یادداشت روز

تاملی در پیچ سخت انتخاب رشته برای کنکوری ها

کد خبر : 4927

نویسنده: الهام پارسایی
نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ نوزدهم مردادماه اعلام شد. حال هر یک از داوطلبان با آگاهی از رتبه¬ای که در این آزمون به دست آورده اند، می توانند به انتخاب رشته بپردازند. انتخاب رشته داوطلبان از بیست و سوم مردادماه آغاز شده و تا روز بیست و هشتم این ماه ادامه خواهد داشت.
رقابت بر سر صندلی های دانشگاه، رقابت مهمی برای کنکوری ها است و انتخاب درست در این رقابت نقش تعیین کننده ای در آینده آنان دارد. در مسیر این رقابت اما اغلب پای افراد یا موسسه های مشاور به میان می¬آید؛ گروهی که همواره وعده انتخاب رشته صحیح و قبولی تضمینی در بهترین رشته و شهر را به دانشجویان می دهند اما گه¬گاه این وعده عملی نمی شود.
در همین پیوند، طی سال های گذشته مسئولان آموزش و پرورش و آموزش عالی بارها به افراد مجاز به انتخاب رشته هشدار داده اند که در انتخاب رشته خود به هر شخص یا موسسه ای اعتماد نکنند و فریب وعده و وعیدهای برخی موسسه های نامعتبر را نخورند.
برهمین اساس هرساله مقام های مسئول بارها و بارها از طریق رسانه ها به اطلاع مردم می رسانند که فریب موسسات خصوصی انتخاب رشته یک شبه را نخوردند و توجه داشته باشند که صرف ورود به دانشگاه مهم نیست بلکه باید بررسی کنند که داوطلب بعد از انتخاب رشته می توانند به شهرستان بروند یا به طور مثال اصلا خانواده اجازه تحصیل در رشته¬ای خاص را به دختران خود می¬دهند.
سرگردانی برای انتخاب رشته یکی از چالش هایی است که کنکوری ها بعد از اعلان نتایج آزمون با آن مواجه هستند. یکی از مهم ترین علت های این اتفاق وجود موسسه های مختلف و گاه نامعتبر انتخاب رشته است؛ موسسه هایی که گاه با تبلیغاتی متنوع و رنگارنگ این باور را در ذهن شمار زیادی از کنکوری های ایجاد می کنند که اگر نزد آنان انتخاب رشته نکنند فرصت های مطلوب را از دست می دهند و نمی توانند وارد دانشگاه شوند و به همین بهانه هزینه های گزافی را از آنان دریافت می کنند.
این در حالی است که کنکوری ها و خانواده هایشان با مراجعه به دفترچه راهنمای انتخاب رشته و مطالعه جزییات آن ضمن در نظر گرفتن شرایط خود و با توجه به رتبه ای که به دست آورده اند، می توانند انتخاب رشته معقول و درستی انجام دهند.
اگر چه موسسه های معتبر و افراد دارای مهارت کافی می توانند برای کسانی که در این مسیر راهنما نداشته و سردرگم شده اند یاری رسان باشند اما کنکوری ها با دقت و بررسی های حداکثری و نیز کمک گرفتن از افراد با تجربه و مطلع این قابلیت را دارند که برکنار از اضطراب و نگرانی انتخاب رشته درستی داشته باشند.
در همین ارتباط، چند سالی است که وزارت آموزش و پرورش مراکزی برای انتخاب رشته کنکوری ها در نظر گرفته است و کنکوری ها می توانند با صرف حوصله و زمان، از امکانات این مراکز برای انتخاب رشته خود استفاده کنند.
در چارچوب ارایه خدمات مشاوره ای وزارت آموزش و پرورش به کنکوری ها، امسال یک هزار و ۲۰۰ پایگاه مشاوره انتخاب رشته کنکور در سراسر کشور از سوی وزارتخانه آموزش و پرورش راه اندازی شده است. در این پایگاه ها از نرم افزار ویژه و معتبری که مورد تایید سازمان سنجش می باشد، برای انتخاب رشته داوطلبان استفاده می شود.این اقدام در راستای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده احتمالی از دانش آموزان و والدین آنان از سوی مراکز غیر مجاز انتخاب رشته شده است.با وجود این، شواهد نشان می دهد که شماری بالایی از افراد مجاز به انتخاب رشته به دلیل باورهای غلطی که در ذهنشان جای گرفته است، به انتخاب رشته از طریق آموزش و پرورش اعتماد ندارند. به باور آنان پرداخت مبالغ هنگفت برای انتخاب رشته در برخی موسسه های اسم و رسم دار، تنها راه رسیدنشان به رشته و صندلی مورد نظر در دانشگاه است.هرچند امکان بروز اشتباه از بین موارد زیاد انتخاب رشته امکانی دور از ذهن نیست اما این که انتخاب رشته از طریق کارشناسان آموزش و پرورش تصمیمی نادرست با نتایجی غیرقابل جبران است انگاره ای غیرقابل اتکا است؛ انگاره ای که افراد و موسسه های خصوصی فعال در زمینه انتخاب رشته در ترویج آن نقش دارند.
در مجموع می توان گفت انتخاب رشته کنکور اگر چه موضوعی مهم و تعیین کننده سرنوشت تحصیلی افراد است اما نباید در مورد آن وسواس بیش از اندازه به خرج داد چرا که همین وسواس بیش از حد تاکنون موجب سوءاستفاده مالی شماری از افراد و موسسه های نامعتبر از کنکوری ها شده است. افراد مجاز به انتخاب رشته باید حساسیت و دقت خود را نیز به کار گیرند و حتی در صورت استفاده از مشاوره های گوناگون خود انتخابگر نهایی باشند. کنکوری ها باید بدانند که انتخاب رشته موضوعی آنچنان پیچیده نیست و در صورت بکارگیری بیشینه دقت و کسب اطلاعات جامع و مفید در این باره می توان به نتیجه مطلوب دست یافت.
*کارشناس امور تربیتی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن