اسلاید شواقتصادیستون اصلی

استقلال اقتصادی جز با اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد / نفوذ به عنوان یک راهبرد در دستور کار دشمن قرار گرفته است

کد خبر : 1547

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: امروز با محاسبه و با نگاه انقلابی به این نتیجه می‌رسیم که اگر می‌خواهیم در مسئله اقتصادی روی پای خودمان بایستیم جز با استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی و تکیه بر ظرفیت داخلی، محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد ، حمیدرضا مقدم‌فر شامگاه چهارشنبه در سلسله جلسات دشمن‌شناسی فرهنگی که در محل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی برگزار شد، با بیان اینکه مبنای ما، دشمن‌شناسی فرهنگی در قرآن و نهج‌البلاغه است، گفت: انقلاب ما چون جنسش فرهنگی بود، ستیز و نزاع با آن نیز از جنس فرهنگی است. لذا باید دشمن را از این نگاه شناخت.

وی ادامه داد: در مسیر انقلاب اسلامی به میزان حرکت ما، نوع برخورد و تاکتیک‌های دشمن نیز تغییر کرده است. ما در مسیر تمدن اسلامی، آنجایی که شکل‌گیری انقلاب اسلامی است، مقابله با تأسیس آن است، موقعی که نظام اسلامی می‌خواهد شکل بگیرد که گام دوم در مسیر تمدن اسلامی است، دشمنی‌ها از جنس سخت است تا نگذارد نظام مستقر شود.

مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: نظام مستقر شد و آنها مأیوس شدند، حال دولتی و حاکمیتی باید شکل بگیرد که مبتنی بر قواعد و اصول اسلام و انقلاب باشد. ما در این مرحله هستیم. مقام معظم رهبری اخیراً فرمودند اگر این مرحله شکل نگیرد ما وارد جامعه‌سازی و تمدن‌سازی نخواهیم شد. در مسیر دشمن‌شناسی هم باید به این نکته توجه نمود.

وی با یادآوری اینکه دشمن مسیر خودش را با این مداری که ما در آن حرکت کردیم تنظیم کرده است، گفت: ما از جنگ سخت، نیمه سخت، کودتا، تحریم‌های اقتصادی و ترورها عبور کردیم و رسیدیم به پایان فشارهای سخت و نیمه سخت یعنی پایان تحریم‌ها که بنا بوده برجام تمام‌کننده آن باشد.

وی ادامه داد: بعد از تصویب برجام مقام معظم رهبری یک اعلام خطری را در مسیر دشمن‌شناسی دارند و آن نفوذ است. نفوذ بیش از ۸۰ بار توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۴ به کار برده شد.

مقدم‌فر با بیان این سؤال که نفوذ جزو روش‌های دشمن از قدیم بوده یا جدید است، ادامه داد: نفوذ جزو روش‌های دشمن بوده، هست و خواهد بود.

کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: نفوذ همیشه روشی بوده که دشمن سعی می‌کرده در نهادها و نقاط حساس داشته باشد. پس چه چیزی بود که موجب شد مقام معظم رهبری، مجددا روی این موضوع تأکید کنند؟ وی افزود: دو نکته قابل توجه است؛ اولاً این نفوذ تا الآن گاهی به عنوان روش، گاهی عملیات و گاهی تاکتیک به کار می‌رفته است اما پس از برجام که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کردند، احساس می‌شود نفوذ به عنوان یک راهبرد در دستور کار دشمن قرار گرفته است.

وی اذعان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند نفوذ ابعاد مختلفی دارد؛ امنیتی، اقتصادی، سیاسی، فکری و فرهنگی وجود دارد. ایشان فرمودند دو عرصه نفوذ که اهمیت بیشتری دارند بعد فرهنگی و سیاسی است.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه تمام ابعاد نفوذ ذیل جنگ نرم که به ویژه ما بعد از جنگ مطرح می‌کردیم، گفت: دشمن از به نتیجه رسیدن به وسیله جنگ سخت ناامید شده است. می‌گوید باید از درون این نظام را متلاشی کرد. از انقلاب اسلامی یک جمهوری اسلامی مثل پاکستان درست کرد.

کارشناس مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: ما گاهی در نفوذ دنبال کشمیری‌ها و کلاهی‌ها می‌گردیم، اما در این نوع نفوذ، عامل نفوذی الزاماً نیروی سرویس اطلاعاتی و یا منافقین نیست. این نفوذ و تاثیرگذاری می‌تواند از جانب کسی باشد که دانش آموخته مکاتب غربی در اروپا و آمریکا بوده و حالا به ایران بازگشته است. من متأسفم که اسم می‌برم اما لازم است نام ببرم، آقای دکتر سریع‌القلم، الآن عضو هیأت علمی دانشگاه است و افکار و اندیشه‌هایش را مخفی نمی‌کند، او به صراحت می‌گوید؛ ما اگر می‌خواهیم رشد و پیشرفت اقتصادی پیدا کنیم، باید دستمان را در دست غرب بگذاریم بعلاوه اینکه بنیان‌های ایدئولوژیک‌مان را باید کنار بگذاریم.

وی افزود: آقای سریع‌القلم، در دانشگاه تدریس می‌کند و همچنین مشاور عالی در دستگاه و مقامات دولتی ما  است. این را تصمیم‌سازی می‌گویند. ایشان مسئولیتی ندارند اما این تفکر که هیچ نسبتی با انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام ندارد، می‌آید در کنار مسئولین تصمیم‌گیر ما، تصمیم‌سازی می‌کند.

مقدم‌فر با اشاره به نفوذ فرهنگی گفت: نفوذ فرهنگی هم مسئولان‌، هم نخبگان و هم مردم را نشانه می‌گیرد. اینکه مقام معظم رهبری بعد از برجام، اینقدر بر این موضوع تأکید کردند، بسیار مهم است. چه شرایطی پیش آمد که ایشان بحث نفوذ سیاسی و فرهنگی را مطرح کردند؟ آمریکایی‌ها، آخرین روش‌ها و تکنیک‌هایی که در ۳۷ سال گذشته داشتند با تحریم‌ها تمام کردند، یعنی اینجا مخاصمه با آمریکا تمام می‌شود، آمریکا که تا الآن شیطان بزرگ بوده تبدیل شود به دوست.

مشاور فرمانده کل سپاه با بیان روایتی از فروپاشی شوروی گفت: از گورباچف سؤال شد شما چه زمانی متوجه شدید شوروی در حال فروپاشی است؟ او جواب داد: زمانی متوجه شدم که در مسکو مردم مقابل فروشگاه مک‌دونالد آمریکایی چند کیلومتر صف ایستاده بودند که ساندویچ آمریکایی بخورند.

وی راهبرد آمریکا پس از برجام را متمرکز روی نفوذ فرهنگی و سیاسی خواند و افزود: نه اینکه راه‌های دیگر نظیر تحریم و جاسوس و این‌ها را رها کرد، نه این‌ها هست. آنها گفتند ما قدرت هوشمند را در ایران حاکم کردیم یعنی ترکیبی از همه ابزارها. اما اصلی‌ترین تلاش‌شان را در این مقطع بر روی نفوذ فرهنگی و سیاسی قرار دادند.

مقدم‌فر هدف آمریکا را از نفوذ فرهنگی تولید آمریکایی غیر‌آمریکایی دانست و اظهار داشت: آنها گفتند ما باید عقل و فکر و تدبیر این افراد را از بدنشان جدا کنیم و اختیارش در دست ما قرار گیرد. هدف نهایی آنها نیز فروپاشی از درون است؛ سیرت انقلاب از بین برود و صورت بماند.

این استاد دانشگاه با بر شمردن چهار بُعد عقلانی، اخلاقی، عاطفی و اعتقادی  در جامعه هدف مسئولان، نخبگان و مردم گفت: در بعد عقلانی، محاسبات، در بعد اخلاقی، رفتار و در بعد عاطفی احساسات و در بعد اعتقادی، باورها و ارزش‌ها باید تغییر کند.

وی در ادامه به راه‌های نفوذ اشاره نمود و تصریح کرد: یکی از راه‌های نفوذ جذب نخبگان، اندیشمندان و روشنفکران است. شاهد بودیم که وزیر خارجه آلمان در سفری که بعد از برجام به ایران آمد ارائه ۵۰ هزار بورسیه به جوانان ایران را مطرح کرد. راه‌های دیگر نفوذ بزک کردن چهره آمریکا است.

مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به بیان راه‌های مقابله با نفوذ فرهنگی پرداخت و گفت: نفوذ یک عرصه پنهان است. حتی ممکن است خود عامل نفوذ، نداند که چه می‌کند. لذا مهم‌ترین راه مقابله با نفوذ کشف و آشکار کردن آن است. امروز اگر به مردم بفهمانیم که نفوذ فرهنگی به شما می‌گوید چه بپوشید و چگونه فکر کنید، آگاه می‌شوند. لذا شناخت نفوذ و نفوذی‌ها مهم است.

مشاور فرمانده کل سپاه در تشریح دومین راه مقابله با نفوذ گفت: فضای پسابرجام شرایط نفوذ را فراهم کرد، فضای پسابرجام این بود که بگویند مردم دیدید آمریکا چندان بد هم نیست و تحریم‌ها را تمام کردند. لذا باید مراقب پسابرجام باشیم.

وی سومین راهکار مقابله با نفوذ فرهنگی را توسعه و تقویت تشکل‌های فرهنگی خواند و گفت: باید به هیأت‌ها و مساجد و تشکل‌های فرهنگی هویت بخشیم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + هفده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن