اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

انگورهایی برای هیچ‌کس…

کد خبر : 2930
انگور خلیل‌آباد با بالاترین دانش بومی تولید می‌شود و از نظر کیفیت در سطح کشور بی‌نظیر است ولی به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، بخشی از تولیدات باغی به ضایعات تبدیل می‌شود و نبودِ این صنایع موجب شده از محصولی که با هزینه زیادی تولید می‌شود، هیچ سودی عاید باغدار نشود و دلالان از این وضعیت سوء استفاده کنند.

به گزارش صبح مشهد ، متأسفانه همه‌ساله با شروع فصل برداشت محصول انگور و فصل فروش کشمش، دلالان فعالیت‌های خود را آغاز کرده و بهانه‌های مختلفی را برای سرکیسه کردن مردم مطرح می‌کنند. تاجران کشورهای دیگر وقتی برای خرید محصول کشمش به شهرستان مراجعه می‌کنند با دلالان کشمش مواجه می‌شود و پول نقد خود را به آن‌ها می‌دهند تا دلال برای تجار کشمش خریداری کنند.
این دلالان دست‌رنج یک سال کشاورزان شهرستان را به پایین‌ترین قیمت ممکن با اقساط چندماهه خریداری می‌کنند و به بالاترین قیمت به تاجران خارجی می‌فروشند.
این روزها شاهدیم به دلیل عدم صادرات، ۱۰ هزار تن کشمش خلیل‌آباد در انبارهای این شهرستان دپو شده و این موجب گردیده این میزان کشمش در آستانه نابودی قرار گیرد.
در همین خصوص، مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اظهار تأسف از اینکه دپو شدن بیش از ۱۰ هزار تن کشمش طلایی در انبارهای این شهرستان زندگی روزمره برخی از کشاورزان را با مشکلاتی مواجه کرده است، حل این مشکل را نیازمند یک همفکری و همدلی همه‌جانبه دانست.
منوچهر احمدنژاد در گفت‌وگو با ایسنا افزود: متأسفانه به دلیل اینکه بر روی صادرات کشمش کار نشده است باعث شده که این محصول بی‌نظیر دنیا با چالش‌هایی روبرو شود.
وی با بیان اینکه انگور اصیل خلیل‌آباد در هیچ کجای دنیا کشت نمی‌شود و نتوانسته‌اند کشمش سبز قلمی را تولید کنند، گفت: این محصول مختص شهرستان خلیل‌آباد است که یک مزیت برای شهرستان خلیل‌آباد و استان محسوب می‌شود.
احمدنژاد با اشاره به اینکه شهرستان در تهیه کشمش با توجه به آفتابی که وجود دارد بهترین بارگاه‌ها را در سطح کشور و حتی دنیا داراست ولی این بارگاه‌ها نیز در برخی موارد با نواقصی روبرو است، عنوان کرد: انگور عمده‌ترین محصول تولیدی شهرستان خلیل‌آباد است که در ۶ هزار هکتار از باغات خلیل‌آباد و سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور برداشت می‌شود.
وی با بیان اینکه تنها یک‌سوم این محصول به تازه‌خوری می‌رسد و باقی آن به کشمش تبدیل می‌شود، اظهار کرد: در شهرستان خلیل‌آباد بیش از ۲۰ رقم انگور شناسایی شده است.
احمدنژاد گفت: پیکامی و عسکری معمولی از مهم‌ترین ارقام هستند و ترشیز، لعل، ریش‌بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی، سرقی و… از جمله ارقام دیگر انگور هستند که در باغات انگور خلیل‌آباد تولید و جهت تازه‌خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می‌شوند.
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه خلیل‌آباد نخستین شهر تولیدکننده انگور در کشور با ۲۰ رقم انگور از لحاظ کیفی و کمی است، بیان کرد: علی‌رغم اینکه کشمش تولیدی، بهترین محصول برای صادرات است ولی هنوز برای بسته‌بندی و صنایع تبدیلی دیگر آن کاری صورت نگرفته است که توجه ویژه‌ای به این امر باید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه شهرستان خلیل‌آباد با دارا بودن بیش از ۱۶ هزار هکتار باغات زراعی ۲۰ درصد از محصول زراعی استان را تولید می‌کند، افزود: شهرستان خلیل‌آباد با تولید سالیانه بیش از ۲۱ هزار تن کشمش  مقام اول را در استان و حتی در کشور داراست.
احمدنژاد با اعلام اینکه کشمش سبز قلمی در هیچ جای دنیا تولید نمی‌شود، یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی را احداث واحدهای بسته‌بندی استاندارد کشمش دانست و گفت: کشورهای اروپایی خواهان بسته‌بندی استاندارد کشمش سبز قلمی هستند و این نیازمند وجود یک صنایع تبدیلی مجهز در سطح شهرستان خلیل‌آباد است.
بدون شک با توجه به اینکه شغل اکثر مردم خلیل‌آباد کشاورزی و تولید انگور است، اگر دولت در زمینه تنظیم بازار این محصول بی‌نظیر دنیا ورود نکند و همچنان نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشد و همچنان کشمش سبز قلمی خلیل‌آباد در دست دلالان باشد، کشاورزان در این زمینه آسیب خواهند دید و باغدار و کشاورز شهرستان خلیل‌آباد از کشاورزی ناامید شوند فاجعه‌ای رخ خواهد داد.
هرچند رتبه نخست تولید انگور استان خراسان رضوی متعلق به خلیل‌آباد است اما این هم نتوانسته  گرهی از مشکلات پیش روی صنایع تبدیلی این محصول در شهرستان باز کند.
 شهرستان خلیل‌آباد با وجود اینکه بیش از ۱۵۰ هزار تن انگور در سال تولید می‌کند اما صنایع تبدیلی این محصول به چند واحد تولیدی کشمش خلاصه می‌شود و خبری از تولید آبمیوه، کنسانتره، شیره انگور و سرکه در ابعاد بزرگ و صادرات‌محور در این شهرستان نیست.
از عوامل مهم تولید و بسته‌بندی کشمش این شهرستان، حمل‌ونقل و انبارداری به روش سنتی است و در این روش در جعبه‌های ۳ کیلویی و بعضی مواقع با گونی در انبار نگهداری می‌شود؛ در صورتی ‌که این نوع بسته‌بندی در بازار مورد پذیرش و تأیید نیست و با وجود کیفیت بالای این محصول به علت اینکه بسته‌بندی مناسبی ندارد، نمی‌تواند با محصول کشمش سایر کشورها رقابت کند.
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن