اسلاید شواقتصادیستون اصلی

فعلا منتظر اطلاعیه باشید!

کد خبر : 2308
نویسنده : جمال رستم زاده

۳۵ برگ ازصورت همه حساب و کتاب هایش در موسسه منحل شده میزان را با خودش به تحریریه روزنامه خراسان آورده بود. می گفت خودتان قضاوت کنید کدام عقل سلیمی هست که نگوید پولت را جایی سرمایه گذاری کن که سود بیشتری می دهد !حالا  بعضی از مردم و حتی مسئولان وقتی صدای دادخواهی ما را می شنوند یا از کنار تجمعات سپرده گذاران میزان عبور می کنند به چشم یک طمعکار به ما نگاه می کنند. انگار آمده ایم تا پولی را که حقمان نیست به زور از حلقوم دیگران بیرون بکشیم! کسی نیست در این میان بگوید تا همین سال گذشته موسسه میزان در گوشه گوشه این شهر حتی زیر ساختمان بزرگ دادگستری استان ،کنار شعب گوناگون بانک های دولتی و بغل گوش دستگاه های نظارتی شعبه داشته است ولی …

شما از مسئولان سوال کنید
به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد به نقل از خراسان حالا اما همه حرف این همشهری ما که به اذعان خودش ۱۰۰ میلیون تومان تمام سرمایه زندگی و پاداش ۳۰ سال فعالیت اش در یک سازمان دولتی را در موسسه منحل شده میزان سرمایه گذاری کرده است این نیست و آمده تا از رسانه ها طلب یاری کند. کارم این است که هر روز صبح به شعب بانک صادرات مراجعه کنم و دست خالی برگردم . اما آقای دادستان ،رئیس بانک صادرات یا استاندار باید پاسخ مردم را بدهند. حداقل شما این موضوع را پیگیری کنید .این ها بخشی از حرف هایی است که این روزها اصحاب رسانه می شنوند .جز این مراجعات حضوری روزانه تعداد زیادی تماس تلفنی با تحریریه خراسان داریم و ده ها پیامک به سامانه روزنامه ارسال می شود که در ادامه نمونه ای از پیامک ها را می خوانید:
* بانک صادرات که در بوق و کرنا می کند و می گوید ۹۱ درصد حساب سپرده گذاران میزان را تسویه کرده است لطفا اعلام کند که آیا این ۹۱ درصد ۵۰ درصد از کل پولی را که در موسسه میزان سپرده گذاری شده بوده، شامل می شود  و آیا بانک صادرات به تعهد خود برای پرداخت سود از ۱۰ آبان ۹۴ اقدامی انجام داده است.
* بانک صادرات ادعا می کند سپرده های تا ۴۰میلیون را به طور کامل پرداخت کرده است اما هنوز تعداد زیادی سپرده گذار هستند که پولشان زیر ۴۰میلیون است و بانک صادرات برای پرداخت آن اقدامی نکرده است.
* آقای استاندار آیا یادتان هست گفتید موسسه میزان به بانک صادرات واگذار شد.آن روز فکر این جا را کرده بودید که ما سپرده گذاران را از چاله به چاه انداخته اید ؟
* تورا به خدا دراین ایام عزیز شعبانیه به فریاد دل ما سپرده گذاران موسسه میزان برسید از پدرم خجالت می کشم. تقریبا دو سال گذشت تا کی وضعیت ما سپرده گذاران میزان در بلاتکلیفی باقی می ماند و بانک صادرات هر روز وعده ای تازه منتشر می کند درحالی که خبری از پرداخت یا حداقل انتقال سپرده ها به بانک صادرات نیست.
پیگیری های بی پاسخ خراسان رضوی از صادرات
روزنامه خراسان رضوی نیز پیرو همین تماس های مکرر مردمی و پیامک های زیادی که روزانه به سامانه پیامکی روزنامه ارسال می شود روند پرداخت سپرده گذاران میزان را از طرق گوناگون پیگیری کرده است .دراین میان اما متاسفانه مسئولان بانک صادرات که متولی اصلی پاسخ گویی به مطالبات مردم هستند سکوت کرده اند و هیچ پاسخی به رسانه ها نمی دهند ،چنان که تماس های مکرر ما با «سربیشه ای »سرپرست بانک صادرات استان بی نتیجه ماند، البته وی پیش از این گفته بود: همه اخبار درباره موسسه منحل شده میزان از طریق روابط عمومی بانک صادرات کشور منتشر می شود .این اظهار نظر باعث شد تا برای پیگیری موضوع به سراغ «صفری »مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات کشور رفتیم . مدیری که حتی در روز «روابط عمومی» تماس های مکرر خبرنگار روزنامه خراسان رضوی را بی پاسخ گذاشت و پس از ارسال پیامکی با این عنوان « سلام و ارادت ،سرور عزیز جناب آقای صفری.روز روابط عمومی را خدمتتان تبریک عرض می کنم.خبرنگار روزنامه خراسان هستم.مکرر تماس گرفتم تا خبر تازه ای از مرحله جدید پرداخت های سپرده های میزان دریافت کنم،پاسخگو نبودید.راهنمایی می فرمایید دقیقا برای مصاحبه با جناب عالی یا یکی از مسئولان بانک صادرات چه اقدامی باید انجام دهم»، تنها نوشت «باسلام وادب به استحضار می رساند تمامی اطلاعات درخصوص  موسسه منحل شده میزان به صورت اطلاعیه اطلاع رسانی می گردد.باتشکراز ابراز لطف جناب عالی»
حالا باید قضاوت را به مردم بسپاریم وقتی که از رسانه ها توقع دارند پیگیر مطالبتشان باشند و روابط عمومی یک نهاد که وظیفه اصلی و اولیه آن پاسخ گویی به ارباب رجوع و اصحاب رسانه است از پاسخ دادن به سوال خبرنگار درباره رفع نگرانی ها و دغدغه های مردم این گونه شانه خالی می کند چه باید کرد ؟
سوالات را مکتوب بفرستید ،البته مقام مسئول فعلا در دسترس نیست !
نکته جالب تر این که مدیر امور رسانه ای روابط عمومی بانک صادرات کشور وقتی با سوالات متعدد ما روبه رو شده بود گفت :سوالات را مکتوب ارسال کنید تا پاسخ آن را از طریق یکی از «بزرگان بانک صادرات که مشهدی هم هستند » ارائه دهیم .خراسان رضوی حاضر بود برای رسیدن به پاسخ سوالات مردم در کنار ۱۶ ماه صبوری سپرده گذاران میزان چند روزی هم صبوری کند از وی خواست تا شماره نمابر مربوطه را برای ارسال مکتوب سوالات در اختیار این رسانه بگذارد اما صالحیان تاکید کرد: پاسخ سوالات ممکن است زمان ببرد چون مسئول مربوطه در ماموریت است و در نهایت نیز حاضر نشد آن شماره نمابر را در اختیار ما قرار دهد و در مقابل خواست تا پس از مهلت ۲۴ ساعته دوباره تماس بگیریم و پیگیر موضوع باشیم. از آن ۲۴ ساعت حالا سه روز می گذرد و ما دیگر موفق نشدیم مسئول مربوطه را حتی در محل کارش پیدا کنیم و تلفنی از روند پیگیری سوالاتمان مطلع شویم!
گفت و گو با مقام آگاه
با این حال بخشی از گفت و گوی خراسان رضوی با یک منبع آگاه دربانک صادرات کشور که نخواست نامش فاش شود در زیر می آید :
چرا پرداخت سپرده گذاران میزان متوقف شده است و اطلاعیه تازه ای منتشر نمی شود؟
مقام آگاه:بانک صادرات به تازگی سپرده های تا ۴۰ میلیون تومان را پرداخت کرده و حتی درصدی از سپرده های بالاتراز ۴۰ میلیون تومان را نیز پرداخت کرده است .
چند درصد ؟
در خبرها هست . نمی دانم شما الان دنبال چه چیزی هستید ؟
سوالم مشخص است دقیقا مرحله تازه پرداخت سپرده های میزان را چه زمانی آغاز می کنید؟
ان شاءا… به زودی آغاز می کنیم .وقتی با ۹۱ درصد سپرده گذاران تسویه کرده ایم تسویه با این ۹ درصد باقی مانده کار دشواری نیست .
اما سوال مردم این است که چرا این پرداخت ها این قدر زمان می برد و طولانی شده است ؟برخی از سپرده گذاران در تماس ها و پیامک هایشان گفته اند بانک صادرات اموال و دارایی های میزان را گرفت و پول ما را نداد !
شما جواب خودتان را خودتان می دهید .
فقط اظهار نظرهای مطرح شده را نقل کردم .این ها پاسخ بانک صادرات نیست .لطفا پاسخ بانک صادرات را بفرمایید .
مااخبار را از طریق سایت بانک صادرات منتشر می کنیم .سپرده گذاران هم می توانند از این طریق اخبار را به دست بیاورند .
یعنی می فرمایید سپرده گذاران هرروز چشم به سایت بدوزند و منتظر خبر باشندبهتر نیست گاهی در قالب پیش خبر آن ها را از بلاتکلیفی نجات بدهیم ؟
نه لازم نیست چشم به سایت بدوزند وقتی خبر روی سایت صادرات می رود بقیه رسانه ها هم خبر را کار می کنند .پرداخت سپرده های موسسه میزان به این راحتی ها نیست .فرایند اداری و زمان بری دارد مردم هم در عین حال صبور نیستند تاکنون بانک صادرات در  این مسیر خیلی خوب عمل کرده است .اما متاسفانه برخی رسانه ها به خصوص رسانه های مشهد فشار می آورند و بعد تیتر می زنند «بانک صادرات پاسخگو نیست» .اگر پاسخگو نیستیم این ۹۱ درصد را چطور تسویه کرده ایم.وجدان و اخلاق رسانه ای کجا می رود ؟نقش شما در تنش آفرینی چه می شود ؟آیا دادستان مشهد از کنار این موضوع به سادگی می گذرد ؟مگر می شود به این سادگی با آبروی بانک صادرات بازی کرد !
توضیح همین مسائل کار سختی نیست .یکی از مسئولان بانک صادرات همین حرف ها را برای مردم و افکار عمومی توضیح دهد .
ما از طریق اطلاعیه همین حرف ها را می زنیم .همه اختیار با بانک صادرات نیست که یک ملک را بفروشیم و پول مردم را بدهیم .یک پرونده ساده قضایی دو سال طول می کشد. اما دراین پرونده املاک باید شناسایی شود .برخی املاک مصادره شده این ها را باید آزاد کنیم .
البته مردم حقشان را می خواهند و جدا از این که این افراد ،افراد خاصی بودند و دنبال سود بیشتری بوده اند ، به این موضوع اصلا کاری نداریم و  چون حق مردم است تا به پولشان برسند  تلاشمان را می کنیم .بالاخره موسسه میزان اگر ساختاری منظم و ضابطه مند داشت که به این روز نمی افتاد .تمام دفاتر آن ها نیاز به بررسی و کار دارد .
با تمام این حرف ها برخی ها فکر می کنند که دولت با انتقال دارایی های موسسه منحل شده میزان به بانک صادرات یک بانک ورشکسته را از سقوط نجات داده است .
بله مردم می گویند اما این درست نیست .مسئولان ۱۱ ماه تلاش کردند تا بانک صادرات این مسئولیت را بپذیرد .
بانک صادرات اصلا دوست نداشت وارد چنین ماجرایی شود. این صرفا یک تکلیف اجتماعی بود .این موضوع سال ۹۳ اعلام شد اما بانک صادرات آبان ماه سال ۹۴  وارد موضوع شد .این توجیه درست نیست برخی این حرف ها را به خاطر زنده کردن سپرده ها می زنند.
این سوال باقی است که واقعا در فرایند نقل و انتقال املاک میزان چه کسی نظارت دارد و چه کسی باید پاسخ گوی عملکرد کند بانک صادرات در پرداخت این مطالبات باشد؟
چقدر از سپرده های میزان همچنان نزد بانک صادرات مانده است؟
از سوی دیگر چند سوال اساسی در این میان باقی می ماند: چرا درحالی که علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در بهمن ماه سال گذشته درباره آخرین وضعیت میزان گفته بود همه دارایی ها، بدهی ها و کارکنان تعاونی اعتباری منحل شده میزان در چارچوب تعریف شده حقوقی و بانکی که متضمن حقوق سپرده گذاران، کارکنان و سهامداران است به بانک صادرات واگذار شدو در همین راستا تعاونی میزان با تصویب کارگروه ساماندهی بازارهای غیرمتشکل پولی که با ترکیب نهادهای اقتصادی و حاکمیتی به ریاست بانک مرکزی تشکیل می شود؛ در تاریخ ۱۲ خرداد ماه امسال(سال ۹۴) منحل، و مدیریت حدود یک میلیون حساب، ۳۲۰۰ میلیارد تومان سپرده، ۱۰۵۶ کارمند، ۱۱۰ شعبه و ۲۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جاری به هیئت تسویه واگذار شد وبانک صادرات نیز در اطلاعیه شماره ٧ خود مورخ ۲۵/۱۲/۹۴ آورده بود با پرداخت این مرحله تعداد سپرده گذارانی که موفق به دریافت سپرده خود می شوند حدود ٣٠٣هزار و١٠٢ نفر معادل حدود ٩١ درصد از کل سپرده گذاران می شود  اما هیچ گاه صحبتی از میزان ارقام پرداخت شده و رقم سپرده های باقی مانده به میان نمی آید درحالی که به نظر می رسد ۹ درصد باقی مانده سپرده های میزان نزد بانک صادرات بخش اعظمی از این سپرده ها را شامل می شود که عملا فرایند اقتصادی این موسسه با آن ها می چرخیده است و قطعا تامین آن با روند فعلی پرداخت های بانک صادرات زمان زیادی را خواهد برد. همه این ها در حالی است که اسماعیل لله گانی مدیرعامل بانک صادرات کشور گفته بود: بانک صادرات در جریان این قبول مسئولیت هیچ گونه ریسکی را متحمل نشد و به میزان دارایی هایی که از موسسه میزان، تملیک کرد، اقدام به پرداخت تعهدات کرد، در همین راستا تفاهم نامه ای با بانک مرکزی و هیئت تسویه موسسه میزان امضا شده بود که مطابق آن عمل شد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن