یادداشت روز

روز قدس روز همت براى نجات کشورهاى اسلامى

کد خبر : 3326

علیرضا مقیم*

سده ۲۰ میلادی برای فلسطینان همراه با فراز و نشیب های بسیاری بود، روزگاری که صهیونیسم با فریبکاری خویش قراردادهای اقتصادی با برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه امضا کرد و این گونه توانست به این منطقه راهبردی ورود پیدا کند و ثروت ‏های بی‏ پایان خاورمیانه را مورد نفوذ و سلطه قرار دهد.در همان برهه زمانی بود که نخستین کنگره صهیونیستی در شهر پازل سوئیس در ۱۸۹۷میلادی برگزار شد و در آن درباره بازگرداندن یهودیان جهان به فلسطین و برپایی یک دولت صهیونیستی در برابر ملت و صاحبان راستین آن موافقت کردند و در همین راستا چندین موسسه مالی برای تحقق این هدف بر پا شد و بعدها فعالیت های بسیاری در زمینه تشکیل چنین رژیمی شکل گرفت اما مردم فلسطین از همان ابتدا در برابر این موضوع پایداری و مقاومت کردند و برای دفاع از وطن و پاسداری از مقدسات خویش، گروه‌های جهادی، تظاهرات و اعتصاب های عمومی شکل دادند تا آن که پس از پایان جنگ دوم جهانی، دولت های انگلیس و آمریکا توانستند در ۱۹۴۷میلادی با استفاده از سازمان ملل متحد، قطعنامه تقسیم سرزمین فلسطین را صادر کنند، بر پایه آن، این سرزمین میان مردم فلسطین و گروهی از صهیونیست های اشغالگر تقسیم شد و این مردم مظلوم از آن زمان تا به امروز به جهاد و مبارزه با این رژیم غیرقانونی پرداختند و کشورهای مسلمان منطقه از جمله ایران نیز همواره پشتیبان آنها بوده اند و هرگز رژیم اسراییل را به رسمیت نشناخته اند.

موضوع فلسطین از چنان اهمیتی نزد امام خمینی(ره) برخوردار بود که ایشان در ۱۶مرداد ۱۳۵۸ خورشیدی، آخرین جمعه ماه رمضان را «روز قدس» نامیدند و تمامی مسلمانان جهان را به حمایت از مردم فلسطین فرا خواندند. از این رو از آن زمان تا به امروز،‌ هر سال مردم ایران و دیگر جهان در جمعه پایانی ماه رمضان به راهپیمایی در پشتیبانی از این مردم مظلوم می‌پردازند.

ایشان درباره روز قدس فرمودند:«روز قدس، روز اسلام است. روز قدس، روزى است که اسلام را باید احیا کرد و احیا بکنیم و قوانین اسلام در ممالک اسلامى اجرا بشود. روز قدس، روزى است که باید به همه ابرقدرتها هشدار بدهیم که اسلام دیگر تحت سیطره شما، به واسطه عمال خبیث شما واقع نخواهد شد. روز قدس، روز حیات اسلام است.»(صحیفه امام، ج ۹، صص ۲۷۷ – ۲۷۸)

و در جای دیگری عنوان کردند:«روز قدس، یک روز جهانى است، روزى نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد، روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است، روز مقابله ملت‌هایى است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌ها است، روزى است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند.»(صحیفه امام، ج ۹، ص ۲۷۶)

امام(ره) با توجه به این نکته که مبارزه با رژیم صهیونیستی یک اصل تغییرناپذیر است و این امر باید در یک چارچوب همگانی صورت پذیرد نه آنکه مختص یک قوم، گروه و کشور خاصی باشد و موضوعی به شمار می رود که به تمامی مسلمان مربوط می شود، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز جهانی قدس و محور وحدت جهان اسلام نامگذاری کردند. ایشان بر این امر به صورت کامل اشراف داشتند که دشمن برای سلطه بر منطقه چاره ای جز نفاق و تفرقه در میان مسلمانان ندارد و رژیم صهیونیستی نیز در راستای نهادینه کردن همین مساله شکل گرفت، پس امام(ره) با اعلام روز قدس، پس از یک ماه عبادت و روزه داری، توجه افکار عمومی را به یک مساله خاص جلب می کنند و آن موضوع فلسطین به شمار می رود که به عنوان اولویت جهان اسلام و محور وحدت انتخاب شده تا مردم از این راه علاوه بر اینکه بر تکلیف خود که همان آزادسازی فلسطین از اشغال است توجه کنند به تحرک های تفرقه افکنانه جریان های هم پیمان با رژیم صهیونیستی نیز توجه داشته باشند و از ورود به حوزه هایی که باعث تفرقه میان مسلمانان می شود، دوری کنند اما متاسفانه بعضی از کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی هم پیمان شده اند و مدیریت تفرقه در منطقه را به نفع آن و به ضرر مسلمانان بر عهده گرفته اند.

بر این اساس حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس یک مطالبه را به جهانیان اعلام می کند و آن اینکه جامعه اسلامی نسبت به ارزش ها و مقدسات اسلامی حساس و پیگیر است و به جنایت هایی که رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین انجام می دهد، اعتراض دارد. با این راهپیمایی جامعه جهانی نیز نسبت به جنایت های این رژیم و هم پیمان هایش در فلسطین و خطرهای آن برای آینده امنیت جهانی آگاه می شود.این راهپیمایی سبب می شود تا مردم دشمنان را بهتر بشناسند. راهپیمایی در این روز سبب ناامیدی در صف دشمن می شود و هزینه های آنها را برای پیاده کردن سیاست های سلطه در منطقه زیاد می کند. همچنین باید گفت، اگر راهپیمایی روز قدس گسترده تر برگزار شود، امید در میان مستضعفان جهان و نیروهای مقاومت افزایش پیدا می کند و آنان به این نتیجه می رسند که می توانند در عرصه مقاومت حضور فعالی داشته باشند و از حمایت گسترده مردمی در جهان اسلام برخوردار شوند.

* کارشناس مذهبی

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + نه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن