استانیاسلاید شوستون اصلی

یکی از رمز های استمرار و قدرت جمهوری اسلامی ایران، سیاسی بودن جامعه است

کد خبر : 5257

نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی استان با  استاندار خراسان رضوی و معاون سیاسی وزیر کشور دیدار کردند.
به گزارش صبح مشهد به نقل از  روابط عمومی استانداری خراسان  رضوی، علی رضا رشیدیان در این دیدار که به مناسبت افتتاح خانه ی احزاب استان برگزار شده بود؛ اظهار داشت: یکی از رموز استمرار و قدرت جمهوری اسلامی ایران سیاسی بودن جامعه ی ما است؛ فلذا توجه به توسعه ی سیاسی به عنوان یک الزام در کنار عنایت به توسعه ی سایر حوزه ها ضروری می باشد.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ی شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و با هنر، خیر مقدم به معاون سیاسی وزیر کشور و نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی، به فرمایش رهبر فقید انقلاب اسلامی در خصوص جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش نه یک کلمه کم اشاره کرد و افزود: این کلام گهر بار حاوی دو عنصر مهم مشروعیت و مقبولیت برای نظام اسلامی است.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: نظامی که برگرفته از ارزش های شرع منور و با اتکا به همراهی مردم شکل گرفته است همانگونه که بارها امام راحل (ره) فرمودند: میزان رای ملت است.
رشیدیان تاکید کرد: مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) نیز در تداوم و ارتقا این نظریه،  بحث مردمسالاری  را دنبال فرموده و همواره بر آن تاکید دارند.
وی با بیان این که احزاب نقش بی بدیلی در توسعه ی مردمسالاری دینی دارند؛ تصریح کرد: بر اساس  قانون اساسی،  مردم در قدرت مشارکت دارند.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: به استناد ماده ی  ۲۶ قانون ، احزاب و انجمن ها مشروط به عدم نقض اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی، برای فعالیت آزادند.
رشیدیان اظهار داشت: یکی از ساختارهایی که می تواند به ایجاد یک نقش با ثبات برای احزاب در جامعه کمک کند؛ خانه ی احزاب است که سال های دورتر راه اندازی ولی در سال ۸۹ متوقف شد.
وی گفت: در دولت اعتدال و با توجه به اهداف، برنامه ها و شعارهای ریاست محترم جمهوری، راه اندازی مجدد آن  در دستور کار قرار گرفت.
استاندار خراسان رضوی خاطر نشان کرد: خانه ی احزاب به عنوان یک نهاد صنفی –  مدنی، غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل و با هدف ایجاد فضای سالم سیاسی، تعمیق بینش سیاسی و ارتقا فرهنگ حزبی در راستای اجرای ماده ی ۲۶ قانون اساسی  تشکیل شده است.
رشیدیان ادامه داد: تامین امنیت لازم برای فعالیت سیاسی و نهادینه کردن آن و ایجاد روحیه تفاهم و تعاون احزاب فرای سلائق سیاسی و جناحی، دفاع از حقوق احزاب، حمایت های پژوهشی- علمی و نشست های آموزشی و حتی اطلاع رسانی و گسترش روابط احزاب بر اساس ضوابط قانونی و اخلاقی و رقابت صحیح سیاسی و حتی به نوعی پذیرش داوری بین احزاب در درون خانه از دیگر اهداف راه اندازی خانه ی احزاب است.
وی با اشاره به انتخاب  مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۷، تاکید کرد:  تشکیل و راه اندازی خانه ی احزاب در خراسان رضوی و این کلانشهر ضرورت دو چندانی داشت که امروز این نیاز اساسی برطرف شد.
استاندار خراسان رضوی فراهم کردن سازو کارهای لازم برای حمایت و توسعه ی تحزب در جامعه را ضروری دانست و گفت: باید مسائل و مشکلات احزاب را ساماندهی و حل و فصل کرد.
رشیدیان  خواستار تدوین راهکارهای درونی و مدنی برای حل اختلافات بین احزاب شد و تصریح کرد:  احزاب در کنار سلائق و رویکردهای سیاسی مختلف، دارای مسائل صنفی مشابهی هستند که این خانه احزاب می تواند به پیگیری مسائل صنفی آنان کمک کند.
وی خاطر نشان کرد: خانه ی احزاب خود یک حزب و جریان سیاسی نمی تواند باشد ولی در زمان های خاص مانند انتخابات می تواند با ایجاد یک رابطه ی قانونمند، شفاف و اخلاق مدارانه که متناسب با نظام اسلامی و مرد م متمدن ایران است به  برگزاری سالم  و شفاف انتخابات کمک کند.
استاندار خراسان رضوی به احزاب توصیه کرد: به جای کشاندن اختلافات جناحی به جامعه و ایجاد نا امیدی و یاس در ساز و کار بین احزاب، مسائل اختلافی تدبیر و مدیریت شود.
رشیدیان با بیان این که احزاب باید آستانه ی تحمل  خود را ارتقا دهند و در راستای تسهیل روابط  کمک کنند؛ ادامه داد: رقابت اصلی ترین کُنش بین احزاب و جناح های سیاسی است؛ ولی ” رقابت آری اما دشمنی هرگز ”
وی با تاکید  بر این که هدف اعتلای کار احزاب و ایجاد فضای عقلانیت،  نشاط و بستر سازی برای توسعه ی کارِ توسعه ی سیاسی
است؛ تصریح کرد: منافع حزبی نباید تا جایی پیش برود که منافع ملی، اخلاق و ارزش های دینی و ملی را تحت الشعاع قرار دهد.
استاندار خراسان رضوی گفت: خانه احزاب، خانه ای برای هویت بخشی به گروه های سیاسی،  همگرایی،  احیا و تداوم کار حزبی در کشور و عامل وحدت گرا و بهبود عملکرد سیاسی احزاب در جامعه است.
رشیدیان خواستار نظارت درونی احزاب به فعالیت سیاسی احزاب و رقابت قانونمند و عادلانه  و همچنین کادر و ظرفیت سازی در استان شد.
وی گشایش خانه ی احزاب در هفته ی دولت در کنار افتتاح طرح ها و پروژه های مختلف را قدمی بزرگی برای توسعه ی سیاسی در استان دانست و  اظهار امیدواری کرد: همه ی احزاب، سلائق و جناح ها به اهداف نظام مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی برسند.
قائم مقام و معاون سیاسی وزیر کشور نیز اظهار کرد: امروز شرایط برای ایجاد نشاط سیاسی در کشور بیش از گذشته فراهم است ضمن آنکه این جامعه پویاست و باید فعالان سیاسی در جهت پویایی بیش از پیش آن تلاش کنند.
محمد حسین مقیمی افزود: امروز این آمادگی وجود دارد که احزاب بزرگ و سراسری و نیز تشکل های سیاسی مختلفی که بر اساس ماده ۱۰ قانون احزاب مجوز گرفته اند در کشور فعال شوند و دولت تدبیر و امید تلاش می کند فضای مناسب برای فعالیت امن و توام با نشاط را فراهم کند.
وی عنوان کرد : اگر احزاب فعال شده و نظارت دقیق ترو گسترده تری بر عملکرد دولت ها داشته باشند ، دولت ها تلاش می کنند تا حد زیادی در چارچوب قوانین و سیاست ها عمل کنند.
وی گفت: زمانی که این نظارت ها محدود و کم می شود به دلیل کاهش نظارت عامه ،انواع مفاسد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شکل می گیرد.
معاون سیاسی وزیر کشور تصریح کرد: خانه احزاب تشکل صنفی و مکانی برای تقویت فعالیت احزاب ، تفاهم بیشتر و تبادل نظر بالاتراست که بعد از خانه احزاب کشور در تهران؛ نخستین خانه احزاب استانی در خراسان رضوی فعال شده و امید است این استان در این زمینه نیز چون همه همیشه الگو و شاخص باشد.
مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری خراسان رضوی هم گفت: در حال حاضر ۱۱۰ تشکل سیاسی دراستانداری دارای پرونده است که ۵۵ مورد از این احزاب و تشکل های استان دارای مجوز هستند.
سید مسعود محولاتی افزود: دفاتر فرعی احزاب در شهرستان های قوچان ، تربت حیدریه، نیاشبور، سبزوار، جوین و کاشمر نیز فعالیت می کنند.
وی اظهار کرد : با توجه به تعداد احزابی که در استان وجود دارد و تعامل آنان برای راه اندازی خانه احزاب در استان اقدام شد و طی جلسات متعدد با همه این تشکل ها و احزاب نظرات و دیدگاه های آنها برای نحوه فعالیت و راه اندازی این مجموعه دریافت و تلاش های زیاد و برنامه ریزی شد تا خانه احزاب به بهترین نحو راه اندازی و اداره شود.
وی از تمامی تشکل هایی که در استانداری دارای پرونده هستند خواست: هر چه سریعتر برای ساماندهی فعالیت ها در چارچوب قانونی نسبت به کسب مجوز اقدام کنند.
محولاتی عنوان کرد: در خانه احزاب استان، همه احزاب ، تشکل ها و گروه های سیاسی در قالب سه جریان اصلی شامل اصلاح طلبان، اصولگرایان و اعتدالیون حضور دارند و هیات رئیسه هم به تناسب وسعت و تنوع این جریان ها شامل هفت اصلاح طلب و هفت اصولگرا و یک نفر اعتدالگرا می باشد و تمامی تشکل ها و گروه هایی که دارای مجوز و پروانه فعالیت باشند می توانند در این خانه حضور داشته باشند.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان خراسان رضوی هم در این جلسه به نمایندگی از اصلاح طلبان استان گفت : برای یک گفتمان موفق که آثار مثبتی در جامعه داشته باشد نیازمند توجه به سه اصل محوری و انسانی شامل ایمان به کرامت ذاتی انسان ها، برابری انسان و باور به اینکه انسان ها با هم متفاوت هستند می باشیم .
حجت الاسلام عجم افزود : نباید کسانی خود را معیار و مقیاس قرار دهند و بخواهند همه مثل آنان فکر کنند و چون آنها باشند.
وی اظهار کرد : اختلاف نظر و تعارض آرا زیاد اما باید بتوان از اختلاف رحمت ایجاد کرد و از کثرت، وحدت آفرید و تا زمانی که همسویی و همراهی شکل نگیرد جامعه از این گفتمان ها نتیجه مفیدی دریافت نمی کند.
وی عنوان کرد: امروز همسویی، نزدیکی آرا واندیشه در عین اختلاف و تعدد دیدگاه ها و پرهیز از تک صدایی، تنها راه توسعه و دموکراسی و جلوگیری از تنش ها و اختلاف ها است
دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری شاخه خراسان رضوی هم به عنوان نماینده اصولگرایان در این جلسه گفت : خانه احزاب را فضایی برای تعامل و کمک به حل مشکلات استان در بخش های مختلف می دانیم و ضمن آنکه بنا نداریم در اینجا با کسی مناظره و مباحثه کرده و یا آنکه کاری به نفع جبهه، حزب و تشکیلات خود انجام دهیم.
سید محسن بنی هاشمی افزود : تلاش آن است در این استان همه جریان های سیاسی در راستای حفظ، ارتقا و آبادانی این کشور ، اشتغال ، فرهنگ و مهاجرت و هر آنچه که مشکل مردم است به دولت و نظام کمک کرده و همکاری و همفکری کنیم.
وی تصریح کرد : استانداری می تواند مشکلات و چالش های خود را به خانه احزاب ارسال کند و در یک همفکری و همکاری برای حل مسائل مردم و تقویت و سربلندی نظام گام برداریم.
وی عنوان کرد: در این کشور هیچ حزب، گروه و تشکلی به تنهایی قادر نیست کشور را تعالی بخشیده ومشکلات را حل کند و دولتی موفق است که زمینه مشارکت و استفاده از تمام ظرفیت ها ونیروها را فراهم کند و باید برای مخالفان هم نقش و سهمی قائل باشیم و به جای دعوا و تنش با هم از این ظرفیت ها برای خدمت به کشور بهره گیریم.
دبیر حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی هم به نمایندگی از اعتدالگرایان گفت : رونق و توسعه احزاب در ایران یک ضرورت تاریخی است زیرا از گذشته های دور تا ابتدای انقلاب روابط مردم و حکومت ها بر مبنای زور و ترس بوده است .
علی اکبر شریفی افزود: در حکومت اسلامی ما این روابط بر مبنای روابط نزدیک و تعامل دولت وملت و خدمت به این مردم شکل گرفته است .
وی اظهار کرد : تشکیل خانه احزاب به عنوان نماد این تعامل و ارتباط بویژه در عرصه سیاسی است و ضرورت تفاهم ارتباط احزاب و گروه ها و سامان بخشی فعالیت های حزبی از جمله مباحث مهمی است که برای تقویت ارتباط ملت و دولت باید موردتوجه قرار گیرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن