اجتماعیاسلاید شوستون اصلی

ایمن سازی ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار راس دام علیه شاربن در استان خراسان رضوی

کد خبر : 3701

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال۹۵ تا کنون تعداد ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۷۷۳ راس دام در استان علیه بیماری مشترک شاربن واکسینه شدند.

به گزارش صبح مشهد، محسن عابدزاده اظهار کرد: بیماری شاربن یا سیاه زخم یک بیماری عفونی حاد و مشترک بین انسان و دام است که توسط باکتری «باسیلوس آنتراسیس» ایجاد می شود و یادآور شد شیوع این بیماری در عموم حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، گوسفند، بز، شتر و گوشتخواران رخ می دهد و نیز به انسانهایی که با حیوانات آلوده و یا بافت آلوده حیوانی سر و کاردارند، نیز قابل سرایت است.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از راههای پیشگیری از این بیماری در ایران، استفاده از واکسن است؛ افزود: میکروب این بیماری می تواند به عنوان سلاح بیولوژیک مورد استفاده قرار گیرد و تولید آن نسبتاً آسان است، لذا در حال حاضر از اهمیت خاصی برخوردارشده است .

وی از دامداران نسبت به واکسیناسیون دامهای خود علیه شاربن با ماموران دامپزشکی همکاری نمایند و در صورت مشاهده تلفات ناگهانی در دام ها سریعا به دامپزشکی محل اطلاع دهند و خواستار آن شد تا لاشه دام های مشکوک به بیماری با روش سوزاندن(ترجیحا) و یا دفن کردن زیر نظر دامپزشکی امحاء گردد و از کالبد گشایی دام تلف شده خودداری شده و فرآورده های دامی بخصوص پشم و پوست را از کانون بیماری خارج نکنند و جایگاه دام و محلی را که دام در آنجا تلف شده است را ضد عفونی نمایند.

عابدزاده تصریح کرد: خودداری از چرای گوسفند و بز در مناطق آلوده (باکتری شاربن در مجاورت هوا به صورت مقاوم در آمده و می تواند تا ۶٠ سال در محیط، قدرت بیماریزایی داشته باشد)،عدم مصرف گوشت های فاقد مهر بازرسی و یا لاشه های ناشی از مرگ های ناگهانی دام را از دیگر روش های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن