اجتماعیستون اصلیپربازدیدترین ها

سند تاریخی در خصوص ازدواج دختر یزدگرد سوم با امام حسین وجود ندارد

کد خبر : 3596
دکتر محمد‌تقی ایمان‌پور گفت: سند تاریخی و معتبری در خصوص ازدواج دختر یزدگرد سوم (شهربانو) با امام حسینوجود ندارد و احتمالا برای اینکه ایرانیان خود را به نحوی به خاندان پیامبر و ائمه نسبت دهند چنین سخنی را مطرح کرده‌اند و از طرفی دیگر فرزندان یزگرد نیز بر اساس اسناد به سمت چین و آسیای مرکزی رفته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، دکتر محمد‌تقی ایمان‌پور با بیان اینکه مهم‌ترین عامل شکست ساسانیان عدم همراهی خاندان‌های بزرگ اشکانی بود؛ اظهار کرد: به دنبال حمله اعراب به ایران سپاه ایران طی چند مرحله شکست خورد و یزگرد سوم ابتدا از تیسفون به نهاوند و در نهایت به مرو رفت و در آن‌جا به دست سرداران ایرانی به قتل رسید.
وی ادامه داد: در گذشته سیستم حکومتی ایران به گونه‌ای بود که مجموعه‌ای از خاندان‌های بزرگ که قدرتمند بودند با هم متحد می‌شدند و از بین آن‌ها هرکدام که قدرت بیشتری داشت محور قرار می‌گرفت و با اینکه بین آن‌ها اختلاف وجود داشت و برای اینکه هریک از آن‌ها دارای نفوذ بیشتری داشته باشند با هم رقابت می‌کردند ولی معمولا حکوکت مرکزی به ندرت مشروعیت خود را از دست می‌داد.
دکتر ایمان‌پور در ادامه تصریح کرد: خاندان ساسانی به عنوان حکوت مرکزی پذیرفته شده بود و خاندان‌های دیگر جزئی از حکومت مرکزی شده بودند ولی شخصی به نام بهرام چوبین در زمان هرمز چهارم عملا حکومت ساسانی را زیرسوال می‌برد و اعلام استقلال می‌کند.
این استاد تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: و در هنگام شکست خسرو پرویز در جنگ با روم اختلاف‌ها شدت گرفت و خاندان‌ها به نحوی از حکومت مرکزی جدا شدند و خاندان ساسانی دیگر آن قدرت لازم را نداشت و در حدود چهار سال ۱۰ نفر حکومت کردند که در نهایت یزگرد سوم به قدرت رسید و توانست انسجام نسبی را برقرار کند ولی عملا حکومت مرکزی آن مشروعیت و قداست خود را از دست داده بود.
دکتر محمد‌قی ایمان‌پور بیان کرد: در این زمان حکومت با حمله اعراب مواجه می‌شود و سپاه ایران آن انسجام لازم را ندارد و باید توجه کنیم که فساد زرتشتیان و ساسانیان نمی‌تواند به تنهایی باعث تغییر حکومت و دین یک کشور شود بلکه این عوامل به سرعت این تغییر کمک کردند و خیانت خاندان‎‌ها و پیوستن برخی از آن‌ها به اعراب باعث شکست یزگرد سوم شد.
وی درباره نحوه تغییر دین ایرانیان عنوان کرد: تا مدت‌ها پس از حمله اعراب آتشکده‌ها فعال بودند و آیین زرتشتی اجرا می‌شد ولی چون سران خاندان‌ها به دلیل کسب موقعیت سیاسی بهتر و نفوذ بیشتر با اعراب همراه شدند طبعا زمانی که دیگر قدرت سیاسی از دیانت زرتشتی حمایت نمی‌کند توده مردم نیز به همان‌سو حرکت می‌کنند.
دکتر ایمان‌پور ادامه داد: در کنار این عوامل دیگر اعتمادی به روحانیون زرتشتی به دلیل فساد وجود نداشت و دیگر نمی‌توانستند آن جذابیت را ایجاد کنند و گاهی اوقات هم با اعمال فشار باعث تغییر دین برخی شدند و همه این عوامل در کنار هم باعث تغییر تدریجی دین شد.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد درباره این سوال که آیا شهربانو دختر یزگرد سوم به همسری امام حسین(ع) در آمده است، اظهار کرد: درباره این حادثه سند تاریخی و معتبری وجود ندارد و احتمالا برای اینکه ایرانیان خود را به نحوی به خاندان پیامبر و ائمه نسبت دهند چنین سخنی را مطرح کرده‌اند و از طرفی دیگر فرزندان یزگرد نیز بر اساس اسناد به سمت چین و آسیای مرکزی رفته‌اند.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
بستن