یادداشت روز

راهکاری برای مقابله با گسترش اعتیاد در بانوان

کد خبر : 3243

نویسنده : آرش رمضانی
هفته گذشته دو مقام دولتی نسبت به افزایش دو برابری اعتیاد بین بانوان هشدار دادند. امری که نشان دهد که باز هم به سیاق همه سال‌های گذشته، در برابر آسیب‌های اجتماعی تنها به “هشدار” و حداکثر “برخورد” اکتفا می شود تا بدین گونه هر سال آمار آسیب‌های اجتماعی در تمام زمینه ها افزایش یابد.در این بین البته افزایش اعتیاد در بین بانوان داستانی است که زنگ خطر را از جهات گوناگونی به صدا در می‌آورد.
طبق گفته وزیر کار، آمار اعتیاد در بانوان از ۴درصد در سال۸۰ به ۱۰درصد در سال۹۵ افزایش داشته است.آماری که خود بزرگترین گواه بر غلط بودن سیاست گذاری‌های فرهنگی در این باره است . سیاست هایی که تمام زنان معتاد را به یک چوب می زند حال آنکه بر اساس مشاهدات موجود می توان زنان معتاد را به راحتی در سه دسته کلی تقسیم کرد.
نخست دخترانی که با حضور در محافل شبانه، از مصرف الکل شروع می‌کنند و سپس به گرس روی می‌آورند و در نتیجه توان بازگشت به زندگی عادی را از دست می‌دهند. این دسته طی سال‌های اخیر رو به افزایش هستند و صد البته این روند افزایشی ادامه خواهد داشت چرا که مصرف علف در پسران جوان به شدت در حال افزایش است و حضور دختران در میهمانی‌های شبانه و معاشرت با چنین پسرانی لاجرم تعداد دختران مصرف کننده را هم افزایش خواهد داد.
گروه دوم زنانی هستند که با هوس لاغر شدن و به وسوسه دوستان یا آرایشگران! مصرف مواد را از شیشه شروع می‌کنند تا لاغری دایمی و کم زحمتی را به دست بیاورند غافل از آنکه سلامت خود را از دست می‌دهند.
و سرانجام دسته سوم زنانی هستند که تحت تاثیر خانواده و بالاخص شوهرانشان به اعتیاد روی می‌آورند. یکی از مشکلات اصلی مردان معتادی که توان و میل رهایی را ندارند، همسرانی هستند که دایم برای ترک کردن به آنان فشار می‌آورند و با استفاده از روش های گوناگون از جمله واسطه قرار دادن خانواده، بردن همسر نزد مشاور و حتی قهر و رفتن از خانه خانواده تلاش می‌کنند تا مرد خود را از دامن اعتیاد رهایی بخشند. در این بین راحت‌ترین راه برای مردانی که به هیچ وجه حاضر به جدایی از مواد نیستند همراه کردن همسران خود با خویش از طریق معتاد کردن آنان است.
نکته قابل تامل در این بین این است که هرچند در نوع معتاد شدن زنان می توان تفاوت قایل شد اما ثمره همه این روش ها یکی است.ثمره ای که امری منطقی یعنی افزایش تعداد کودکانی که از لحظه تولد گرفتار اعتیاد هستند به دلیل تعداد زنان معتاد و البته گسترش مشکلات اجتماعی بعدی است.
و اما در پاسخ به این سوال که راه حل چیست و برای کاستن از سرعت شیوع اعتیاد در بین بانوان چه باید کرد؟باید عنوان دکرد که موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند موجب جلوگیری از این سیل شوند اما در بین همه آنها دو مسئله ذیل از همه مهم تر است:
یک. افزایش تعداد و کیفیت محیط های فرهنگی- تفریحی رایگان برای بانوان در سطح شهر. محیطی که زنان با هر سنی بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند و آنقدر تنوع و جذابیت سالم داشته باشد که یک دختر بین میهمانی شبانه و فرهنگسرا، دومی را انتخاب کند!
دو. بهبود روند اشتغال و در نتیجه افزایش درآمد افراد جامعه. شرایط اقتصادی و بیکاری افسارگسیخته امروز ایران سبب می‌شود انرژی که جوان باید برای شغل خود صرف کند را به تفریحات ناسالم ارزان قیمت اختصاص دهد که ایجاد شرایط اشتغال بهتر جوانان باعث حل این معضل خواهد شد.
*روانشناس

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن