اسلاید شوستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

مشهد ۲۰۱۷ فرصت مغتنم افزایش سهم ایران از بازار جهانی سنگ های قیمتی

کد خبر : 3857

استاندار خراسان رضوی گفت: بخش مهم  بازار سوغات مشهد در حوزه ی سنگ های قیمتی است و مشهد ۲۰۱۷ فرصت مغتنمی برای افزایش سهم کشورمان از بازارهای جهانی سنگ های قیمتی می باشد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، علیرضا رشیدیان در نخستین جلسه ی شورای سیاستگذاری مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها، انتخاب مشهد به این عنوان را نشان از ویژگی و شایستگی این شهر دانست و ضمن تبریک این انتخاب، اظهار داشت: وجود گوهرسنگ ها و فعالیت در حوزه سنگ های قیمتی در مشهد، فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال در استان است .
وی افزود: مشهد شایستگی انتخاب به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها با توجه به خرید و فروش سالانه ۹ تن عقیق و شش تن فیروزه را دارد و دستگاه های مختلف باید زمینه را برای بهره برداری از این فرصت فراهم کنند.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به وجود بازار سه هزار میلیارد تومانی سوغات مشهد و رویداد مشهد ۲۰۱۷، گفت: بخش مهمی از این بازار در حوزه ی سنگ های قیمتی است و مشهد ۲۰۱۷ فرصت مغتنمی برای افزایش سهم کشورمان از بازارهای جهانی سنگ های قیمتی می باشد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به هدف گذاری ایجاد سالانه حدود ۱۰۵ هزار فرصت شغلی در استان، وجود گوهر سنگ ها فرصت ارزشمندی در این زمینه محسوب می شود که باید از آن به نحو شایسته ای استفاده شود.
رشیدیان تاکید کرد: : از آنجا که عنوان مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها، به طور مستقیم به شهر و شهرداری برمی گردد؛ لذا باید شهردار اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: دبیرخانه این شورا نیز باید به صورت فعال، نقشه ی راه را برای حفظ و توسعه ی گوهر سنگها، در مشهد در حوزه های مختلف طراحی و تدوین کند و همچنین برنامه های اجرایی و اقدامات متنوع در حوزه ی محتوایی و عملکردی را پیاده و اجرایی سازد.
وی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه را ضروری دانست و افزو : تمام تلاش دولت این است که در خدمت بخش خصوصی باشد و بخش خصوصی نیز باید در راستای منافع ملی و عمومی تلاش کند.
رشیدیان با تاکید بر حفظ کیفیت و قیمت محصولات تولیدی، گفت: در شرایط پر رقابت بازارهای بین المللی، گوهر اقتصاد، با نهادینه شدن فرهنگ کار شکوفا می شود
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: باید بررسی دقیق در حوزه ی گوهر سنگ ها انجام شود و قوانین و مقرراتی که نیازمند اصلاح است مشخص و پیشنهاد شود.
وی با اشاره به ارائه ی گواهینامه مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها در ۱۹ مرداد ماه سال جاری، افزود: باید برای این جشن المان های مناسب طراحی شود.
استاندار خراسان رضوی، برپایی نمایشگاه گوهرسنگ ها را نیز اقدام مناسب دیگری برای این روز بیان کرد.
رشیدیان با تاکید بر استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، به ویژه افغانستان، گفت : باید از وجود سنگ های قیمتی این کشور برای رونق مبادلات اقتصادی، استفاده کرد.
امید شیوا مشاور معاونت صنایع دستی کشور و داور ایرانی عضو هیئت پنج نفره داوری شورای جهانی صنایع دستی نیز در این جلسه گفت: رونق اقتصادی و توسعه ی مسائل تجاری و افزایش رفاه شهروندان یکی از مهمترین فرصت هایی است که بعد از انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی گوهر سنگ ها به دست آمده است و باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.
وی افزود: با این انتخاب و نامگذاری، مشهد به شهری دارای برند جهانی تبدیل شد و با این شهرها وارد حوزه ی گفتمان سازی می شود.
مشاور معاونت صنایع دستی گفت: تمامی دستگاه های دست اندرکار به خصوص شهرداری مشهد باید زمینه ی لازم را برای بهره برداری مناسب از این عنوان فراهم کنند.
وی افزود: معیارهای مختلفی به منظور حفظ این عنوان برای چهار سال وجود دارد و هرساله ارزیابی هایی از سوی شورای جهانی سنگ های قیمتی انجام می شود.
شیوا ادامه داد: چنانچه معیارها کمتر از حد نصاب باشد این عنوان از شهر جهانی گرفته خواهد شد؛ بنابراین مسئولان اجرایی باید شرایط را برای حفظ این عنوان فراهم کنند.
حسین زارع صفت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: مشهد دارای ظرفیت های بی نظیر در حوزه ی تولید، فروش، عرضه و صادرات سنگهای قیمتی است.
وی افزود: ۴۰ نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی مصرف می شود که از این تعداد ۱۵ نوع سنگ، مصرف بیشتری دارد و از آن جمله می توان به عقیق و فیروزه اشاره کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به وجود ۸۰ درصد واحدهای تراش سنگ های قیمتی کشور در مشهد اشاره و بیان کرد: خوشه ی صنعتی جواهرات در شهر شکل گرفته و نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در بازار انگشتر و جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد.
زارع صفت ادامه داد: حدود ۱۶ هزار نفر در حوزه سنگهای قیمتی به صورت مستقیم فعال هستند.
وی از برنامه ریزی ها برای برگزاری جشن اهداء لوح مشهد شهر جهانی گوهر سنگ ها، همزمان با فرا رسیدن دهه ی کرامت و در ۱۹ مرداد ماه خبر داد و گفت: این جشن باید به بهترین شکل برگزار شود و در آن علاوه بر داوران و مسئولان شورای جهانی صنایع دستی؛ مدیران سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان ارشد استان و جمع کثیری از هنرمندان برتر صنایع دستی نیز حضور خواهند داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه با اشاره به وجود معدن فیروزه گفت: این معدن در نزدیکی مشهد در کنار دیگر ظرفیت هایی مانند سابقه تولید و فروش سنگ های قیمتی و بافت مذهبی مشهد و اعتقاد مردم و زائران به استفاده از سنگ های قیمتی باعث شده تا مشهد دارای ظرفیت های بی نظیری در این حوزه باشد.
زارع صفت با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در مشهد نیز گفت: خوشبختانه بخش خصوصی در این حوزه دارای فعالیت های بسیار ارزشمندی است و خوشحالیم که در مشهد این ظرفیت برای تولید، فروش و صادرات در این حوزه وجود دارد و این نوید بخش رفع بخشی از مشکل اشتغال در استان است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم چنین از افزایش فروش داخلی و صادرات خارجی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی استان در سال های گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه میزان فروش و نیز بهای سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی همواره روند تساعدی دارد و در طول سال شاهد رونق و توسعه این گوهر سنگ ها هستیم.
یادآور می شود، به منطور بررسی انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی، پنج داور شورای جهانی صنایع دستی متشکل از یک داور ایرانی و چهار داور خارجی به سرپرستی ‘قدا هیجاوی’ رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری به مشهد سفر کردند.
بعد از بررسی این گروه و بر اساس اعلام شورای جهانی صنایع دستی در تاریخ ۱۸ تیر ماه جاری مشهد به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انتخاب شد.
جشن انتخاب مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و اهداء لوح این انتخاب ۱۹ مردادماه در مشهد برگزار می شود.

در حاشیه: استاندار خراسان رضوی با اظهار تعجب از عدم حضور شهردار مشهد به عنوان یکی از اعضای اصلی و اجرایی جلسه گفت،با مهندس مرتضوی در این خصوص و تاکید بر جایگاه ویژه مدیریت شهری در گفتمان سازی این فرصت مهم جهانی،شخصا گفتگو خواهد نمود!

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن