اقتصادیستون اصلی

برنامه عملیاتی تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد تصویب شد

کد خبر : 4683

شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بخش‌هایی از برنامه عملیاتی تحقق اقتصاد مقاومتی شهرداری را تصویب کرد.


به گزارش صبح مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، اولین دستور کار یکصد و سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به بررسی نظریه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در خصوص نامه شهرداری در زمینه سرویس‌های تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی اختصاص داشت.
شهردار مشهد در این خصوص گفت: دستور کارهای شورای اسلامی شهر باید در قالب طرح یا لایحه باشد که این دستور کار شامل هیچکدام از موارد نبوده و نظریه یک کمیسیون می‌باشد.
سید صولت مرتضوی افزود: نمی‌توان از محل صرفه‌جویی‌ها، درآمدها را تامین کرد بلکه صرفه‌جویی فقط در حوزه هزینه‌ها امکانپذیر است.
وی تصریح کرد: این جریمه‌های مینی بوس‌های فاقد مجوز تردد، ابزار نظارتی می‌باشد که اگر آنها را حذف کنیم مشکلات جدی در این حوزه ایجاد می‌شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در ادامه عنوان کرد: اگر ما جریمه مینی بوس‌های فاقد مجوز تردد را حذف کنیم مشکلات ترافیکی و انضباطی زیادی ایجاد می‌شود و گرنه با حذف این ردیف تنها ۲۵ میلیون تومان از ردیف درآمدی شهرداری کاسته می‌شود که رقم قابل توجهی نیست.
هوشنگ غلام‌زاده ادامه داد: ما از پلیس راهور درخواست کرده‌ایم مینی‌بوس‌های فاقد مجوز را جریمه نکند بلکه مدارکشان را توقیف و به سازمان اتوبوسرانی ارسال کند؛ رانند نیز یک هفته فرصت دارد مجوز خود را ارائه نموده و مدارکش را با پرداخت ۳۰ هزار تومان جریمه به سازمان دریافت نماید که درخواست داریم این مورد حذف نشود.
سید جلال فیاضی، رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز خاطرنشان ساخت: افراد مشمول این مصوبه شامل اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی هستند که اغلب سرویس‌های کارخانجات و ادارات را تشکیل می‌دهند و از قشر زحمتکش جامعه می‌باشند.
وی گفت: این مبلغ ۳۰ هزار تومان جریمه پلیس راهور نبوده بلکه مبلغی است که سازمان اتوبوسرانی بابت تحویل مدارک راننده بدون مجوز از وی دریافت می‌کند و ما با حذف آن موافقیم.
در ادامه نظریه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این رابطه به تصویب رسید.
در این مصوبه آمده است که نداشتن مجوز تردد از جدول پیوست ۴ بودجه سال ۹۵ سازمان اتوبوسرانی حذف شد و همچنین نرخ تعرفه تردد مینی‌بوس‌ها مبلغ ۱۷۵ هزار تومان در سال تعیین گردید.
حرکتی جهادی برای اقدام و عمل
در ادامه این جلسه، دستور کار برنامه عملیاتی تحقق اقتصاد مقاومتی در شهرداری مشهد مورد بررسی قرار گرفت و بندهایی از آن به تصویب رسید.
محسن انتظاری هروی، رییس شورای اسلامی شهر در این رابطه اظهار داشت: با گذشت ۵ ماه از سال فرصت زیادی را از دست داده‌ایم که باید شهرداری مشهد همت خود را در فرصت باقیمانده از سال با حرکتی جهادی برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی بکار بندد.
در حوزه ماموریت‌ها و فعالیت‌های ویژه مصوب کمیسیون تلفیق در خصوص اقتصاد مقاومتی، بندهای مربوط به حوزه حمل و نقل و همچنین فرهنگی به تصویب رسید.
در بندهای مربوط به حوزه حمل و نقل، بر تلاش عملی در راستای حل مساله ترافیک هسته مرکزی شهر، ایجاد شبکه متصل خطوط ایمن دوچرخه سواری در مرکز شهر، حداقل به میزان ۶۰ کیلومتر و همچنین بهره‌برداری از هوشمندسازی ایستگاه‌های اتوبوس حداقل به تعداد ۵۰۰ ایستگاه تاکید شده است.
ماموریت‌های تصویب شده برای حوزه فرهنگی نیز شامل ترویج و فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی با اولویت قناعت و ساده زیستی و استفاده از تولیدات داخلی با تاکید بر بهره‌گیری از ظرفیت گروه‌های مرجع و موجود نخبگان، ترویج و ارتقاء فرهنگ شهروندی با تاکید بر اصلاح رفتارهای شهروندی و کاهش هزینه‌های شهری با اولویت ترافیک، پسماند و محیط زیست و همچنین جلب مشارکت مردمی در راستای ایجاد سرمایه اجتماعی با تاکید بر شورای اجتماعی محلات می‌باشد.
در بندهایی از جدول پیوست هم که به تصویب رسید به مسائلی همچون پیاده‌سازی نظام جامع درآمدی برای افزایش سهم درآمدهای پایدار از ۲۳ به ۳۰ درصد در سال ۹۵، استقرار خزانه واحد به منظور مدیریت نقدینگی، بهبود نظام جامع مالی شهرداری و ارتقای سامانه مناقصات و قراردادها، بهینه‌سازی مصرف انرژی در شهرداری به منظور صرفه جویی حداقل ۸ درصدی در اعتبارات مربوطه بودجه سال ۹۵، مدیریت مصارف و استانداردسازی کیفی و هزینه‌ای لوازم اداری ساخت داخل کشور در شهرداری به منظور کاهش ۸ درصدی اعتبارات مربوطه، تدوین و استقرار نظام جامع منابع انسانی و افزایش ۵ درصدی خدمات رفاهی به کارکنان نسبت به سال ۹۴، تهیه و اجرای بسته‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با مشارکت ۵۰ درصد بخش خصوصی اشاره شده است.
احمد پورمنفردی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن