اسلاید شواقتصادیستون اصلیپربازدیدترین ها

اکوتوریسم، ظرفیتی مغفول در مشهد

کد خبر : 2381

مشهد-یکی از ظرفیت های مغفول در مشهد، با توجه به قرار گیری در نزدیکی چندین رشته کوه و وجود فضاهای طبیعی بکر و زیبا،استفاده از جاذبه های طبیعی در راستای توسعه اکوتوریسم است.

به گزارش خبرنگار ما شهر مشهد به عنوان دومین شهر بزرگ کشور و دومین کلانشهر مذهبی جهان اسلام از برکت وجود پاک امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) در مرکز و هسته اصلی آن هر ساله شاهد ورود خیل عظیم مشتاقان زیارت مرقد آن امام همام از اقصی نقاط کشور و جهان اسلام می باشد.
بطوریکه میزان مسافرین داخلی و خارجی وارد شده به این شهر بر اساس آمار غیررسمی تا ۲۰ میلیون نفر در سال گزارش شده است و این امر منجر به توسعه صنعت گردشگری و تاسیسات مربوط به آن، رونق و توسعه شهری، کسب منافع اقتصادی و غیره شده است. شهر مشهد علاوه بر جاذبه های مذهبی توانهای گردشگری دیگری از جمله تاریخی و فرهنگی، طبیعی، تفریحی، تجاری، آموزشی و درمانی را داراست که خود باعث رونق گردشگری و طول مدت بیشتر اقامت گردشگران در این شهر شده است.
شهر مقدس مشهد تا سه، یا چهار دهه ی قبل پیوند دیرینه ای با طبیعت داشت و تقریبا دارای سیمای طبیعی بود. شهروند آن با طبیعت می زیست و به تفرج گاه های حومه ای و ییلاقی کمتر احساس نیاز می کرد. در حالی که با توسعه ی بی رویه و روزافزون این شهر، شهروندان امروزی آن دچار زندگی مصنوع شهری شده و زندگی ملال آوری را سپری می نمایند.
از این رو آنان بیش از پیش نیازمند طبیعت هستند و این امر ضرورت توجه به اکوتوریسم را گوشزد می نماید.

ارتفاعات اطراف مشهد مستعد برای گردشگری طبیعی
مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: حوزه گردشگری در مشهد بیشترحول محور زیارت شکل گرفته و لذا این امر باعث کاهش ماندگاری زائر و مسافر در مشهد می شود
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: مشهد به لحاظ گردشگری طبیعی دارای جاذبه های بکرو وبی نظیری است که مسئولین شهری می توانند با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب فضاهایی زیبا و ماندگار ایجاد کنند.
وی با اشاره به برخی مناطق طبیعی مشهد, آنها را برای گردشگری طبیعی مستعد دانسته و بیان کرد: مشهد در دشتی است که دورتادور آن را رشته کوه های بلند و زیبا فراگرفته و به هر یک از این کوه ها که سفر کنی جذب زیبایی های ان می شوید.
محمدی تصریح کرد: پارک خورشید در ارتفاعات آب و برق وهاشمیه و هفت حوض در رشته کوه ها منطقه خلج وسیدی از جمله مناطقی هستند که مدیریت شهری در این مناطق اقدامات خوبی انجام داده و با احداث پارک های طبیعی از این ظرفیت طبیعی به خوبی استفاده کرده است.
وی افزود: بی شک وجود چنین مراکزی در دل طبیعت که در نزدیکترین نقاط به شهر هستند علاوه بر اینکه نقش مهمی در پرکردن اوقات فراغت شهروندان و درنتیجه افزایش نشاط اجتماعی آنها دارد ،عاملی برای رونق صنعت گردشگری و افزایش ماندگاری زائرشده و بالتبع باعث بهبود اقتصادی مشهد می شود.

مشهد نیازمند توسعه گردشگری طبیعی است
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: مشهد به واسطه مضجع منور امام هشتم همواره پذیرای خیل عظیم عاشقان و زائرانی بوده که به این شهر سفر می کنند.
محمد حسن زارع صفت تصریح کرد: بی شک زیارت حرم مطهر هدف اول همه مسافرانی است که مشهد را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند ولی وجود مراکز تفریحی و گردشگری به ویژه مراکز طبیعی می تواند ضمن افزایش حضورو ماندگاری مسافران علاوه بر حال و هوای معنوی ، اوقات خوب و مفرحی را نیز برای آنها به ارمغان آورد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر درخصوص مراکز تفریحی به ویژه پارک های آبی و مجتمع های تجاری و تفریحی در شهر کمبودی وجود ندارد ولی در خصوص مراکز طبیعی در نزدیکی شهر دارای خلا هستیم.

توسعه گردشگری طبیعت در استان خراسان رضوی نیازمند برنامه‎ریزی و حضور بخش خصوصی است و از طرف دیگر زیرساخت‎هایی نیز در این زمینه مورد نیاز است که باید توسط سازمان‌های ذیربط فراهم شود.
قطعا پتانسیل‎های اکوتوریسم نیز مانند سایر بخش‌های گردشگری در کشور نیازمند توجه بیشتری است و با ورود بخش خصوصی و برنامه‌ریزی‌های مدون می‌توان در این زمینه به شکوفایی رسید.
آنچه در این بین به نظر می رسد نگاه ویژه تری را می طلبد توسعه فضاهای تفرحی در مراکز طبیعی نزدیک به شهر است. مراکزی مانند بوستان خورشید و منطقه نمونه گردشگری هفت خوض.
ایجاد مسیرهای دسترسی؛ خدمات بهداشتی و رفاهی و امکانات اولیه اقامتی از جمله نیازهایی است که مسئولین می توانند با سرمایه گذاری و یا جذب سرمایه از بخش خصوصی در مناطق طبیعی نزدیک مشهد ایجاد و ضمن ایجاد فضایی برای اوقات فراغت شهروندان، محیطی دلپذیر برای مراجعه مسافران نیز فراهم کنند.

گزارش: علی طوسی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن