یادداشت روز

تورم تک رقمی؛وعده محقق شده دولت

کد خبر : 3064

*سعید یگانه

سخنان  روز گذشته رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در جمع نمایندگان ملت که در آن از تک رقمی شدن نرخ تورم سالیانه خبر داد، از دید بسیاری از ناظران و کارشناسان، در صورت صحت دستاوردی بزرگ در اقتصاد کشور بوده و فضا را برای ثبات و رونق بازار و بسامان سازی وضعیت معیشتی مردم فراهم می کند.

در برهه آغاز به کار دولت یازدهم، نرخ بالا و روند افزایشی تورم در کنار رکود سنگین اساسی ترین چالش های اقتصادی کشور به شمار می رفت به طوری که بانک مرکزی نرخ تورم سالیانه ۱۳۹۲ را ۳۴٫۷ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را ۱۹٫۷ درصد اعلام کرد.

همزمان شدن رکود و تورم یا به اصطلاح «رکود تورمی» و تنگناهای اقتصادی که کشور با آن روبرو بود، دولت یازدهم را وادار کرد که رفع چالش های اقتصادی، خارج شدن از رکود و تک رقمی شدن تورم را در اولویت اقتصادی خود قرار دهد. تورم نزدیک به ۳۵ درصد و رشد اقتصادی منفی گره کوری بود که بسیاری از مردم، فعالان، صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی، گشودن آن را بسیار دشوار می دانستند و با بیم و امید به اقدام های دولت برای برونرفت از این وضعیت می نگریستند. سیر نزولی پیوسته تورم طی سه سالی که از عمر دولت

تدبیر و امید می گذرد اما نشان داد که وعده و تلاش سکانداران اقتصادی دولت نتیجه بخش بوده است و سرانجام نرخ تورم تک رقمی در کشور به دست آمد.

در خرداد ماه ۱۳۹۲، نرخ تورم ۳۵٫۹ درصد بود که با پیگیری و تلاش دولت در پایان خرداد ۱۳۹۵ به ۹٫۵ درصد رسید. آمار کاهش تورم از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون هم در سخنان رییس جمهوری و هم مسوولان اقتصادی دولت به مردم اعلام می شد.

در این ارتباط، «حسن روحانی» دی ماه ۱۳۹۳ در یازدهمین سفر استانی خود درجمع مردم خراسان رضوی با بیان اینکه در آغاز این دولت با ۲ معضل بسیار بزرگ مواجه بودیم و لازم بود این ۲ معضل را از پیش پای مردم برداریم، گفت: تورم بالای ۴۰ درصد نخستین معضل و لازم بود با کمک مردم و همت مسئولان قدم به قدم این تورم را کاهش دهیم. امروز خوشحالیم که تورم را به ۱۷درصد رسانده ایم.

همچنین «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصاد و دارایی، خردادماه پارسال با اشاره به راهبردهای دولت در کاهش نرخ تورم گفت: تورم به هسته سخت خود رسیده است. سخنان طیب نیا ناظر بر این واقعیت بود که در آن مقطع با توجه به کاهش چشمگیر نرخ تورم، برای کاستن از سطح این شاخص نامطلوب در اقتصاد کنونی ایران نیاز به تلاشی افزونتر و گسترده تر وجود دارد.

نگاهی به آمار نرخ تورم طی سه سال گذشته  از عمر دولت، پیوستگیِ کاهش نرخ و آهنگ این شاخص را به خوبی نمایان می سازد. بنابر اعلام مرکز آمار ایران تورم سالیانه حدود ۳۵

درصدی سال ۱۳۹۲ در پایان سال ۱۳۹۳ به ۱۴٫۸ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز به ۱۴٫۲ درصد در اسفندماه رسید.

تک رقمی شدن نرخ تورم و کاهش ۲۶ درصدی آن از خرداد ۱۳۹۲ تا خرداد ۱۳۹۵  اگر صحت داشته باشد دستاورد بزرگی در اقتصاد کشور به شمار می آید که بنابر سخنان وزیر امور اقتصاد و دارایی با احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها محقق شده است.

*کارشناس اقتصادی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن