دانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

۳۰ ورزشکار مسیر شلمچه تا مشهد مقدس را می دوند

کد خبر : 4071

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره فرهنگی – ورزشی جاده ولایت گفت: همزمان با ایام دهه کرامت و در قالب جشنواره بین المللی امام رضا(ع) ۳۰ دونده مسیر جاده ولایت از شلمچه تا مشهد مقدس، به طول هزار و ۹۹۶ کیلومتر را در مدت ۱۶ روز به صورت دوی امدادی – استقامتی طی می کنند.

به گزارش صبح مشهد به نقل از واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، کورش صبوریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با هدف احیای مسیر هجرت تاریخی امام رضا (ع) از مدینه به مرو، جشنواره فرهنگی ورزشی جاده ولایت از ویژه برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با همکاری ورزشکاران برای هفتمین سال متوالی برگزار می شود.

وی افزود: شروع حرکت این ورزشکاران از جوار شهدای گمنام شلمچه در استان خوزستان است و دوندگان جاده ولایت پس از طی روزانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ کیلومتر، از استان های کهکیلویه و بویراحمد، فارس، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی عبور کرده و خود  را در روز میلاد امام هشتم(ع)، به مشهد مقدس می رسانند.

وی اظهار کرد: ورزشکاران انتخاب شده برای این برنامه، علاوه بر توانایی جسمانی با عشق و ارادتی که نسبت به ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) دارند هوای گرم، راه ناهموار، مسیر کوهستانی، جاده کویری و دیگر سختیهای راه را تحمل کنند.

مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با اشاره به تلاش این نهاد برای رفع نواقص جشنواره فرهنگی ورزشی جاده ولایت گفت: خوشبختانه با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی برای ارتقای سطح این جشنواره و تصویب آن در وزارت ورزش و جوانان، این رویداد از حالت استانی خارج و در هفتمین دوره از برگزاری آن در سال به جشنواره  سراسری فرهنگی – ورزشی جاده ولایت تبدیل شد.

صبوریان افزود: دبیرخانه و ستاد ملی جشنواره فرهنگی- ورزشی جاده ولایت با حضور مدیران فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، شهرداری مشهد، مدیران استان های واقع در جاده این مسیر تشکیل شد تا به غنای برنامه های این جشنواره در حوزه فرهنگی و ورزشی کمک شود.

وی با اشاره به وجود ۸۸ شهید ورزشکار مدافع حرم در سراسر کشور گفت: امسال جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی جاده ولایت، یادواره ویژه این شهداست لذا این کاروان با عنوان کاروان آفتاب مسیر شلمچه تا مشهد مقدس را طی می کنند.

افتتاحیه از جوار شهدای شملچه در هفتم مرداد
دبیر اجرایی هفتمین جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی جاده ولایت گفت: کاروان ۳۰ نفره ورزشکاران عصر پنجشنبه ۷ مرداد از مشهد عازم آبادان می شوند تا در مراسم افتتاحیه این جشنواره که عصر جمعه ۸ مرداد ماه در مسجد شهدای شلمچه برگزار می شود حضور یافته است و حرکت خود را آغاز نمایند.

وی با بیان اینکه ۴۵ شهر در مسیر حرکت ورزشکاران در جاده ولایت وجود دارد، افزود: پنج استانی که کاروان آفتاب از آن عبور می کنند، در حد بضاعت و امکانات خود، زمینه استراحت و اسکان دوندگان را فراهم می نمایند.

وی گفت: هنگام عبور کاروان آفتاب در طول مسیر، ورزشکاران هر استان برای خوشامدگویی به استقبال این کاروان رفته و مسیری را با آنان همراهی خواهند کرد.

صبوریان اظهار کرد: بعد از گذشت شش سال ساکنان مسیر جاده ولایت تا حدودی در جریان تقویم اجرایی این جشنواره هستند و در طول ۱۶ روز اجرای این جشنواره که دوندگان منزل به منزل، قدمگاههای حضرت رضا (ع) در این مسیر را پشت سر می گذارند، مورد استقبال عاشقان و شیفتگان ولایت در استانهای مسیر قرار می گیرند.

صبوریان اظهار کرد: امسال یک گروه مستندساز پنج نفره شامل عکاس، خبرنگار، فیلمبردار و سفرنامه نویس کاروان جاده ولایت را در مسیر همراهی می کنند تا بتوانند وقایع و حالات آنان در این سفر معنوی را لحظه به لحظه گزارش کرده و ثبت نمایند. این گروه مستندساز زمینه ایجاد یک آلبوم وزین از عکس های گرفته شده از اتفاقات مسیر را فراهم می کنند تا بتوان آن را به صورت یک کتاب منتشر کرد.

وی گفت: به منظور ارتقای سطح اطلاع رسانی از حرکت کاروان در مسیر جاده ولایت، سه شبکه ورزش، یک و سه برنامه های این جشنواره را پوشش می دهند. همچنین امسال سایت اطلاع رسانی ویژه این برنامه راه اندازی شده که اخبار مربوط به این جشنواره در آن منعکس خواهد شد.

صبوریان افزود: دانشنامه امام رضا (ع)، نقشه قدمگاه ها، ستون های ویژه خاطره نویسی، ستون ویژه خیران، دستاوردهای شش دوره پیشین جشنواره فرهنگی – ورزشی رضوی، اخبار ویژه پنج استان واقع در مسیر جاده ولایت و بخش بازتاب های خبری قسمت های مختلف سایت مزبور را تشکیل می دهند.

وی گفت: دوندگان پس از گذر از مسیر جاده ولایت، روز میلاد حضرت رضا (ع) وارد مشهد مقدس شده و در میدان ۱۵ خرداد این شهر مورد استقبال نهادها و تشکلهای مردمی و در ورودی باب الرضا حرم مطهر رضوی مورد استقبال خدام حرم قرار می گیرند.

وی اظهار کرد: بخشهای مختلف آیین اختتامیه جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی جاده ولایت در حال تدوین است که بخشهای مختلف آن بزودی به رسانه ها اطلاع رسانی خواهد شد.

حرم مطهر رضوی آخرین ایستگاه دوندگان جاده ولایت
مدیرعامل موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: جریان هایی از مدل جشنواره فرهنگی ورزشی جاده ولایت در ورزش کشور تاکنون توسعه فرهنگی ویژه ای را فراهم کرده است و ارتقای این جشنواره از سطح استانی به سطح ملی ضمن هم افزایی دستگاه های اجرایی، شرایط بهتری را برای ترویج فرهنگ رضوی ایجاد کرده است.

حسین یوسفی افزود: جشنواره فرهنگی – ورزشی جاده ولایت، از سری برنامه های جشنواره بین المللی امام رضا(ع) است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان، اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت برگزار می شود.

وی بیان کرد: امسال دو پرچم متبرک حضرت رضا (ع) برای ورزشکاران  جاده ولایت پیش بینی شده که یک پرچم به دوندگان و دیگری به استقبال کنندگان از اقشار مختلف مردم در استانهای مسیر هدیه می شود.

وی اظهار کرد: در آیین گشایش هفتمین جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی جاده ولایت که در شلمچه برگزار می شود، خدام حرم مطهر رضوی حضور می یابند.

وی افزود: هچنین هشت هزار بسته فرهنگی متبرک پیش بینی شده است تا ورزشکاران در طول مسیر جاده ولایت آنها را به استقبال کنندگان هدیه دهند.

یوسفی گفت: حرم مطهر رضوی در روز میلاد امام رضا (ع) و  در اختتامیه جشنواره فرهنگی – ورزشی جاده ولایت میزبان دوندگان این مسیر خواهد بود و آنچنان که در شان این بزرگواران است از آنان استقبال می شود.

یادآوری می شود؛ پیراهن ورزشکاران جشنواره فرهنگی ورزشی جاده ولایت و سایت اطلاع رسانی این جشنواره به آدرس jadevelayat.com رونمایی و پرچم حرم مطهر رضوی به دبیر اجرایی هفتمین جشنواره ملی فرهنگی – ورزشی جاده ولایت  اهدا شد.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن