیگری می انداخت، آبفا گفت که این لوله از جنس آزبست است. مگر آزبست ماده سمی نیست؟ پس چرا در خطوط انتقال آب آشامیدنی استفاده می شود؟ لطفا پیگیری کنید تا با سلامتی مردم بازی نشود.»
این پیامک یکی از شهروندان مشهدی است که با ارسال آن به سامانه حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» خواستار پیگیری استفاده از لوله های آزبست در خطوط انتقال آب شرب شهری شده است. علاوه بر آن برخی دیگر از شهروندان نیز بعد از اعلام روابط عمومی آبفای مشهد مبنی بر استفاده از لوله آزبست در برخی خطوط آب شرب مشهد، با ارسال پیام هایی به سامانه تلگرامی روزنامه خراسان رضوی خواستار بررسی این موضوع شدند.
موضوع را از محمدزاده، سخنگو و مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب مشهد جویا می شویم. محمدزاده در پاسخ به «خراسان رضوی» می گوید: برخی شبکه های انتقال آب مشهد بسیار قدیمی است، از سالیان پیش از لوله آزبست در خطوط انتقال آب استفاده می شده و سمی بودن این ماده به تازگی به اثبات رسیده است که از همان زمان به همین دلیل ما در قالب تبصره ۳  که به بحث اصلاح شبکه انتقال آب می پردازد، اقدامات لازم برای تعویض لوله های انتقال آب آشامیدنی آزبست در شهر مشهد را در اولویت کاری شرکت قرار داده ایم.
جای نگرانی نیست
برای پیگیری بیشتر موضوع و بررسی تاثیر استفاده از این لوله ها در سلامت مردم با علی حسنی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت و گو می کنیم.
حسنی با تایید سرطان زا بودن این ماده به «خراسان رضوی» می گوید: با وجود اثبات خطرناک بودن تنفس گردهای آزبست و احتمال ابتلا به سرطان از این طریق، ولی تا کنون هیچ منبع علمی احتمال ابتلا به سرطان به واسطه استفاده از لوله های آزبست در خطوط انتقال آب آشامیدنی و ورود به بدن از طریق دستگاه گوارش را تأیید نکرده است و خطرناک بودن استفاده از آن بیشتر برای کارگرانی است که به نصب و یا تعمیر این لوله ها اقدام می کنند و امکان ورود گردهای آزبست به دستگاه تنفسی آن ها وجود دارد که با توجه به تعطیلی خطوط تولیدی آزبست در کشور دیگر لوله آزبست جدیدی در خطوط انتقال استفاده نمی شود.
در خطوط جدید انتقال آب از لوله آزبست استفاده نمی شود
وی تصریح می کند: این لوله های استفاده شده هم به مرور زمان در حال تعویض است و ما هم شاهد این موضوع هستیم. برای مثال در مسیر انتقال آب از سد دوستی که عمده تأمین آب مشهد از آنجا انجام می گیرد، از لوله های فلزی استفاده می شود و درباره لوله هایی که هم اکنون به کار گرفته می شود نیز با توجه به بالا تر از هفت بودن PH آب در مشهد و اسیدی نبودن آن و همچنین زیاد نبودن سرعت انتقال آن در خطوط شهری، خورندگی در لوله ها ایجاد نمی کند و جای نگرانی خاصی نیست.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن