مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامییادداشت روز

بایسته های فراموش شده در مشهد ۲۰۱۷

کد خبر : 4492
نویسنده : امیرمهدی کلیدری

کمتراز پنج ماه به آغازسال ۲۰۱۷ میلادی و شروع میزبانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در مشهد الرضا باقی مانده است !
برگزاری چند جلسه شورای هماهنگی و سیاست گذاری استانی و ملی به تدوین دفترچه برنامه عملیاتی پایتخت فرهنگ اسلامی منجر شده است.
برنامه های پیشنهاد شده در ستادهای چهارگانه براساس بضاعت استانی والبته با همت ملی بوده است که با وجود تلاش های انجام شده در ستادها و دبیرخانه استانی، به طور عمده صرفا پیشنهادهای خوب و قابل تاملی هستند.
با این حال به نظر می رسد ستادهای چهارگانه به دلیل مفروض پنداشتن بن بست بودن هرگونه تعامل با سازمان های ذیل سازمان “همکاری کشورهای اسلامی” به دلیل تحت تاثیر بودن آن ها از سیاست های دولت سعودی، حتی نیم نگاهی به سرتیتر خواسته های آیسسکو برای میزبانی پایتخت فرهنگی جهان اسلام نداشته اند.
به همین دلیل باوجود  تدوین “منشور مشهد،پایتخت فرهنگ اسلامی” توسط دبیرخانه شورای برنامه ریزی و هماهنگی استانی و نیز تدوین “افق نقشه راه مشهدالرضا ۲۰۱۷” توسط دبیرخانه مشهد الرضا۲۰۱۷ شهرداری مشهد، عمده برنامه های تدوین شده مندرج در دفترچه برنامه های عملیاتی، از انسجام راهبردی برخوردار نبوده و خواسته های سازمان اعطا کننده عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام به مشهدالرضا را محقق نمی کند!
سازمان آموزشی،علمی،فرهنگی اسلامی موسوم به آیسسکو(ISESCO)  در اجلاس باکو ۲۰۱۵ طرح عمل سه ساله ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ خودرا منتشر نمود.
در بند مقدمه این برنامه عمل، تعقیب برنامه های تخصیص داده شده به مراسم پایتخت فرهنگی جهان اسلام مبتنی براجرا و پیگیری راهبردها و راهکارهای محوری آیسسکو به ویژه در بخش های آموزش، علم و پژوهش و فناوری، فرهنگ و ارتباطات و نیز رویدادها، موردتاکید قرار گرفته است.
راهبردها و راهکارهای محوری آیسسکو عبارتند از:
راهکار فرهنگی جهان اسلام
راهکار تقریب مذاهب اسلامی
راهکار اقدام فرهنگی اسلامی خارج از جهان اسلام و استعدادهای مسلمانان در غرب
راهکار ارتقای فرهنگی  درخدمت آرمان های توسعه ای و تمدنی مسلمانان
راهکار حمایت و توسعه صنایع فرهنگی و اقتصاد فرهنگ
راهکار توسعه گردشگری فرهنگی اسلامی در جهان اسلام
راهکار توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات در جهان اسلام
راهکار گسترش علوم و فناوری در جهان اسلام
تمامی اسناد مذکور پس از تصویب، توسط آیسسکو منتشر شده است
با این وصف به نظر می رسد باید برنامه های تدوین شده در دفترچه برنامه‌های عملیاتی پایتخت فرهنگ اسلامی، مورد بازبینی قرار گیرد و انطباق آن با راهبردها و راهکارهای محوری آیسسکو بررسی شود.
انطباق هرچه بیشتر برنامه های برنامه ریزی شده برای مشهدالرضا ۲۰۱۷،پایتخت فرهنگی جهان اسلام، موجب موفقیت هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران به ویژه در عرصه دیپلماسی عمومی می شود و همچنین سایر کشورهای اسلامی از ایران الگوبرداری خواهند کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن