مشهد 2017پایتخت فرهنگ اسلامییادداشت روز

لایحه «مشهد ۲۰۱۷» در اتاق انتظار دولت

کد خبر : 2448
نویسنده : عبدالهی

 در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴، پیش نویس لایحه «مشهد ۲۰۱۷» به معاون رئیس جمهور ارائه شد تا با بررسی و تصویب آن در جلسه هیئت دولت، عزم ملی برای حمایت از میزبانی مشهد مقدس در معرفی به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی جزم شود و همگان برای استفاده از این فرصت بین المللی پای کار بیایند. اما با وجود گذشت بیش از ۲ ماه از ارسال این پیش نویس، همچنان این سند در کمیسیون فرهنگی دولت مانده است و انگار عجله ای هم برای بررسی و تصویب آن وجود ندارد. شاید هم مسئولان مربوطه تورق تقویم رسمی کشور را فراموش کرده اند که نشان می دهد: «فقط ۲۱۶ روز دیگر تا آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی و معرفی مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام زمان باقی است!».
الزام دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پیش نویس لایحه
پیش نویس لایحه مشهد «۲۰۱۷» که روزنامه خراسان رضوی برای اولین بار آن را منتشر کرد، الزاماتی را برای دستگاه های اجرایی و سازمان های مربوطه تعیین کرده است که می تواند در اجرای بهتر برنامه ها و پروژه های این رویداد کارآمد باشد. در بخشی از این پیش نویس آمده است: استانداران و دستگاه های اجرایی ملی و استانی مکلفند در اجرای برنامه های مرتبط باموضوع مشهد ۲۰۱۷ مشارکت نموده و برنامه های مذکور را در اولویت اقدامات خود قرار دهند. همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ردیف بودجه مستقلی ویژه مشهد ۲۰۱۷ در بودجه های استانی سال های ۹۵ و ۹۶ پیش بینی و ابلاغ نماید.
وعده های حمایت و همراهی
البته تا به امروز مسئولان دولتی، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا وزیر راه و حتی وزیر کشور قول ها و وعده هایی را برای حمایت از این رویداد داده اند. اواخر فروردین ماه بود که «رحمانی فضلی» وزیر کشور که برای حضور در گردهمایی استانداران سراسر کشور به مشهد مقدس سفر کرده بود هم از اهمیت رویداد بین المللی «مشهد۲۰۱۷»سخن گفت و اظهار کرد: «این امر بسیار مهم و فرصتی ارزشمند است و همه باید همکاری کنند ضمن آنکه وزارت کشور متولی تامین اعتبار این موضوع نیست. قرار شده است استاندار خراسان رضوی پیشنهادی را به عنوان مصوبه در این زمینه آماده کند و از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت ارائه شود. در این زمینه، موضوع مهم جلب مشارکت و همکاری همه دستگاه ها به ویژه مردم است. برای نهایت استفاده از ظرفیت مشهد ۲۰۱۷ باید مشارکت ۳۱ استاندار را داشته باشیم که اعلام آمادگی کرده اند و باید به طور جدی استفاده شود». اتفاق اخیر درباره این رویداد بین المللی هم رونمایی از نشان «مشهد۲۰۱۷» بود که با حضور وزیر ارشاد در مشهد برگزار شد و «علی جنتی» هم بار دیگر درباره اهمیت این اتفاق سخن گفت.
در انتظار اقدام دولت
اما این روزها با وجود آن که اقدامات لازم از سوی استان انجام شده و پیش نویس این لایحه نیز با تایید وزیر ارشاد، وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در اختیار هیئت دولت قرار گرفته است، هنوز از نتایج بررسی و تصویب این لایحه خبری نیست. «محمدکاظم دبیری»، مسئول دبیرخانه «مشهد پایتخت فرهنگ اسلامی»، در این باره به خراسان می گوید: پیش نویس این لایحه به دولت ارائه شده است تا بررسی و در صورت صلاحدید تصویب شود. دبیری با اشاره به فعالیت های انجام شده برای میزبانی شایسته از رویداد بین المللی «مشهد۲۰۱۷» می افزاید: خوشبختانه در کنار شورای عالی سیاست گذاری مشهد۲۰۱۷ که به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود، ستاد استانی این رویداد نیز فعالیت های خود را در قالب کارگروه های عمرانی، بین الملل، فرهنگی و شهری دنبال می کند و برنامه ریزی ها در این حوزه دنبال می شود.
بی بودجه اختصاصی؛ بی لایحه
حال آنچه مشخص است این که رویداد بین المللی مشهد۲۰۱۷ نه تنها در بودجه سال جاری کشور دارای ردیف بودجه ای نیست که امیدوار کننده باشد، حتی پیش نویس لایحه آن هم در اتاق انتظار دولت مانده است و تعجیل و جدیتی برای تصویب آن دیده نمی شود. «مشهد۲۰۱۷» این روزها بی بودجه و بی لایحه است و به وعده ها و برنامه هایی دل خوش کرده است که به نظر می رسد هنوز برای هیئت دولت چندان مهم نیست و در اولویت کاری قرار نگرفته است.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن