اسلاید شواقتصادیستون اصلی

ورود پدیده به بورس، آری یا خیر؟

کد خبر : 3836
طی برگزاری یک میزگرد تخصصی چشم‌انداز مورد نظر پروژه پدیده در شرایط فعلی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش صبح مشهد به نقل از ایسنا، در میزگردی که در محل ساختمان پدیده برگزار شد، مهدی دانایی کارشناس ارشد و کارگزار بورس، حمید کریمی عضو هیات مدیره پروژه پدیده، علیرضا حدادیان عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر زاهد پیشه  کارشناس و فعال صنعت  گردشگری حضور یافتند و به دو موضوع مهم ورود پدیده به بورس و بحث گردشگری این پروژه پرداخته شد.

با ورود هم اکنون پدیده به بورس مخالفم

مهدی دانایی، کارشناس ارشد بازار بورس با اشاره به این که مهمترین کارکرد بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است، تصریح کرد: قطعا  مزایای زیادی در درج نماینده شرکت‌ها در بورس برای آن‌ها وجود دارد و نباید از پتانسیل بازار سرمایه غافل بود اما متاسفانه در حال حاضر ۸۰ درصد تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بانک انجام می‌شود و ما از ظرفیت بازار سرمایه غافل شدیم.
وی در ادامه درج نماد پدیده در بازار بورس را ملزم به ایجاد شفافیت دانست و گفت: من با حضور امروز پدیده در بازار بورس مخالف هستم و این یک خطای استراتژیک برای این شرکت محسوب می‌شود. با توجه به کاهش سهام سهامدار قبلی شرکت با ظریب شناوری سهام آزاد بالای ۸۰ درصد مواجه خواهدبود.
دانایی با بیان این که حضور در بازار بورس نیازمند سهامداران صبور و حرفه‌ای است، گفت: در حال حاضر پدیده با ۱۳۶ هزار سهامدار خسته و غیر حرفه‌ای مواجه است و نمی‌توان از آنان انتظار داشت با وجود بازی معادلات سرمایه سهم خود را حفظ کنند. اتفاقی که با حضور هم اکنون پدیده در بازار بورس می‌افتد هجوم سهامداران غیرحرفه‌ای برای فروش سهام و از طرف دیگر نبود خریدار در شرایط فعلی است.
وی گفت: من معتقدم کسی که وارد حیطه بازار خرید و فروش سهام می‌شود باید قواعد آن را بپذیرد و از دولت انتظار حمایت نداشته باشد چرا که از نظر قانونی شرکت پدیده و یا دولت هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال افزایش و یا کاهش سهام در بازار عرضه و تقاضا ندارد و نخواهد داشت، برای مثال طی دو سال گذشته بورس با کاهش درآمد ۱۸۰ میلیارد تومانی مواجه بوده است و این بسیار در این بازار طبیعی است و هیچ یک از سهامداران هیچ اعتراضی در این خصوص به شرکت مربوطه و یا دولت نداشته و ندارند.
این کارشناس ارشد بورس در ادامه مشخص شدن قیمت‌گذاری سهام را اقدام ابتدایی دانست و گفت: مهمترین اتفاقی که قبل از  حضور پدیده در بازار بورس باید بیفتد حضور یک سهامدار عمده استراتژیک است.  اگر در بازار سرمایه برنامه و استراتژی مشخصی وجود نداشته باشد شرکت با مشکل مواجه خواهد شد.
وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه سهامداران خرده پدیده پس از ورود به این شرکت به بورس به منظور فروش سهام خود هجوم خواهند آورد، گفت: بنابراین در وهله اول شرکت پدیده قطعا نیازمند سهامدار استراتژیک خواهد بود. شرکت می‌تواند با وجود طلبکاران بانکی بخشی از سهام خود را به بانک بفروشد و از این طریق بانک با وجود قدرتی که دارد از سهم خود در بورس حمایت خواهد کرد. در غیر این صورت پدیده جزو عرضه‌های ناموفق در بازار بورس خواهد بود.
وی ضمن تاکید براین که پدیده دیگر نباید وعده و وعید به سهامداران بدهد، گفت: اگر شرکت پدیده وارد بورس شود از لحاظ قانونی دیگر کسی نباید برای کاهش و یا افزایش ارزش سهام جوابگو باشد بنابراین سهامداران پدیده باید این امر را بدانند و بر آن واقف باشند چرا که با وجود رکودی که در بازار وجود دارد کاهش ارزش سهام امری طبیعی بوده و سهامدارن باید آن را در مقطعی از زمان پذیرا باشند.

سرمایه‌گذاری فرایندی بلند مدت است، سهامداران صبر کنند

در ادامه علیرضا حدادیان، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص سرمایه‌داری در پروژه پدیده، گفت: باید بپذیریم که یکی از اصول حاکم بر سرمایه‌گذاری جوابدهی بلند مدت آن است سود زیاد و کوتاه مدت سرمایه‌گذاران پدیده در مقطعی باعث شد که شرایط اصولی به نظر نیاید.
وی گفت: آنچه در بورس برای پدیده اتفاق خواهد افتاد حاکم بودن اصول قواعدی در بازار است و سهامدارن قطعا باید این اصول را بپذیرند. اما در سال گذشته شاهد این بودیم که اطمینان کامل به پدیده پروژه وجود نداشت چرا که اصولی بر آن حاکم نبود.
حدادیان هیات مدیره جدید را دارای افراد متخصص دانست و گفت: این امر نوید حرکت‌های انسجامی‌تر و اصولی‌تر را در پروژه پدیده می‌دهد و البته برگشتن اعتماد گذشته برای ادامه فعالیت‌های پروژه‌های پدیده مساله زمان‌بری است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: نکته بعدی در این زمینه وجود برنامه استراتژی و برنامه راهبردی برای مشخص شدن مسیر است.

اولین مشکل پدیده عدم تطابق فرایند بورس‌بازی آن با ضوابط دولتی بود

حمید کریمی عضو هیات مدیره پروژه پدیده در ادامه این نشست اظهار کرد: واضح است که ما باید از شرایط فعلی  بگذریم و به همین خاطر ما باید شرایطی فراهم کنیم که از چالش ثبت نقل و انتقالات تحت نظر سازمان بورس عبور کنیم.
وی با اشاره به این که در حال حاضر در حال تعیین ارزش سهام هستیم، گفت: در این مرحله تصمیم‌گیری در این خصوص مطلوب نبود اما باید برای حل برخی از چالش‌ها از این مرحله عبور کنیم.
وی در خصوص ارزش سهام، ادامه داد: در نگاه بورس بیش از ۵۰ روش برای قیمت هر برگه سهام وجود دارد که ما از یکی از ساده‌ترین روش‌ها یعنی ارزش ذاتی بورس با توجه به کسر بدهی شرکت ورود پیدا کردیم و به دلیل این که پدیده یک مجموعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری است و با هدف توسعه فعالیت‌های خود را آغاز کرد باید شرایطی فراهم می‌کردیم که سهامدار دچار مشکل نشود.
کریمی در ادامه گفت: در این مرحله شاید اصلا در توان پروژه نباشد که به بورس وارد شود اما در توافقی که با سازمان بورس به آن رسیدیم  استفاده از بازارهای مرتبط با بورس مثل فرابورس است که بتوانیم نقل و انتقالات سهام را با نظارت سازمان بورس انجام دهیم.
عضو هیات مدیره پروژه پدیده  با اشاره به این که سهامداران در کشورهای پیشرفته خود را به عنوان سپرده‌گذار تلقی می‌کنند، گفت: در ایران نگاه صبورانه نسبت به سرمایه‌گذاری وجود ندارد و دوستان سپرده‌گذار باید با توجه به بازار مالی به این مجموعه اعتماد کنند چرا که در آینده این سهام  به عنوان یک سهم ارزشمند قابلیت نقل و انتقال پیدا خواهد کرد و مجموعه فعالیت ما سعی در ایجاد امید در سرمایه‌گذاران داشته است.
کریمی در مورد قیمت هر سهم گفت: باید سعی کنیم قیمت سهام غیر معقول نباشد و کاهش یا افزایش غیر منطقی را در نظر نداریم.
عضو هیات مدیره شرکت پدیده همچمنین از انجام عملیات عمرانی و بهره‌برداری از پروژه‌های پدیده خبر داد و گفت: این موضوع در سرمایه‌گذاران ایجاد تکاپو و امید خواهد کرد و آن‌ها مطمئن خواهند شد که ارزش سهام کاهشی نخواهد داشت.

پروژه پدیده دومین محل معروف گردشگری مشهد

زاهد پیشه، فعال صنعت گردشگری در ادامه این نشست در خصوص بحث گردشگری، گفت: گردشگری به معنای صادرات نامرئی است و این حوزه به خصوص در مشهد  بسیار جای کار دارد در گذشته مدت زمان ماندگاری زائر در مشهد ۱۰ روز بود که این میزان در حال حاضر کمتر از از دو روز است و زائران پس از حرم مطهر رضوی و بازار رضا پروژه پدیده را به عنوان دومین محل گردشگری مشهد می‌شناسند.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان گردشگری در مشهد، افزود: پروژه گردشگری پدیده با توجه به کارنامه‌ای که تاکنون از خود  به جا گذاشته است، می‌تواند بسیار موثر باشد و برنامه‌های پیش‌بینی شده حال حاضر برای این پروژه برنامه مدونی است و خوشبختانه افراد جدید هیات مدیره از جنس همین کار هستند،  این گونه افراد راحت‌تر ایرادات را شناسایی کرده و به حل آن می‌پردازند.
زاهدپیشه ادامه داد: از طرف دیگر پروژه پدیده ۱۳۶ هزار سهامدار دارد که این افراد می‌توانند در  تبلیغ برای بحث گردشگری پروژه پدیده فعال شوند پدیده می‌تواند یک روز کامل  به ماندگاری زائران در پدیده بیافزاید

 خلاقیت‌های پدیده در گردشگری قابل توجه است.

در ادامه حدادیان در خصوص بحث گردشگری اضافه کرد: ما یکسری پتانسیل‌های تاریخی، مذهبی، طبیعی و گردشگری داریم که اگر از آن‌ها به طور درست استفاده کنیم دیگر نیازی به پول نفت نیست.
وی گفت: مجموعه پدیده علی رغم مشکلات متعددی که داشته مجموعه‌ای کاملا خلاق و نوآور در بحث گردشگری بوده است. و در همان ابتدا و زمانی که سرمایه‌گذاری نبود مجموعه خلاقیت‌های فراوانی در این حوزه انجام داد.
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی گفت: البته باید توجه داشت که اعتمادی که به این پروژه وجود داشته خدشه دار شده است که برگشتن آن زمان می خواهد.

 مهمترین شاخصه پدیده گردشگری است

حمید کریمی در ادامه پدیده را به عنوان شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری  معرفی کرد و گفت: مهمترین شاخصه این پروژه بحث گردشگری آن است و از ایجاد فکر برای این پروژه نگاه به بخش گردشگری آن نگاه تخصصی بوده است  و حضور مشاوران بین‌المللی در این پروژه نیز نشانه همین امر است.
وی در ادامه گفت: ما به دنبال ایجاد بستر هایی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور هستیم چرا که در حال حاضر فقر در حوزه گردشگری به حدی است که ایجاد یک مجموعه آبی در مشهد  یک و نیم روز به ماندگاری زائر کمک می کند و این درحالی است که کشورهای توسعه یافته برای افزایش یک ساعته ماندگاری زائر  میلیاردها تومان سرمایه گذاری جدی می کنند ما باید با استفاده از این فقر موجود با طرح های کوچکتر و سرمایه گذاری کمتر به نتیجه بهتری برسیم.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن