اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

رکورد راه آهن مشهد با جابجایی ۱۴ میلیون مسافر/ راه آهن مشهد از تهران پیشی گرفت

کد خبر : 5168

مدیر کل خراسان رضوی گفت: سالانه ۱۴ میلیون مسافر از خط ریلی مشهد، جابجا می شوند که با احتصاب تهران، مشهد رتبه اول در کشور را از ان خود کرده است.

به گزارش صبح مشهد محمد هادی ضیائی مهر در نشست خبری که ظهر امروز در ساختمان توسعه مدیریت و منابع راه آهن خراسان، برگزار شد؛ ضمن تبریک هفته دولت اظهار کرد: راه آهن خراسان یکی از مناطق ۱۹ گانه راه آهن کشور است که از جایگاه بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی با ۱۵۰۰ کیلومتر خط ریلی ۱۲ درصد خطوط ریلی کشور را به خود اختصاص داده است؛ تصریح کرد: در بخش بار و مسافر عملکرد خوبی داشتیم به طوری که در بخش حمل و نقل بار از کریدورهای ترانزیتی سرخس بندر عباس، سرخس ترکیه، سرخس جلفا و  سرخس بندر امام، خراسان رضوی با سهم ۲۱ درصدی سالیانه حدود ۶٫۶ دهم میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی جابجا کرده  است.

وی با اشاره به اینکه از ۶٫۶ دهم میلیون تن بار ۲٫۳ دهم میلیون تن حمل و نقل بین المللی بوده است، افزود: این حمل و نقل بین المللی شامل ترانزیت ریلی، صادرات و واردات ریلی بوده و در سال قبل از ۲٫۳ دهم ترانزیت بین المللی یک میلیون و ۲۷۵ هزار تن از آسیای میانه به مرزهای ریلی به ویژه بندرعباس حمل شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲٫۳ میلیون تن حمل و نقل بین المللی  صورت گرفته است؛ عنوان کرد: از این تعداد ۲۷۵ هزار تن ترانزیت کالای ریلی از کشورهای آسیای میانه به بندر عباس حمل شده است که سهم ریلی کریدور سرخس- بندر عباس ۹۲ درصد بوده است.

وی بیان کرد: راه آهن خراسان رضوی حلقه اتصال کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی از طریق مرز ترکیه و خلیج فارس و مرز سرخس بوده که عمده این ارتباط از طریق مرز سرخس به جلفا، سرخس به بندر امام خمینی، سرخس به ترکیه می باشد.

وی عمده واردات کالا را پنبه، گوگرد، سوخت، کود و شمش آلومنیم از کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان عنوان کرد و افزود: در بخش ترانزیت خراسان رضوی رشد ۱۵۰ درصدی داشته است.

ضیائی مهر بیان کرد: فعال ترین کریدور ایران کریدور سرخس بندر عباس به عنوان اصلی ترین گلوگاه ترانزیت ریلی کشور و بزرگترین پایانه ریلی مرزی کشور است که طول خطوط ریلی از ۲۵ کیلومتر به ۷۵ کیلومتر و از ۱۰۰ واگن به ۴۰۰ واگن افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: از سال ۸۷ تعرفه های حمل و نقل بین المللی برای جذب بار و تسهیل صادرات و واردات  ثابت بوده است که موجب جذب بیشتر سرمایه گذاران شده است.

وی تصریح کرد: کریدور سرخس- بندر عباس  ظرفیت حمل و نقل ریلی را از ۳ میلیون تن به ۷ میلیون تن در سال افزایش داده است.

وی بیان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن حمل و نقل کالاهای ترانزیتی به کشورهای آسیانه میانه از طریق سرخس انجام شده است که رشد ۱۵۰ درصدی را نسبت به سال ۹۴ نشان می‌دهد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با اشاره به  احداث پایانه شماره دو راه آهن خراسان رضوی در مشهد گفت: مطالعات اجرای این پایانه انجام شده و در ضلع شرقی میدان راه‌آهن مشهد احداث خواهد شد و با توجه به اینکه قطار شهری مشهد نیز در این مکان احداث می‌شود  پل ارتباطی موثری با حمل‌ونقل درون‌شهری ایجاد خواهیم کرد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با تاکید بر این که ایستگاه راه آهن سرخس ۸۵ درصد ترانزیت ریلی کل کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: ۱۵ درصد باقی مانده از دیگر مبادی ریلی کشور انجام شده است.

وی  با اشاره به رشد ۱۶ درصدی حمل و نقل کالاهای ترانزیتی در فروردین ماه امسال،گفت: محصولات مختلفی پارسال توسط کریدور سرخس به بندرعباس حمل شدند که با ۹۲ درصد فعالیت به فعال‌ترین کریدورها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد حجم قطار های ریلی کشور در خراسان رضوی تردد می کنند؛ افزود: قطار مسافربری مشهد با اضافه شدن دو شهر خرمشهر و ماهشر به  ۲۶ استان به صورت مستقیم مسافر جابجا می کند.

وی با اشاره به جابجایی ۱۴ میلیون مسافر از خط ریلی مشهد، بیان کرد: با احتساب تهران،مشهد رتبه اول در کشور از ان خود کرده است.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن