مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین هایادداشت روز

مشهد ۲۰۱۷؛ یک تیر و چند نشان

کد خبر : 2759

نویسنده: امیرمهدی کلیدری

استاندار خراسان رضوی در اولین نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها در سال ۱۳۹۵ ،اولویت های کاری خود را به ترتیب اجرایی نمودن اقتصاد مقاومتی در حوزه تولید و اشتغال، کاهش آسیب های اجتماعی و سوم،موضوع مشهد ۲۰۱۷ در حوزه دیپلماسی عمومی برشمرد.

به طور قطع این سه محور، حوزهای اثر گذار و راهبردی جهت تعالی و رونق استان خراسان رضوی هستند. اما آن چه از مدیران و برنامه ریزان راهبردی استان مورد انتظار می باشد، خلاقیت در اولویت های اجرایی است.

نبود زاویه دید مناسب و کامل نسبت به ظرفیت های برگزاری “پایتخت فرهنگی جهان اسلام” موجب نگرش ناقص نسبت به ارزش افزوده مستتر در این رویداد و نگرش محدود به عرصه دیپلماسی عمومی گردیده است.

به طور مثال یکی از مهمترین اسناد منتشر شده از سوی “سازمان آموزشی،علمی و فرهنگی کشورهای اسلامی”(آیسسکو) “راهبرد گسترش صنایع فرهنگی در جهان اسلام” است. در ذیل مفهوم صنایع فرهنگی، مفهوم اقتصاد فرهنگ به عنوان زیربنای صنایع فرهنگی از اهمیت ویژه و راهبردی برخوردار است.

اقتصاد فرهنگ تنها عرصه ای است که می توان با اطمینان درباره آن ادعا نمود که کاملا درون زا و بیشترین سطح برون گرایی را دارد. این دو ویژگی، دو ویژگی بنیادین اقتصاد مقاومتی بوده و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد مشهد الرضا در تولیدات صنایع فرهنگی و داشتن بیشترین میران تولیدات رسمی و غیر رسمی محصولات فرهنگی در مشهد،رویداد مشهد الرضا ۲۰۱۷ می تواند نقطه عطفی در بازارمصرف محصولات فرهنگی و اقتصاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بین کشوره های عضو سازمان همکاری های اسلامی باشد.

همچنین دریکی دیگر از اسناد راهبردی آیسسکو تحت عنوان “راهبرد ارتقا توریسم فرهنگی در جهان اسلام”، به اهمیت گردشگری فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تعامل،همبستگی و ارتقا سطح ارتباطات فرهنگی بین امت های اسلامی پرداخته است.

در حال حاضر مشهد الرضا میزبان ۵/۲ الی ۳ میلیون مسافر خارجی است و رویداد مشهد الرضا ۲۰۱۷ در صورت خلاقیت مدیران و تصمیم گیران این رویداد می تواند رسیدن به چشم انداز۱۴۰۴ را تسریع نماید.

به هر ترتیب رویداد مشهدالرضا ۲۰۱۷ هم می تواند با تمرکز بر قطب سازی مشهد در حوزهای متنوع صنایع فرهنگی و گردشگری فرهنگی و مذهبی در منطقه، سیاست های اقتصاد مقاومتی را با اقدامات خلاقانه، عملیاتی سازد و هم با هویت بخشی بین المللی بودن مشهد، روح نشاط و اثر بخشی شهروندان این شهر و مجاوران علی ابن موسی الرضا را افزایش داده، که همین اقدام می تواند زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی بوده ومشهدالرضا۲۰۱۷ را به  ویترین فرح بخش ایران اسلامی در میان امت های اسلامی تبدیل نماید.

پس می توان این گونه نتیجه گرفت که هرچه بهتر و کامل تر برگزار شدن رویداد مشهدالرضا۲۰۱۷ – پایتخت فرهنگی جهان اسلام، موجب تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیز کاهش آسیب های اجتماعی می شود. و این جز با تسلط همه جانبه بر ظرفیت های مستتر در این رویداد امکان پذیر نیست.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲ نظرها

  1. با سلام و ادب خدمت آقا یا خانم منتقد منتقد،لطفا مؤدبانه صحبت کنید.مشهد ۲۰۱۷ دغدغه همه اقشار جامعه است.آقای کلیدری یکی از نخبگان جامعه و در مشهد ۲۰۱۷ صاحب نظر هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن