اسلاید شوستون اصلیسیاسی

با آمریکا بعد از برجام به همان اندازه دشمن هستیم که قبل از برجام بوده ایم/ در حوزه فروش نفت مشکلی نداریم

کد خبر : 5129

معاون وزیر امور خارجه گفت: با آمریکا بعد از برجام به همان اندازه دشمن هستیم که قبل از برجام بوده ایم و هنوز به امریکا اعتماد نداریم.

به گزارش صبح مشهد، عباس عراق چی درهمایش ” برجام” گذشته، حال، آینده ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: راه و منش این دو شهید همواره الگوی همه دولت ها بوده است.

وی در خصوص برجام بیان کرد: با کنار زدن گرد و غبار سیاسی و فضاهایی که جو سیاسی ایجاد می کنند باید ببینیم برجام چه بود و به کجا رسید؟

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند: چه موافقین و چه مخالفین برجام اغراق نکنند؛ افزود: برجام دارای دو بعد هسته ای و تحریم ها را شامل می شود که هر کدام در جای خود باید به آن پرداخته شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع اول مذاکرات یا همان برنامه هسته ای، عنوان کرد: این تیم به دنبال ثبت حق مسلم برای برخورداری از انرژی هسته ای بود؛ بحران هسته ایی که ۱۴ سال کشور و مردم را درگیر کرده بود.

وی هدف از مذاکرات را خود برنامه های هسته ای و تحریم ها عنوان کرد و گفت: دشمن می گفت: “شما انرژی هسته ای و غنی سازی نکنید چون خطرناک هستید” ولی ما از حق مسلم خود نگذشتیم و توانستیم انرژی هسته ای این حق مسلم را برای کشورمان تثبیت کنیم و همه مردم شاهد تثبیت شدن آن هستند.

وی با اشاره ۶ قطعنامه شورای امنیت مبنی بر توقف غنی سازی ایران بیان کرد: این تیم با اتکا به قدرت داخلی خود توانست قطعنامه را لغو و غنی سازی ۶۰۰۰سانتریفیوژ را ادامه دهد.

عراق چی اظهار کرد: مذاکرات در خصوص تحریم ها صورت گرفته اما در اینکه آیا به هدف خود که رفع تحریم ها رسیده ایم جای بحث است؛ گروه ۵+۱ تعهد داده که همه قوانین تحریمی خود را لغو کنند و ما امروز شاهد اثرات لغو تحریم ها هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فروش نفت مشکلی نداریم؛ تصریح کرد: زمان تحریم فروش نفت ما یک میلیون بشکه در روز بود در حالی که امروز بعد از شش ماه از برجام به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزاربشکه رسیده است و پول های حاصل از فروش نفت در حسابهایی که قابل بهره برداری است قرار داده می شود.

وی  با اشاره به ۱۳ حساب بانکی نفتی اظهار کرد: البته روابط بانکی ما با مشکلات زیادی مواجه است؛ هنوز فضای اعتماد به صورت کامل برای شرکت ها و کمپانی ها ایجاد نشده و باید با ارزیابی های خود به این نتیجه برسند که با ایران همکاری کنند.

وی با بیان اینکه ما با کشورها مواجه نیستیم بلکه با ۱۰ هزار بانک و شرکت خصوصی روبرو هستم؛ بیان کرد: آمریکا با کارشکنی خباثت وبدعهدی خود را نشان می دهد.

عراق چی بیان کرد: با آمریکا بعد از برجام به همان اندازه دشمن هستیم که قبل از برجام بوده ایم و هنوز به امریکا اعتماد نداریم.

وی با بیان اینکه آمریکا از روی اجبار پای میز مذاکره آمد؛ افزود: بسیاری از کشورها با مذاکرات برجام مخالف بودند و سعی در عدم اجرای برجام داشتند و اکنون نیز تلاش می کنند که ایران از مزایای برجام بهره کمتری ببرد.

وی ادامه داد: تنها عاملی که موجب شد آمریکا تن به خواسته های ما دهد توانمندی و قدرت درونی ما بود؛ اگر دیپلمات به قدرت درونی متکی نباشد نمی تواند به خواسته های مورد نظر برسد.

وی اولین قدرت درونی را توانمندی دفاعی دانست و افزود: اگر توان دفاعی نداشتیم دشمن به کشور حمله و تمام تاسیسات ما را بمباران می کرد.

وی قدرت دوم را توان مقاومت مردم در مقابل تحریم عنوان کرد و گفت: دشمن با اعمال تحریم ها نتوانست مردم ایران را به زانو در بیاورد.

عراقچی بیان کرد: قدرت علمی و توانمندی دانشمندان هسته ای، توان سیاسی کشور، توانمندی دیپلماتیک و از همه مهمتر رهبر از دیگر توانمندی های ما بود که توانستیم برجام را به فرجام برسانیم.

 

۸۰ پروژه عمرانی آموزش، رفاهی و اداری اموزش و پرورش با اعتبار ۶۰۰ میلیاردی به بهره برداری رسید

در ادامه سید جواد حسینی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: از سه جهت به خود می بالیم ؛ گرامی داشت هفته دولت، مزین شدن نام دو شهید در این هفته و اینکه تمام دولت ها این دو شهید را الگوی خود قرار داده و عملکرد خود را با این دو شهید می سنجند.

وی تصریح کرد: از سال۱۳۳۰تا ۱۳۹۲ روند مذاکرات هسته ای فراز و نشیب همرا بود اما با توان تیم مذاکرکننده، توان استراتژی برد- برد، پرهیز از رویکردهای تقابلی و تغافلی … در حوزه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید موفقیت های چشمگیری را سبب شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه تیم مذاکرکننده موفق شد با عزت و اقتدار، طولانی ترین، سهمگین ترین و نابرابرترین برجام را به فرجام رساند؛ عنوان کرد: این تیم موفق شد ایران هراسی را به حاشیه رانده و چهره واقعی ایران  را که تعامل، گفتگو و وفاق است را نشان دهند.

وی ادامه داد: تیم مذاکره کننده هسته ای ما حق مسلم ایران را به گونه ای پیش بردند که می توان ادعا کرد انرژی هسته ای ایران بومی شده است.

حسینی اظهار کرد: امروز و پس از برجام بیش از ۶ هزار سانتریفیوژ فعال است این در حالی است که قبل از برجام ۶۹۰ ماشین فعال بود ما اکنون خوشحالیم  که سالانه ۲۰ تن اب سنگین با کیفیت ۹۹/۹۷ تولید می کنیم. به نقطه ای رسیدیم که ریاست سازمان انرزی اتمی اعلام کرد دیگر در سازمان انرژی اتمی در حوزه هسته ای با کلمه ای به نام نمی توانم روبه رو نیستیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه ها در هفته دولت گفت: انشا الله همزمان ۸۹۰ پروزه عمرانی آموزش، رفاهی و اداری اموزش و پرورش که در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد به بهره برداری می رسد به طور همزمان رو نمایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: در دولت تدبیر و امید علی رقم تمام محدودیت های مالی رکورد بودجه عمرانی در آموزش و پرورش شکسته شد  ۱۰ هزار ۵۰۰ پروزه با متراژ یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع و در سطح استان ۷۰۰ پروژه با ۳ هزار ۶۸۲ کلاس درس به بهره برداری و افتتاح رسید؛ ۲۳ هزار کلاس از حیث سرمایشی و گرمایش استاندارد شده است امروز هم ۸۰ پروزه رونمایی می شود که ۶۴ پروژه اموزشی با ۲۸۳ کلاس و زیربنای ۴۳ هزار متر مربع ۶ سالن ورزشی و ۱۰ رفاهی و بهداشتی خواهد بود و این خبر امید بخشی برای دانش آموزان و فرهنگیان است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن