اسلاید شوستون اصلیپایتخت فرهنگ اسلامیپایتخت معنویپربازدیدترین ها

تشویش افکار عمومی در راستای تخریب مدیریت جهادی

کد خبر : 2681

این  روزها  مدیریت  جهادی حاکم بر مدیریت شهری مشهد مقدس، به بهانه  ها ی مختلف از سوی  برخی افراد  که تعداد  معدودی ازرسانه ها نیز آن ها را همراهی می کنند مورد شدیدترین  هجمه ها   قرارگرفته است .

حملاتی که یک روز ازسوی  شورای عالی  شهرسازی ومعماری  کشورانجام می شود و روز دیگر توسط پژوهشکده  سازمان میراث  فرهنگی و گردشگری کشور ادامه  می یابد.   این درحالی است  که مدیران فعلی مدیریت شهری مشهد مقدس (شهردار واعضای شورای  اسلامی  شهر مشهد) از حدود دو سال ونیم  قبل که افتخار خادمی مردم وزائران   مشهد مقدس را پیدا کردند، تمام  تلا ش خودرا  برخدمت بی منت به شهروندان مصروف کردند وتمام  همتشان  بر حفظ فضای معنوی   ومذهبی  شهر علی ابن موسی الرضا (ع) بوده  وهست.

سید محمد  بهشتی که سال ها رئیس سازمان میراث  فرهنگی  وگردشگری کشور بود واکنون رئیس پژوهشگاه  این  سازمان وعضو پژوهشکده  ثامن  مشهد است، چند روز قبل  در نشستی   خبری با اصحاب رسانه  در سخنانی  تند ویک جانبه ، ضمن زیر سوال بردن  مدیریت  شهری  مشهد ،اتهامات  فراوانی را  به مدیران  این  شهروارد کرد که جای تامل  فراوان دارد.

وی دراین مصاحبه به بهانه ادعای تخریب بافت تاریخی شهر مشهد، سخنان خارج از عرف و منطقی را مطرح کرد وتهمت هایی را روا داشته است که باید نه تنها در مقابل  مدیران خدوم  شهری مشهد ،که در پیشگاه   شهروندان  فهیم این  شهر نیز پاسخگوی آن باشد. بافت منطقه  ثامن قطعا یک شبه شکل نگرفته وحتی  به زمان  مدیریت  ایشان  در سازمان میراث  فرهنگی نیز می رسد  مواردی به عنوان  جوابیه   شهرداری  مشهد  به سخنان ایشان  جهت تنویر افکار عمومی   تقدیم می گردد که مستدعی است براساس  قانون مطبوعات  نسبت  به  درج وانعکاس  آن  اقدام لازم انجام گیرد.

با عنایت به مطلبی که از قول آقای مهندس بهشتی در روزنامه خراسان مورخ ۱۷ خردادماه ۹۵ به چاپ رسید به روشنی می توان دریافت در این مطلب و برخی از نقدهای مشابه منتشره در خصوص اقدامات انجام شده در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی ، نوعی تغافل عامدانه نسبت به لایه های مختلف تهیه ، تصویب و اجرای طرح صورت گرفته است.

در حالی در مطلب مشارالیه بر مسئولیت مدیریت شهری در عدم توجه به تاریخچه بافت و پهنه ها و محله های تاریخی آن تأکید شده است که ایشان به خوبی اطلاع دارند که شهرداری صرفاً مجری طرح های تصویب شده در مراجع قانونی ذیربط می باشد.

 بسیاری از موارد اشاره شده توسط رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری کشور ، موضوعاتی است که در فرایند تهیه و تصویب اولیه طرح در سال ۱۳۷۵ و تصویب طرح بازنگری در سال های  ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ باید مورد توجه و مداقه قرار می گرفته است. به نظر می رسد ایشان  که خود یکی از اعضای مؤثر در بررسی و تصویب طرح در شورای عالی شهرسازی و معماری وقت بوده اند با تغافل عامدانه درصدد فرافکنی و سلب مسئولیت از خود در تصویب قانونی طرحی هستند که امروز به آن انتقاد می کنند.

همانطور که برخی از سایر منتقدان امروز طرح ، خود از جمله بررسی کنندگان و تصویب کنندگان آن بوده اند و تأکید ایشان بر ضرورت پیگیری قضایی تخلفات صورت گرفته به واقع متوجه تصویب کنندگان طرح و کسانی است که در مراحل مختلف بر قانونی بودن آن صحه گذاشته اند . ۱ – قانون مداری شورای اسلامی شهر و شهرداری مشهد در دوره اخیر مدیریت شهری نکته شایان ذکر و حائز اهمیت در فرایند اجرای طرح مصوب بافت پیرامون حرم مطهر رضوی توسط مدیریت شهری کنونی ، قانون مداری و انجام کلیه اقدامات اجرایی پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوزها از مراجع ذیربط می باشد.

این مدیریت با توجه ویژه به تثبیت مساجد و فضاهای مذهبی و فرهنگی ، کوچک سازی پروژه ها، توجه به زائران کم درآمد و رعایت حقوق مالکان در دو سال اخیر ده ها مصوبه از کمیسیون ماده ۵ و کمیته فنی آن اخذ کرده که در دوره اجرایی طرح بی سابقه بوده است و به روشنی بیانگر قانون‌مداری مدیریت شهری حاضر می باشد.

 ۲ – عدم توجه به نقش و جایگاه سازمان میراث فرهنگی موضوع مهم دیگری است که در اظهارات آقای مهندس بهشتی به فراموشی سپرده شده است و وظایف قانونی و جایگاه سازمان میراث فرهنگی کشور در شناسایی آثار ارزشمند تاریخی و کنترل توجه به آن ها در فرایند تصویب طرح های شهری و مهم تر از همه فراهم ساختن شرایط بهینه حفظ و احیای این آثار به ویژه توسط مالکان آن ها و یا مرمت و احیای آثار از محل منابع سازمان میراث فرهنگی می باشد .

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حالی از وجود یکصد اثر تاریخی ثبت نشده سخن گفته اند که در فرایند تهیه طرح در پاسخ استعلام مشاور تهیه کننده طرح ، سازمان میراث فرهنگی کشور تنها ۴ اثر را در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی معرفی کرده است.

موضوع مهم دیگر از جمله وظایف فراموش شده سازمان میراث فرهنگی کشور ضرورت فراهم کردن شرایط حفظ و احیای آثار با توجه به حقوق مالکان آثار می باشد. با وجود تأکیدات مکرر در فتاوای مراجع عظام تقلید بر ضرورت توجه به حقوق مالکان ، عدم توجه به این موضوع در ساز و کارهای اجرایی و حقوقی سازمان میراث فرهنگی موجب شده است که ثبت آثار در فهرست آثار ملی به هیچ وجه مطلوب و مورد رضایت مالکان آن ها نباشد و در سالیان اخیر تعدادی از این مالکان با مراجعه به دیوان عدالت اداری رأی خروج از فهرست آثار ملی را دریافت کرده اند.

شایسته است جناب آقای مهندس بهشتی به عنوان یکی از مسئولان حاضر و سابق سازمان میراث فرهنگی کشور اقدامات اجرایی و عملی خود در محدوده پیرامون حرم مطهر رضوی را جهت آگاهی افکار عمومی معرفی کنند. در خاتمه طرح این سؤال ضروری می نماید که مدیر محترم پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری کشور از این نحوه فرافکنی و طرح انتقادها و تشویش افکار عمومی چه اهدافی را دنبال می کنند و اصولاً طرح این انتقادها که تماماً ناظر به اقدامات گذشته و فرایند تهیه و تصویب طرح هستند آن هم پس از ۲۰ سال از آغاز فرایند اجرایی طرح ، کدام یک از مشکلات و معضلات بافت را حل خواهد کرد؟ و آیا این همه جز باهدف تخریب مدیریت جهادی حاکم بر مدیریت شهری مشهد مقد س وزیر سوال بردن تلاش شبانه روزی آنان است؟

روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن