اسلاید شودانش و فناوریستون اصلی

سفری به بهشت کویری خراسان ٰ فردوس

کد خبر : 1894
نویسنده : نوغانی

دومین سفر تفریحی گردشی اعضای خانه مطبوعات خراسان رضوی تدارک دیده شده است. زمان، ۱۵ اردیبهشت ۹۵ و مقصد شهرستان فردوس در خراسان جنوبی. در این سفر دو روزه حدود ۵۰ نفر از اعضای خانه مطبوعات و خانواده هایشان حضور دارند و برنامه های متنوعی از جمله کویرنوردی، استفاده از آبگرم و بازدید از مراکز تاریخی فردوس در نظر گرفته شده است.
آغاز سفر
ساعت حدود ۱۳:۳۰ است که وارد شهر زیبای فردوس می شویم که در آن خانه هایی با سقف کاهگلی در کنار آثار تاریخی و خانه هایی به سبک امروزی، تلفیقی از زندگی دیروز و امروز را در مقابل چشمانمان به تصویر می کشد. برای اسکان هم هتل سنتی زیبایی پیش بینی شده است که بر لذت این سفر می افزاید.
شبی مهمان ستاره های کویر
ساعت حدود ۱۷ است که راه کویر را درپیش می گیریم و ۵۰ کیلومتر از فردوس دور می شویم و به شن های روان می رسیم. از تپه ای شنی در امتداد خورشید بالا می روم، چه زیباست کویری که به ظاهر هیچ ندارد اما ابهتی دارد مثال زدنی. سکوت، زوزه باد و رقص شن ها در آسمان و غروبی دل انگیز. خورشید، غروب می کند و حالا نوبت ستارگان است که در دل سیاه شب همچون الماسی درخشان بر پهنه آسمان کویر خودنمایی کنند. در کنار جلوه گری ستارگان در آسمان زیبای کویر، نوری دیگر اما این بار از زمین خودنمایی می کند، نوری  که از جان هیزم های خشک شعله می کشد.هنگامه مغرب است و دوستی نوای اذان سر می دهد و همگان به نماز جماعت دعوت می شویم، اقامه نماز در دل کویر و تجربه ای کم نظیر. بعد از صرف شام محلی در زیر سقف آسمان پرستاره، میهمان صدای دف و آواز دلنشین محلی می شویم که سکوت کویر را در هم می شکند.
آبگرم ۲۰۰ ساله فردوس و شهر تاریخی «تون»
بخش دیگری از این سفر، حضور در آبگرم فردوس است. آبگرم معدنی فردوس درکیلومتر ۲۰ جاده اصلی فردوس به مشهد واقع است و  بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد.  این منطقه حالا به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعی و قطب گردشگری سلامت و آب درمانی شرق کشور شناخته می شود و گردشگران بسیاری برای استفاده از این نعمت طبیعی رهسپار این منطقه می شوند. برنامه بعدی مان بازدید از اماکن تاریخی منطقه است؛ عازم شهر قدیم «تون» می شویم. شهر تاریخی تون یکی از محوطه‌های تاریخی ایران با آثاری از دوران‌ تاریخی پس از اسلام و دوران ساسانی است که در جنوب غربی فردوس قرار دارد. توضیحات «اورنگ» کارشناس میراث فرهنگی، ما را با مدرسه تاریخی علمیه «حبیبیه علیا» و معماری زیبایش آشنا می کند. سپس به حمام قدیمی «خیروز» که موزه مردم شناسی است سری می زنیم و پای در مجلس حنابندان یک زوج جوان می گذاریم. «حلاج مقدم» مدیر این موزه هم توضیحاتی می دهد و با صحبت های او تصاویر دیگری از تاریخ کهن فردوس در ذهنمان نقش می بندد. بعد از آن به زیارت امامزادگان «سلطان محمد» و «سلطان ابراهیم» می رویم و سپس به مسجد جامع سری می زنیم و بزرگان مسجد کاممان را با شربت زعفرانی جشن عید مبعث شیرین می کنند.
منطقه ییلاقی باغستان و آسیاب قدیمی
ساعت ۱۵ هتل را برای عزیمت به مشهد ترک می کنیم و در مسیر بازگشت، صفحه زیبای دیگری به اوراق دفتر خاطرات سفرمان افزوده می‌شود و آن دیدار از منطقه ییلاقی باغستان و آسیاب تاریخی آن است. با گذر از میان درختانی که همچون تونلی سبز مسیر ترددمان شده است، به آسیابی می رسیم که هنوز هم با قدرت آب قنات بلده، گندم کشاورزان را آرد می کند.
دومین روز این سفر به ساعات پایانی اش نزدیک می شود و باید راه خانه و کاشانه در پیش بگیریم. به همت خانه مطبوعات استان و پیگیری های «مجتبی نوریان» مدیر این خانه، برگی دیگر از خاطراتمان را ورق می زنیم و زیبایی های طبیعی و تاریخی فردوس و کویر و آبگرم آن را به ذهن می سپاریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن