اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

ایجاد خانه موزه های شهدا در مشهد الگویی برای تمام کشور

کد خبر : 4888

دومین خانه موزه شهدا در مشهد همزمان با ایام مبارک دهه کرامت در منزل شهید شعبانی وبا حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار صبح مشهد ایجاد خانه موزه های شهدا در منزل شهدا یکی از اقدامات ارزشمند شهرداری مشهد است که در ایام دهه کرامت نیز شاهد افتتاح دومین مجموعه خانه موزه در منزل شهید شعبانی بودیم.

این خانه در نگاه نخست مشابه یک سنگر پایگاه برای فرزندان ساخته شده بود، وفرزندانی که دوران جنگ را تجربه نکرده اند. سقفی کوتاه و راهروی کشیده با نمای کاه گلی که در دو طرف چندین عکس شهید و کیسه هایی شن گذاشته شده بود با چلچراغ هایی روشن که در کنار عکس شهدا قرار داشت ودر چشم انداز چند ثانیه ای از بدو ورود نمای از سنگر را در ذهن مخاطب تداعی می کرد.
آن گونه که پدر این شهید عالی قدر در مراسم افتتاح این خانه موزه به آن اشاره داشت, این خانه را برای فرزندش خریداری کرده بود اما فرزند او به درجه رفیع شهادت می رسد و برای حفظ نام فرزندش و دیگر شهدا جنگ تصمیم می گیرد که این خانه را تبدیل به خانه موزه کند تا دهه هفتاد ، هشتاد و نودی ها پای به این سنگر فرهنگی بگذارند.

پدر شهید شعبانی در این مراسم و در حضور اعضای کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی این را هم گفت که فرزند او ۱۵ روز جبهه رفت و ۱۵ سال آنان را چشم انتظار گذاشتن تا پیکر مطهرش به آغوش آنان باز گردد.

این پدر شهید در ادامه مراسم خواستار آن شد که نمایندگان خانه ملت در فرهنگ شهادت و توجه به این مهم از هیچ کوششی دریغ نکند و در این راه مطمئن باشند که دعای خیر خانواده شهدا بدرغه راه آنان است.

پدر شهید شعبانی همچین با تبریک دهه کرامت و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به وجود مسئولین چون شما که در راستای احقاق حقوق ملت شریف ایران تلاش می کند افتخار میکنم.
وی با بیان اینکه باید وصیت نامه شهید محمد حسین شعبانی و دیگر شهدا را به دقت برسی کرد, گفت: شهید شعبانی در وصیت نامه اش این سفارش را به همه ما کرد که اگر در هر امر و زمینه راست بگویید و صادق باشید و نمازتان را در اول وقت بخوانید عظمت مند و سعادت مند خواهید بود.
وی با بیان اینکه امروز نیز همانند دوران دفاع مقدس با حضور ملت شریف ایران و پیروی از رهبر انقلاب غربی ها نمی توانند حتی نگاه چپ به این ملت و مملکت بیندازند, تاکید کرد: امیدوارم همه مسئولان در راستای امور کشور موفق بوده و به ملت مظلوم خدمت کنند.

**** افتتاح خانه موزه ادامه دارد

در ادامه این مراسم وحید جلیلی, معاون فرهنگی شهرداری مشهد, با بیان اینکه آماده سازی و افتتاح این مکان هابا سیاست ارتقای ظرفیت های مردمی با همکاری خانواده های معظم شهدا صورت می گیرد و با بیان اینکه افتتاح این خانه موزه های شهید پیوسته در محلات مختلف مشهد تکرار می شود گفت: خانه موزه ها با همکاری خانواده شهدا انجام می شود و خانواده های بزرگوار شهید این مکان ها را در اختیار می گذارند و با همراهی و حمایت شهرداری حالت خانه موزه پیدا می کند و اینجا محل رفت و آمد انواع فعالان فرهنگی است و حتی با توجه به نزدیکی مدرسه به اینجا برخی معلمان نیز کلاس های خود را در این خانه موزه ها برگزار می کند که فضای مفید و ثمر بخشی به حساب می اید.

**** فضای فرهنگی مشهد نباید متکی به یارانه های دولتی باشد

جلیلی با بیان اینکه به دنبال ترغیب مردم برای در اختیار گذاشتن چنین محله هایی هستیم تا فضای فرهنگی مشهد تنها متکی به یارانه های دولتی و عمومی نشود, تاکید کرد: اگر شهرداری می خواست چنین مکان هایی را آماده سازی کند باید بودجه و هزینه بسیار زیادی می کرد.

وی افزود: خانه موزه ها یکی از ایده های این معاونت برای توسعه و مشارکت های مردمی و استفاده ازظرفیت آنان در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس است.

جلیلی در ادامه اظهار کرد: این ایده با مشارکت خانواده شهدا اجرا می شود و در مراحل اجرای این ایده جدا از خانه موزه شهید شعبانی چند خانه موزه دیگر در حال آماده سازی است علاوه بر آن یک خانه موزه نیز در ایام ماه رمضان آماده و افتتاح شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه غیر از خانه موزه ها , امروز مدارسی در مشهد داریم که بیش از ۶۰ تا ۹۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند, اظهار کرد: دانش آموزانی که در این مدارس درس می خوانند , باید سابقه این مدارس و حضور نسل جوان و نوجوان در دفاع مقدس را بدانند که تلاش کردیم با استفاده از ظرفیت های این مدارس بخشی از مباحث ارزنده دفاع مقدس را به نسل های جدید منتقل کنیم.

***فرهنگ شهادت در فرانسه

وی با بیان اینکه در حوزه دفاع مقدس با وجود اینکه تصور میکنیم کار زیادی صورت گرفته متاسفانه خیلی عقب هستیم, به یکی از دوستانم که در فرانسه تحصیل میکرد, ایمیلی ارسال کردم که ببینید برای سربازان فرانسوی در
جنگ دوم جهانی وبلاگ یا وب سایت وجود دارد؟ اما او به من گفت که در فرانسه وزارت کهنه سربازان دایر شده و کتابی بالغ بر صد دفعه برای من فرستاد که تنها سرفصل های وظایف وزارت کهنه سربازان در آن بود که نشان می دهد ان ها درباره کهنه سربازان خود کار پژوهش های زیادی در حوزه های مختلفی کرده اند و حتی مفهومی مانند راهیان نور یا زیارت مرقد شهدا در آن هست که دولت فرانسه موظف هست یک بار برای بازدید والدین فرانسوی هایی که در جنگ کشته شده اند هزینه کنند تا محل کشته شدن فرزند خود را زیارت کنند.

جلیلی با بیان اینکه ما در حوزه دفاع مقدس با بیش از ۲۰۰ هزار شهید نیز کارهای روی زمین مانده زیاد داریم و باید تلاش کنیم با ابتکاراتی ظرفیت های مردمی را در این خصوص فعال کنیم, گفت: در فرهنگسرای انتظار ما طی فراخوانی برای جمع آواری اسناد دفاع مقدس, در همین چند هفته گذشته بیش از۴۰ هزار عکس از محلات و مناطق مشهد جمع آوری کرده ایم و این ادامه دارد که در هفته دفاع مقدس به صورت های مختلف منتشر خواهد شد.
*****لزوم ضریب دادن مجلس به آثار فرهنگی کشور

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با بیان اینکه به الگوهایی در این زمینه رسیده ایم که میشود از امکانات مجلس شورای اسلامی برای معرفی این الگوها در کشور استفاده کرد گفت: در خیلی از شهر های کشور اتفاقات و الگو سازی های ابتکاری خوبی صورت می گیرد اما دیده نمی شود که با همت و دلسوزی دوستان کمیسیون مجلس شورای اسلامی باید به این کارها ظریب داد.

******خانه موزه شهدا الگویی برای تمام کشور

نصرالله پژمانفر، رئیس کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاح خانه موزه شهید شعبانی ، در جایگاه شهدا و لزوم پاسداشت آن برای نسل امروز تاکید کرد و این اقدام معاونت فرهنگی شهرداری مشهد را الگویی خوبی برای اجرا در سطح کشور دانست.

امیر عرب زاده، عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه بازدید از این مرکز فرهنگی, با بیان اینکه مشهد مقدس, پایگاه شیعه و میزبان امام هشتم (ع) است, گفت:مسئولان فرهنگی کشور نسبت به آن اگاه بوده و دغدغه دارند که امیدوارم مشهد با این حجم فعالیت های فرهنگی به عنوان ام القری جهان اسلام الگویی برای دیگر شهرها باشد که افتتاح این خانه موزه های شهید یکی از این فعالیت های ارزنده است.

***خانه موزه شهدا مرجعی برای بررسی زندگی شهدا

علی قناویز چی، مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد نیز اظهار کرد: خانه موزه شهدا با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در منزل شهید شعبانی افتتاح شد.

وی تصریح کرد: پدر شهید شعبانی با اعلام آمادگی برای در اختیار گذاشتن منزلشان بعنوان خانه موزه شهدا زمینه انجام این کار ارزشمند و خداپسندانه را فراهم کرده است .

مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد تصریح کرد: در خانه موزه شهید شعبانی، یک کتابخانه با کتاب های درباره انقلاب و دفاع مقدس به عنوان مرجعی برای مراجعه شهروندان به ویژه جوانان و نوجوانان برای دسترسی به کتاب های با عناوین زندگی نامه و وصیت نامه و خاطرات شهدا موجود می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خانه موزه شهید شعبانی در اتاقی مجزا با گذاشتن وسایل ورزشی قسمتی را برای ورزش جوانان و نوجوانان فراهم شده تادر کنار اموزشهای فرهنگی و مذهبی محیط مفرح و سالم برای نوجوانان و جوانان ایجاد شود.

قناویزچی در ادامه تصریح کرد: در خانه موزه شهید شعبانی پدر شهید شعبانی علاوه بر نمایش عکس ، کتاب و لوازم شخصی فرزندشهیدش، به معرفی سیره اخلاقی و ویژگی های شاخص فرزند شهید خود پرداخت.
مدیر گردشگری و امور زائرین شهرداری مشهد هدف از ایجاد خانه موزه شهید شعبانی را ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های جوان و نوجوان دانست و خاطر نشان کرد: بر این اساس برای آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ شهادت بازدید های گروهی از مدارس و مجموعه های اموزشی و فرهنگی از خانه موزه های شهادت صورت می گیرد.

گفتنی است حسینیه و خانه موزه شهید شعبانی در منطقه ۸ مشهد،در بلوار نامجو، بین نامجو ۹ و ۱۱ دومین خانه موزه شهدا است که در منزل یک شهید ایجاد شده است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن