اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

نظارت و ارزیابی قوی و دقیق باید در نظام آموزشی کشور صورت گیرد

کد خبر : 3028

رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: نظام آموزشی ما نیاز به بازنگری ندارد؛ بلکه باید نظارت و ارزیابی قوی و دقیق صورت گیرد.

سید حسن علم الهدایی در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد اظهار کرد: خوشبختانه ایران در بحث تولید علم در رده خوبی از علم قرار گرفته است و حتی در دیپلماسی علمی وضع کشور ما خوب است.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۶ ، ۱٫۹ درصد مقالات علمی دنیا را ایران تولید کرده در حالی که جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیا است.

وی با بیان اینکه همکاری های مشترک علمی می تواند فاصله علمی را کاهش و از لحاظ علمی ما را به جلو ببرد عنوان کرد: ایران در این زمینه موفقیت های خوبی کسب کرده به طوری که در سال ۲۰۱۵ ایران ۲۲ درصد در تولید علم دنیا مشارکت داشته در حالی که ترکیه ۲۰ درصد بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه همکاری های مشترک علمی و فناورانه با دنیا باید افزایش یابد؛ افزود: از طریق مبادلات علمی دانشجویان و اساتید با اساتید دیگر کشورها و ایجاد دفاتر مشترک همکاری های علمی و فناورانه که شرکت های دانش بنیان ما با شرکت های دانش بنیان دیکر کشورها به طور مشترک روی پروژه ها سرمایه گذاری کنند و محصولی را تولید کنند.

وی بیان کرد: بنابراین پیشرفت علمی و فناوری یک طرفه نمی شود بلکه برای کاهش فاصله علمی با دنیا باید تولید علم در کشور با شتاب صورت گیرد و نیز تبدیل یافته های علمی به فناوری، محصول و تجاری سازی در بازارهای داخلی و خارجی باید توسعه یابد.

علم الهدایی با اشاره به مقام معظم رهبری که فرمودند: ما باید عقب ماندگی های خود را جبران کنیم؛ عنوان کرد: اگر چه ایران از نظر رتبه علمی در دنیا مقام ۱۶ یا ۱۷ را کسب کرده ولی هنوز فاصله بسیار زیادی در بخش های علوم، خصوصا علوم پایه در دنیا دارد.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ درصد مقلات علمی ایران تبدیل به فناوری می شود؛ تصریح کرد: اگر چه کشور ما از سوی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته با کارشکنی هایی درمراودات علمی مواجه است ولی علم مرز ندارد و با بسیاری از کشورهای جنوب شرقی اسیا از جمله کره جنوبی، مالزی و ژاپن می توان مراودات خوبی داشت.

وی شرکت در مجامع و جشنواره های علمی، نمایشگاههای تخصصی و علمی در دنیا از طریق فناوری های روز کشور و شرکت های دانش بنیان برای کاهش فاصله علمی ضروری دانست و عنوان کرد: قطعا ایران با داشتن بیشترین قشرجوان و تربیت حدود پنج میلیون دانشجو می تواند کشور را به سمت ایده پردازی و کارافرینی سوق دهد.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه تسهیلات لازم برای گسترش شرکت های دانش بنیان باید صورت گیرد؛ اظهار کرد: رقم صادرات فناوری در کشورهای مسلمان در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار پایین است در حالی که چین ۲۰ درصد هایتک دنیا و ۲۵ درصد فناوری های سطح بالای کشورهای در حال توسعه را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه شرکت های فناور، دانش بنیان و توسعه یافته توانایی رقابت با دنیا را دارند؛ تصریح کرد: با کاهش فاصله ما در عرصه های علمی- فناوری، دست ما در دیپلماسی علمی ، توسعه درون زا و اقتصاد مقاومتی باز می شود و تضمینی برای یک اقتصاد پویا و دانشی نه یک اقتصاد منبع زا می شود.

وی نظام آموزش ما را در مقایسه با دنیا به لحاظ کاربردی، نظری تر و غیر کاربردی تر دانست و گفت: ولی به لحاظ محتوای آموزشی نظام آموزشی ما خوب است و اساتید ما مجرب و تحصیل کرده هستند.

علم الهدایی عنوان کرد: البته با توجه به اینکه بخشی از دانشگاههای ما غیر انتفاعی و پیام نور می باشد باید به لحاظ علمی، پژوهشی و فناوری محتوای لازم تعریف و بر روی بنیه علمی دانشجو و اساتید کار شود تا دانشجوی بی محتوایی تربیت نشود.

وی با بیان اینکه گسترش دانشگاههای ما کمی بوده تا کیفی، بیان کرد: یکی از اشتباهات بزرگی که در رقابت با دانشگاه آزاد صورت گرفت گسترش بی رویه و غیر اصولی دانشگاه پیام نور بود که منتج به خالی شدن محتوی در این دانشگاه شد.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی ما نیاز به بازنگری ندارد؛ بلکه باید نظارت و ارزیابی قوی و دقیق صورت گیرد؛ افزود: آموزش و پرورش ما به لحاظ کتب و محتوی خوب است اما معلم ها باید از آموزش های لازم برخوردار شوند تا امادگی لازم را از لحاظ علمی وروانی داشته باشند.

علم الهدایی اظهار کرد: نظارت و ارزیابی ها در آموزش و پرورش باید کیفی ودقیق باشد؛ ساختگی و صوری نباشد و تا کسی سواد لازم را کسب نکند اجازه ورود به مراحل بالاتر داده نشود.

وی در خصوص فرایند تبدیل علم به ثروت در ایران بیان کرد:  این فرایند در ایران نزدیک به ۱۰ سال است که از طریق پارک های علم و فناوری شروع شده و در صورتی که زیر ساخت های لازم برای پارک های علم و فناوری ایران فراهم شود و شرکت های دانش بنیان و فناور به لحاظ تسهیلات، ضمانت ها، مالیات و بیمه تقویت شوند؛ اینده خوبی را پیش بینی می کنم به شرطی که واردات ها کنترل و قراردادهای خارجی که بسته می شود صرفا واردات محصول نباشد، کار مشترک فناوری انجام شود ولی اگر بازارمان را به دیگران بسپاریم و نواوری در کارهایمان نداشته باشیم بلایی که بر سر ارج و آزمایش امد  برسر دیگر کارخانه ها هم خواهد آمد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پانزده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن