یادداشت روز

طبابت یا تجارت؟

کد خبر : 3586

حسین اصغری ثانی
“با احترام به آن دسته از پزشکان متعهد و مومن که به سوگند پزشکی خود وفادار هستند و با درود به روح مرحوم دکتر کوثری و صدها پزشکی که زندگی شان را وقف سلامتی مردم ایران کردند”.
۱_می گویند رئیس فلان بانک یا فلان موسسه …حقوق بالایی می گرفته یا می گیرد به طوریکه افشای فیش حقوقی آنها، باعث حیرت ملت شده است. آقای رییس جمهور هم دستور داده که سریعا به این موضوع رسیدگی شود. برخی هم چون دخترشان را با برند اصلاح طلبی روانه مجلس کرده بودند مجبور به استعفا شدند تا ماجرا بیشتر از این بیخ پیدا نکند. در این بین پای پزشکان هم به ماجرای فیش های حقوقی باز شد. همین باعث واکنش یکی از مسئولان وزارت بهداشت شد. این مسئول محترم در دفاع از حقوق پزشکان گفته بود پزشکان متخصص حقوق نجومی دریافت نمی کنند. حقوق آنها فقط بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون است!!!! ظاهرا آقای مسئول خیلی با مفهوم ۸۰ میلیون آشنا نبوده است.
۲_ همین فردا در هر جایی هستید سری به آموزش و پرورش بزنید و تعداد دانش آموزان رشته های تحصیلی مختلف را سوال کنید. خواهید دید که بیش از ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته تجربی مشغول به تحصیل هستند. در برخی از شهرستان ها این آمار بالای ۷۰ درصد است است. چرا؟!
پاسخ خیلی روشن است. مدت ها است که پزشکی در ایران به یک تجارت پر سود تبدیل شده است. تا جایی که پزشکان ایران چندین برابر پزشکان خارجی درآمد دارند و در عوض کیفیت خدمات پزشکی آنها بسیار پایین‌تر از استاندارد اروپا هست.
۳_چرا یک پزشک باید بیش از ۸۰ میلیون حقوق بگیرد؟!!! مگر سلامتی جامعه تنها وابسته به خدمات این جماعت خاص است؟! سلامتی جامعه نتیجه زحمات همه مردم با تخصص‌های مختلف است. اگر رفتگران شهرداری یک روز استراحت کنند، چه خواهد شد؟ اگر امنیت مرزها توسط ارتش و مرزبانان تامین نشود، چه خواهد شد؟ یا فرض کنید زحمات کارکنان اداره برق، آب و فاضلاب و … نباشد؟ تصور دنیای بدون برق و آب و پر از زباله و ناامن، یک کابوس وحشتناک است. پس چرا باید یک پزشک ۵۰ برابر بیشتر از یک ارتشی و معلم و رفتگر و کارمند و استاد… حقوق بگیرد؟ چرا باید یک پزشک، ده ها میلیون تومان کارانه بگیرد؟ این کارانه از جیب وزیر بهداشت پرداخت می شود یا از جیب ملت؟!! درآمدهای بیمارستان ها به جای اینکه صرف بازسازی و بروزرسانی تجهیزات فرسوده شود، صرف بروزرسانی مدل خودرور پزشکان می شود. آن هم پزشکانی که برخی از آنان دانش کافی نداشته و رفتاری غیرمسئولانه و غیر اخلاقی با بیمار دارند.
۴_یکی از بهترین دندانپزشکان مشهد به من گفت: وقتی برای دریافت اقامت کانادا اقدام کرده بوده است،پاسخ شنیده با مدرکی که از ایران گرفته نمی تواند در کانادا کار کند. باید دوره دندانپزشکی را مجددا در کانادا بگذراند. او الان در مشهد کار می کند و تمام اعضای خانواده اش در کانادا هستند. پزشکان زیادی هستند که در ایران کار می کنند، اما خانواده و محل زندگی آنها در اروپا و آمریکا و کانادا است. چرا؟!!!!!!!!!!!!
*فعال سیاسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. پزشکی هم مشکلات ، مسئولیت ها و شرایط خاص خودش داره دوست گرامی. برای یک شغل شاید صد پارامتر کلیدی وجود داشته باشه که حداقل سی مورد اون مثل حقوق تعیین کننده باشه. اما در خصوص اینکه حقوق پزشکان در ایران از همه دنیا بیشتر این مورد صد در صد اشتباه و سطحی ترین دروغ جون شما براحتی می تونید بایک جستجوی ساده متوجه شوید که میانگین درآمد پزشکان در کشور هایی مثل امریکا ۲۵۰۰۰۰ دلار در سال و یا بالاتر در صورتی که در امریکا و همه دنیا حقوق پزشکان از همه مشاغل دیگر بیشتر است اما در ایران متاسفانه نه پزشک نه مهندسی که شرایط ویژه نداشته باشه به جایی نمیرسه. بهتره کمی راجع به متخصصان و پزشکان جوان تحقیق کنید تا متوجه بشید اون ده درصد مد نظر شما بواسطه رانت و شرایط ویژه به درآمد های نجومی رسیده اند. و این تناقض ها به حدی است که دلیل منطقی برای ماندن پزشکانی با درآمد سالیانه هشتاد میلیون تومان وجود ندارد در حالی که همین پزشک می تواند در امریکا و کانادا و آلمان به درآمد دو میلیارد تومن در سال برسد. همین تناقض ها و رانت ها موجب فرار پزشکان و ورود آقازاده های تحصیل کرده بوسیله پول در خارج و نشاندن در پست ها و موقعیت های خوب می شود.

  2. در خصوص مدرک هم له دلیل شرایط خاص پزشکی در همه دنیا منجمله ایران برای شخصی که از کشور دیگری میاد یک آزمون ورودی در نظر میگیرند. پزشکان ایرانی در تمامی دنیا به حاذق بودن معروف هستند و البته اگر آقازاده ای نباشند در دانشگاه آزاد که از دامپزشکی به پزشکی رفته باشند با استقبال حتی پذیرش می شوند. متاسفانه ما باید معلمان و پزشکانی تربیت کنیم که دید افراد را آموزش بدهند و جراحی کنند. جامعه متاسفانه روز بروز سطحی نگر می شود و افراد به جای طی مسیر صحیح سعی می کنند و رفع مشکلات و معضلات منجمله وضع اشتغال و تولید و صنعت به دنبال تخریب یک یا دو شغل باقی مانده اند که ظاهرا همه چیز خوب به نظر میرسه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
بستن