اسلاید شواقتصادیستون اصلی

طرح جامع مشهد باید به تایید شورا برسد

کد خبر : 2720

عضو شورای شهر مشهد مقدس گفت: همان گونه که شورای عالی شهرسازی به عنوان عالیترین مرجع باید طرح جامع را تصویب و ابلاغ کند؛ شورای شهر به عنوان نماینده مردم باید این طرح را تایید کند.

برات علی خاکپور در گفتگو با خبرنگار صبح مشهد در خصوص طرح جامع مشهد اظهار کرد: حدود دو سال است که طرح جامع مشهد برای تصویب در دستور کار شورای عالی شهرسازی ومعماری قرار دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح کلیات تصویب شده ولی هنوز جزئیات در دست بررسی است؛ تصریح کرد: شروع طرح جامع مشهد از سال ۱۳۸۳ بوده و در واقع از زمان آغاز به کار شورای شهر چهارم، با همکاری مدیریت شهری و شهرداری این طرح به تهران ارسال شد.

خاکپور افزود: با گذشت چند سال هنوز طرح جامع ابلاغ نشده تا به دنبال آن طرح تفصیلی مشهد تهیه و تصویب شود چرا که طرح تفصیلی زمانی تصویب می شود تا طرح جامع از شورای عالی شهرسازی ابلاغ شود.

وی ادامه داد: به دلیل طولانی شدن ابلاغ طرح جامع مشهد، مشاورین با تصویب کمیسیون ماده ۵ در هفت حوزه از جمله پروژه ۹۰ هکتاری شرکت نوید پشت الماس شرق طرح تفصیلی ارائه دادند ولی چون طرح جامع از سوی شورای عالی شهرسازی به شهرداری ابلاغ نشده سازمان مسکن و شهرسازی با اجرای طرح های تفصیلی در ۷ حوزه مخالفت کرد.

وی عنوان کرد: در طرح تفصیلی منطقه ثامن و کاربری های اقامتی تجاری تراز مالی صفر ملاک عمل شهرداری بوده است؛ یعنی اینکه این بافت باید از محل درآمدهای خود نوسازی شود و دولت‌ از محل بودجه ملی هیچ اعتباری به آن اختصاص نمی‌دهد.

عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: این موضوع موجب بلند مرتبه سازی پیرامون حرم مطهر شد به طوری که بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) از دیدگان مردم پنهان می شد، خوشبختانه شورای عالی شهر سازی تراز مالی صفر را از پروژه های ثامن برداشت تا از ساختن بلند مرتبه سازی پیرامون حرم رضوی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه شورای عالی شهر سازی برای طرح بازنگری پیرامون حرم مطهر و تدوین راه برای توسعه بافت مرکزی شهر قراردادی را با مهندسین مشاور مهرآذان بسته است، اظهار کرد: این قرار داد عمدتا ارزیابی طرح قبلی بود؛ در طرح بازنگری بیشتر موضوع راهبردها را مورد توجه قرار داده و در انتها مسئله بازنگری را مطرح کرده بود که در نهایت به یک طرح اجرایی تبدیل شد.

وی در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی معماری و شهرسازی در ۱۰ بند گفت: شهردار معتقد است در آن جلسه صحبت هایی مطرح شد ولی به مصوبه ای نرسید.

خاکپور افزود: البته اشکالی در ۷ بند دیده نمی شود و فقط توصیه هایی را دارد ولی در چند بند دستگاه مدیریت شهری را از جمله توقف ساخت و سازهای بیشتر از ۶ طبقه در مشهد منع می کند که این خود جای بحث است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که طرح جدیدی تصویب نشود مبنا و ملاک برای مدیریت شهری طرح قبلی است؛ عنوان کرد: در قوانین مدیریت شهری شورای شهر حق اظهار نظر و تایید طرح های تفصیلی را دارد.

وی با بیان اینکه شورای شهر مشهد به عنوان نماینده مردم طرح ها باید به تایید این شورا برسد عنوان کرد: همان گونه که شورای عالی شهرسازی به عنوان عالیترین مرجع باید طرح جامع را تصویب و ابلاغ کند؛ شورای شهر به عنوان نماینده مردم باید این طرح را تایید کند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + ده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن