یادداشت روز

ضرورت توانمند سازی زنان در عرصه اقتصاد با هدف کمک به رفع رکود

کد خبر : 3441
نویسنده : مریم اسلامی نایب رئیس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان

مسئله توانمندسازی زنان، نقش اولیه و موثری در بحث حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اقتصادی دارد؛ البته این مقوله با موانعی نیز روبه‌روست که از حوزه‌های تربیتی و فرهنگی نشات می‌گیرد و بستر خودباوری را در این قشر تضعیف می‌کند.زنان نیمی از نیروی انسانی جامعه را تشکیل می‌دهند و با اینکه ۶۰ درصد دانشجویان کشور را زنان و دختران تشکیل می دهند ، اما سهم آنها در اشتغال و اقتصاد کشور ناچیز است. بخشی از سهم اندک زنان در این بخش، از نوع نگاه به فعالیت اقتصادی آن ها تاثیر می‌پذیرد، چنانکه خانم‌هایی که با سرمایه خود قصد ورود به عرصه‌های اقتصادی را دارند، با کمترین حمایت‌ها مواجه می‌شوند. فضای اقتصادی که آن‌ها را باور ندارد، فرصت خودباوری را نیز از آن ها دریغ می‌کند.اما در شرایط فعلی اقتصادی کشور، باید از حداکثر توان جامعه بهره گرفته شود تا هم جامعه و هم خانواده‌ها از نفحات حضور بانوان در عرصه اقتصادی منتفع شوند، اما برای انگیزه‌سازی، راهکارهای متفاوت و زیرساخت‌های مشخصی را می‌توان پیشنهاد کرد:
*   تلاش افزون بانوان ایرانی برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی سالم در بخش‌های مختلف جامعه با تاکید بر حفظ جایگاه و منزلت زن و افزایش خودباوری این قشر، با وجود کاستی‌های موجود.
*     تلاش مسئولان و تصمیم‌سازان کشور برای رفع موانع حضور و کاهش مشکلات موجود به منظور ارتقای روند مناسب حضور زنان در جامعه به وسیله بهبود و رشد فعالیت‌های بخش خصوصی به عنوان منبع اصلی ایجاد اشتغال برای جامعه و به ویژه زنان، حمایت از فعالیت‌های گروه‌های مردم نهاد زنان در جامعه به رفع این موانع کمک خواهد کرد.
*    حضور موثرتر زنان در عرصه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و اجتناب از واگذاشتن مسئولیت‌ها به بهانه‌های مختلف. این حضور موثر، علاوه بر تسهیل امور، در عرصه‌ های مختلف اعتمادسازی می‌کند.
اما اقداماتی نیز باید از سوی نهادهای دولتی و تصمیم‌ساز انجام پذیرد تا زمینه این مشارکت فراهم شود:
*    انگیزه‌سازی در میان بانوان فعال در حوزه اقتصادی با پیش‌بینی ظرفیت‌های ویژه، مشوق‌ها و تسهیلات خاص برای این قشر
*     زنان بخش عظیمی از جامعه ما را تشکیل می‌دهند، این قشر می‌توانند در عملی کردن اقتصاد مقاومتی در کنار امر رسیدگی به امور خانه، همسر داری و تربیت فرزند با شروع کسب‌وکارهای خانگی نقش‌آفرین باشند. این حوزه گام اول برای حضور آن ها در عرصه‌های بزرگ تر و تبدیل آن‌ها به کارآفرینان برجسته است.
*    حمایت از تعاونی‌های اقتصادی زنان با هدف تقویت اقتصاد خانواده و در پی آن بهبود شرایط اقتصادی جامعه.
با توجه به نقش مهمی که زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می‌توانند برای رشد و توسعه کشور داشته باشند، رشد و شکوفایی این کشور بدون حمایت و مشارکت زنان به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود. امید است در آینده نزدیک شاهد ایجاد بستری مناسب و سالم برای حضور بیشتر زنان توانمند ایرانی در تمامی عرصه‌های اقتصادی، تولیدی و اجتماعی کشور باشیم که بدون شک موجب پویایی، بالندگی و شکوفایی میهن عزیز و اسلامی مان خواهد شد.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن