اقتصادیستون اصلیمشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامی

بهره گیری از دیپلماسی آشپزی در شهر ها راهکاری برای رونق صنعت گردشگری/مشهد در ۲۰۱۷ باید در آشپزی سرآمد باشد

کد خبر : 3680

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی گفت: دیپلماسی آشپزی و معرفی فرهنگ شهر ها در سایه هنر آشپزی راهکاری برای جذب گردشگران و رونق صنعت گردشگری و اقتصاد شهر هاست.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، محمد خدادادی در مراسم تجلیل از اولین پذیرفته شدگان در دوره مهارت سر آشپزی فنی و حرفه ای خراسان رضوی در مرکز هتلداری شهید آوینی مشهد اظهار کرد: گسترش ارتباطات جهانی در قرن حاضر موضوع دیپلماسی شهری را اهمیت بخشیده است و در این میان دیپلماسی آشپزی یکی از موثرترین راهها برای معرفی فرهنگ شهرهای ایران به شمار می رود.

وی ادامه داد: مجمع شهرداران آسیایی در مدت فعالیت خود ارتباطات موثری پیرامون موضوعات مدیریت شهری در بین ۶۷ شهر عضو این مجمع برقرار کرده است تا از تجربیات سایر شهر های جهان برخوردار شویم.

خدادادی بیان کرد: معرفی فرهنگ ایرانی از طریق هنر آشپزی یکی از موثر ترین راهکار ها در افزایش تعاملات موثر در جهان است و تربیت متخصصان هنر آشپزی که همراه با تجربه با اصول علمی نیز آشنا باشند از موضوعات قابل اهمیت است.

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی تاکید کرد: این روزها در جهان نه تنها تجربه و تخصص لازم است بلکه بروز خلاقیت و نوآوری در ارائه غذاهای بومی نیز حرف اول می زند.

وی ابراز امیدورای کرد شهر های جهان در سایه گسترش تبادلات علمی و تجارب به اقتصاد های هوشمند، حمل و نقل عمومی انسان مدار، ارایه خدمات گردشگری بین شهری، مدیرت پسماند موفق و حفظ منابع آبی دست یابند.

خدادای به اهمیت معرفی فرهنگ غنی آشپزی ایرانی تاکید کرد و گفت: امروزه برپایی جشنواره های جهانی و ارائه خلاقیت در این عرصه به جذب گردشگر در بسیاری از کشورها انجامیده که نتیجه ان رونق اقتصاد شهری است.

وی ادامه داد: در دور افتاده ترین نقاط کشورمان هنرهای بسیاری است که از آنها غفلت شده و طبخ غذای های محلی و سنتی در ایران از جمله این هنرها و ظرفیت های مغفولی است که باید در حفظ و معرفی آنها همت کنیم.

خدادادی تصریح کرد: با توجه به رشد نیروهای متخصص در این عرصه به زودی آوازه خلاقیت و نوآوری و شیوه های منحصر به فرد در آشپزی محلات ایران می تواند همانند موسیقی ایرانی به گوش جهانیان برسد و فرهنگ اصیل ایرانیان را بیش از گذشته معرفی کند.

دبیر کل مجمع شهرداران آسیایی؛ حمایت این مجمع را از دستیابی به دیپلماسی آشپزی در سراسر شهر های ایران و شهر مشهد اعلام کرد و افزود: تصمیم گرفته ایم آشپزی ایرانی را در سطح بین المللی مطرح کنیم و به عنوان مثال در مجمع عمومی شهرداران آسیایی در کنار غذاهای چینی، غذای ایرانی سرو شد که مورد استقبال قرار گرفت.

همچنین در این مراسم معاون فنی و حرفه ای خراسان رضوی اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه ای در صدد بستر ساز ی در حوزه های مهارتی است که ازاتفاقات موفق برگزاری دوره های پیشرفته مهارت آشپزی بوده است .

سقا خراسانی ادامه داد: بالغ بر ۱۲۰۰ آموزشگاه ازاد و ۶ مرکز دولتی در استان وظیفه گسترش مهارتهای فنی و حرفه ای را دارند که بالغ بر ۳۰ حرفه آموزش داده می شوند.

معاون فنی و حرفه ای خراسان رضوی ابراز امیدورای کرد؛ ۲۰ هزار نفر ساعت آموز مهارت فنی در طول سال به ایجاد اشتغال پایدار و موثر خواهد انجامید .

کارشناس صنایع غذایی و استاد آشپزی در این مراسم افزود: همه ما در سازمان فنی و حرفه ای در تلاشیم تا با فراگیر کردن آموزش آشپزی و تربیت نیرو ی متخصص باب دیپلماسی آشپزی را برای آشپزی ایرانی باز کنیم.

رضا حقیقی با بیان اینکه برای اولین بار در اجلاس شهرداران آسیایی ایران دیپلماسی آشپزی خود را به نمایش گذاشت ؛ بیان کرد: بسیاری از کشورها با ایجاد جذابیت در ارائه غذاها گردشگران را به کشور خود جلب می کنند و ما باید قد م های سریعتر را در این عرصه برداریم.
وی ادامه داد: شهر مشهد دارای پتانسیل بسیار خوبی در این زمینه است و مهارت و هنر آشپزی در این شهر سابقه درخشانی دارد و باید از این ظرفیت موجود در توسعه گردشگری و صنعت توریسم بهره برداری کرد.
وی یکی از راههای نفوذ فرهنگ ها را در جهان را صنعت غذایی هر کشور دانست و افزود: غذاهای بومی ایران هر کدام می توانند بازگو کننده سنت های بخشی از سر زمین ما باشد .
وی ابراز امیدورای کرد؛ شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ با توجه به حضور میهمانان خارجی و داخلی در رویداد ” مشهد ۲۰۱۷” در استفاده از دیپلماسی آشپزی نیز سرآمد باشد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن