اسلاید شواقتصادیستون اصلی

برخلاف ادعاها در پروژه جهان‌مال مطابق قانون عمل کرده‌ایم/ پروانه ساختمان ۲۰ طبقه هفت‌تیر هنوز صادر نشده است

کد خبر : 2388

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد گفت: برخلاف ادعاهای مطرح‌ شده، شهرداری مشهد در پروژه جهان‌مال طبق قانون عمل کرده و هیچ تخلفی انجام نداده است.

به گزارش صبح مشهد  از مشهد، محمدرضا حسین‌نژاد بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در محل سالن جلسات شهرداری مشهد برگزار شد، در واکنش به ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر تخلف شهرداری در چند پروژه اظهار کرد: در آخرین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری که سوم خرداد ماه جاری برگزار شد، موضوع تخلف شهرداری در برخی پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه شهرداری مشهد برخلاف ادعا در هیچ پروژه‌ای تخلف نکرده است، افزود: بلندمرتبه‌سازی و صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری طی سال‌های گذشته در شهرداری مشهد حاکم بوده و توقف این روند نیازمند سنجیده شدن جنبه‌های مختلف موضوع است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد ابراز داشت: از آنجا که بخش عمده‌ای از درآمدهای شهرداری از طریق صدور پروانه ساختمانی تأمین می‌شود و عدم پاسخگویی به مطالبات مردم، نارضایتی شهروندان و درنتیجه فشار اجتماعی را به دنبال دارد، نمی‌توان صدور پروانه برای بلندمرتبه‌سازی را کاملاً متوقف کرد.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر توقف صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان‌های بیش از ۲۳ متر ارتفاع گفت: شورای اسلامی شهر در دوره چهارم و مدیریت جدید شهری همواره حرکت به سمت تحقق درآمدهای پایدار و کاهش وابستگی درآمدهای شهرداری به عوارض صدور پروانه ساختمانی را یک ضرورت دانسته و در این مسیر گام برداشته است.

حسین نژاد بیان کرد: اعتقادداریم گره زدن درآمد شهرداری به تخلفات و شهرفروشی اقدام درستی نیست اما با این‌حال در شرایط فعلی توقف ساخت‌وسازهای بلندمرتبه بدون در نظر گرفتن ملزومات آن‌هم اقدام مطلوبی نیست.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با انتقاد از تعلل شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در ابلاغ طرح جامع این کلان‌شهر تصریح کرد: بازنگری در طرح جامع مشهد از سال ۸۳ آغاز شد و تاکنون باوجود گذشت ۱۲ سال هنوز به شهرداری ابلاغ نشده است.

وی گفت: در جریان بررسی طرح جامع مشهد در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مقرر شد، طی سه ماه پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی در مشهد تعیین و تصویب شود اما متأسفانه باوجود گذشت ۱۹ ماه از مهلت تعیین‌شده هنوز پهنه‌ها به شهرداری ارائه نشده است.

حسین‌نژاد بابیان اینکه بر اساس قانون شهرداری مشهد در حال حاضر بر اساس طرح خازنی گذشته به مطالبات مردم پاسخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: متأسفانه کمیسیون ماده ۵ به نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌های شهرداری در حوزه ساخت‌وسازهای بلندمرتبه پاسخگویی مناسبی نمی‌کند.

وی در خصوص پروژه جهان‌مال که شورای عالی شهرسازی بر باقی ماندن کاربری زمین آن به‌عنوان فضای سبز تأکید دارد هم گفت: شهرداری مشهد در خصوص این پروژه به‌صورت مشخص به قانون عمل کرده و هیچ تخلفی نکرده است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد تصریح کرد: بر اساس طرح خازنی مصوب سال ۱۳۵۲ زمین پروژه جهان‌مال دارای کاربری تجاری در مقیاس شهری با ضابطه ۵۰۰ درصد است و در این طرح برای آن کاربری فضای سبز تعیین نشده است.

وی افزود: باوجوداینکه شهرداری مشهد بر اساس طرح خازنی برای این زمین با کاربری تجاری، پروانه ساختمانی صادر کرده بود، شورای عالی شهرسازی در مصوبه‌ای بدون در نظر گرفتن حقوق مکتسبه مالک زمین که آستان قدس رضوی است، برای آن کاربری فضای سبز در نظر گرفته است لذا این قانون عطف به ماسبق ندارد.

حسین نژاد ادامه داد: اگر هم قرار باشد مصوبه شورای عالی شهرسازی اجرایی شود، باید سیکل اداری آن طی شود که روند آن ارسال طرح از سوی مشاور به شورای اسلامی شهر و در نظر گرفتن بار مالی تبدیل یک زمین با کاربری تجاری به کاربری فضای سبز است.

وی بابیان اینکه برای پروژه مشهد‌مال هم بر اساس قانون پروانه ساختمانی در ۸ طبقه صادرشده است، خاطرنشان کرد: این پروژه مجوز ساخت‌وساز را از کمیسیون ماده ۵ اخذ کرده است و بر اساس پروانه صادره باید ۳۰ درصد از زیربنای خود را به فضای سبز تبدل کند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار مشهد در خصوص پروژه ساختمانی ۲۰ طبقه در بولوار هفت‌تیر مشهد هم اظهار کرد: برای این پروژه هنوز پروانه ساختمانی صادر نشده است اما توافق صورت گرفته بر اساس طرح قانونی بوده است.

وی گفت: البته درخواست ۱۰ طبقه مازاد این پروژه ۱۴ تیرماه سال گذشته به کمیسیون ماده ۵ ارسال‌شده اما هنوز پاسخی دریافت نکردیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن