اسلاید شواقتصادیستون اصلی

نقش شرکت های دانش بنیان در تحقق اقصاد مقاومتی

کد خبر : 2756

در سالی که اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاری شده، سازمان ها و نهاد ها با بهره گیری از دانش شرکت های نوبنیان که جوانانی نخبه را در خود گرد آورده اثری مضاعف در تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد،امروزه با پیشرفت علوم بشری، کاربرد دانش در زندگی انسان در تمام عرصه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی افزایش یافته و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش و ضرورت توسعه شرکت های دانش بنیان در عرصه های اقتصادی اهمیت زیادی یافته است.

در این عرصه شرکت های دانش بنیان می توانند موجب تحول در عرصه علم و دانش و کشف یافته ها و نتایج جدید اقتصادی شوند، این یافته ها می تواند در اجرای اصول اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار گیرد؛ شهر مقدس مشهد نیز یکی از مهمترین پایگاه های مذهبی جهان تشیع و اولین شهر زیارتی کشور است که دارای توانمندیهای گردشگری با کارکرد های مذهبی – فرهنگی ارزشمند در سطح ملی و بین المللی می باشد.

شرکت های دانش بنیان می توانند اثار شگرفی در شکوفایی و رونق اقتصاد شهر و ایجاد فرصتهای شغلی جدید داشته باشند اما کسب این مزایا و مطلوبیت ها زمانی امکان پذیر است که از اقتصاد مقاومتی بهره بگیریم.

***اقتصاد مقاومتی با رویکرد فرهنگی آورده اقتصادی دارد

حجت الاسلام مجید فاطمی ارفع، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد در گفتگو با خبرنگارما با اشاره به شعار امسال مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اظهارکرد: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی درون زا و برون گرا ست اگر در شهر مقدس مشهد با رویکردهای فرهنگی از جمله اقتصاد زائر و مقوله زیارت همراه باشد قطعا برای ما آورده اقتصادی خواهد داشت.

فاطمی ارفع در خصوص نقش آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد در اقتصاد مقاومتی گفت: اگر این دو نهاد نسبت به ظرفیت های درون شهر مشهد در تمام حوزه ها و نه فقط اقتصادی توجه کنند و آستان قدس رضوی به عنوان یک ظرفیت در تولیدات ورود جدی پیدا کند قطعا شاهد پیشرفت های زیادی در شهر مشهد در جهت اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

وی بیان کرد: اگر شهرداری مشهد و استان قدس رضوی در کنار یکدیگر قرار گیرند و از دانش شرکت های نو بنیان که جوانان نخبه را تشکیل می دهد بهره گیرند قطعا اثرات مضاعفی در اقتصاد مقاومتی و به حرکت در آوردن چرخه تولید داخل به دنبال خواهد داشت و گام های مهمی در جهت پیشرفت کشور برداشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه زیر بنای اقتصاد مقاومتی فرهنگ مقاومتی است، تصریح کرد: دشمن برای فشار بر کشور ما از ابزار اقتصادی استفاده می کند و اگر همه دستگاهها در حوزه تولید قدم بردارند بدون شک این حربه دشمن به کشورمان اثر نخواهد داشت.

فاطمی ارفع در خصوص ۲۰۱۷ اظهار کرد: مشهد در سال ۲۰۱۷ می خواهد ایران را به کشورهای اسلامی معرفی کند چرا که مشهد کانون توجه کشورهای اسلامی است و طبیعی است آنچه که مشهد در این سال به نمایش گذارد نشان دهنده نظام حاکمیت جمهوری اسلامی است.

وی تصریح کرد: به همین دلیل باید در این سال کارکرد داخل نظام حاکمیتی و نظام مترقی جمهوری اسلامی که حول محور ارزش های اسلامی گام بر می دارد را به نمایش گذاشت تا دید منفی که دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایجاد کردند از بین برود.

وی با بیان اینکه رویداد مشهد ۲۰۱۷ عناوین اعتباری اما ظرفیتی برای مشهد است، اظهار کرد: رویداد مشهد ۲۰۱۷ یک ظرفیت برای ما است نه یک هدف و آرمان چرا که آرمان ما رسیدن به سند چشم انداز ۱۴۰۴ است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مشهد افزود: مسئولین با اتکا به جوانان که مهمترین سرمایه انسانی هستند و با به تصویر کشیدن جوانان در تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند و الگویی برای جهان اسلام باشند.

*** اقتصاد دانش بنیان جزء لاینفک اقتصاد مقاومتی
حسن افضلی، یکی از مدیران شرکت های دانش بنیان در مشهد، در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد گفت: شرکت های دانش بنیان یکی از ارکان توسعه در کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای در حال توسعه هستند.

وی افزود: بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان می تواند علاوه بر توسعه سطح تکنولوژی در کشور نقش مهمی نیز در اقتصاد کلان داشته باشد.

افضلی با اشاره به اهمیت نامگذاری های اخیر که عمدتا با موضوع اقتصاد مرتبط هستند تصریح کرد: در اهمیت حوزه اقتصاد و لزوم توجه مسئولین به این بخش همین بس که رهبر معظم انقلاب چندسال را به موضوع اقتصاد و به ویژه اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده اند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی واژه ای نو در ادبیات اقتصادی جهان است که توسط رهبری طرح و ناظر بر سیاست هایی است که حرکت در مسیرآنها باعث خودکفایی و رشد همه جانبه اقتصاد کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بندهای اصلی در سیاست های اقتصاد مقاومتی توجه به شرکت های دانش بنیان و حمایت از تولیدات داخلی است.

افضلی اضافه کرد:شرکت های دانش بنیان به عنوان پایه های توسعه فناوری در صنایع میتوانند نقش بسزایی در ارز آوری و جلوگیری از خروج سرمایه های از کشور داشته باشند.

وی افزود: این حوزه نقش موثری نیز در کارآفرینی و ایجاد اشتغال داشته و میتواند کمک شایانی به رفع این مشکل اساسی داشته باشد.

این مدیرکارآفرین یادآور شد: شرکت های دانش بنیان با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند و اگر دولت به واقع قصد کمک به اقتصاد کشور را دارد در مرحله اول باید گوش شنوایی برای شنیدن درد صنایع به ویژه شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

وی تاکید کرد: بی شک در سالی که رهبری تاکید موکد بر اقدام و عمل در حوزه اقتصاد را دارند از دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس انتظار میرود فارغ از شعار زدگی، گامهای عملی در راستای حل مشکلات صنایع بردارند.

** کلام آخر
بیانات و سخنان مقام معظم رهبری در زمینه شرکت های دانش بنیان موجب اهمیت و توجه به نقش برجسته شرکتهای دانش بنیان در تحولات و تغییرات اقتصادی شده است.

از دید ایشان، «شرکت های دانش بنیان از بهترین مظاهر و موثرترین مولفه های اقتصاد مقاومتی هستند که می توانند اقتصاد مقاومتی را پایدارتر کنند».

شکی نیست که رابطه در هم تنیده اقتصاد مقاومتی با اقتصاد مبتنی بر علم و دانش از طریق شرکت های دانش بنیان استحکام می یابد و این شرکتها هم در تحقق اقتصاد دانش بنیان نقش دارند و هم می توانند در مدل اقتصاد مقاومتی کارایی و کاربرد داشته باشند.

لذا آنچنان که فعالان این حوزه نیز انتظار دارند باید حمایتی تمام قد از سوی دولت و مجلس از آنها صورت گیرد.

گزارش: مرضیه وحدت

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن