اسلاید شودانش و فناوریستون اصلیپربازدیدترین ها

اصحاب رسانه به جمع «خادمان رسانه‌ای حرم مطهر رضوی» بپیوندند

کد خبر : 1436

اولین نشست هم اندیشی مدیران و اصحاب رسانه‌خراسان رضوی با مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی با هدف ایجاد انسجام و وحدت رویه در میان اصحاب رسانه و ارائه راهکار عملی در راستای ارتقاء کمی و کیفی ارتباط رسانه‌ها با مجموعه آستان قدس رضوی برگزارشد.
به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد ، مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی در این نشست با اشاره به حوزه‌‍‌های متنوع فعالیت‌ آستان قدس رضوی، تصریح کرد: طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف از جمله فرهنگی تبلیغی، علمی، پژوهشی، پزشکی، اقتصادی و … در مجموعه آستان قدس رضوی انجام شده و ظرفیت‌های کم نظیری نیز شکل گرفته است. اما متاسفانه آنگونه که شایسته بوده، این خدمات در میان افکار عمومی منعکس نشده که این امر از حلقه‌ای مفقوده میان اصحاب رسانه و مجموعه آستان قدس رضوی حکایت دارد.
محمدامین توکلی‌زاده با تاکید بر اهمیت ارتباط دوسویه و تعامل سازنده میان افکار عمومی و آستان قدس رضوی، ابراز داشت: محترم دانستن افکار عمومی مقدمه ارتباط تعاملی و پاسخگویی و شفاف‌سازی مانع ایجاد شبهات است. حضور حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقام تولیت آستان قدس رضوی یک فرصت برای اصحاب رسانه و فرهنگ است. ابعاد شخصیتی ایشان در حوزه‌های مدیریتی، علمی و فقهی و به ویژه صبغه فرهنگی و رسانه‌ای ایشان این فرصت را فراهم می‌کند که اهالی هنر و رسانه بتوانند رابطه نزدیک و صمیمی با آستان قدس داشته باشند.
وی در ادامه ضمن دعوت از تمامی فعالان رسانه‌های گروهی برای پیوستن به خادمین رسانه‌ای حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: خادمی به آستان حضرت رضا (ع) منحصر در شکل‌های فعلی نیست و به فراخور تخصص‌ها و مهارت‌ها امکان خدمت به امام رضا فراهم است، لذا از تمامی دست اندرکاران و اصحاب رسانه‌ کشور دعوت می‌کنم تا به مجموعه خادمین رسانه‌ای حرم مطهر رضوی بپیوندند و ما را در آشنایی هرچه بهتر اقشار مختلف جامعه با آستان قدس رضوی و توسعه و نشر فرهنگ رضوی یاری کنند.
در ادامه این نشست تنی چند از مدیران رسانه‌های گروهی به بیان نقطه نظرات و پیشنهادهای خود در رابطه با تعاملات رسانه‌ای آستان قدس رضوی پرداختند.

ارتباط ضعیف با افکار عمومی
منتظری، مدیر مسئول سایت خبر هشت با تاکید بر اینکه عموم مردم اطلاعات کافی درباره فعالیت‌های آستان قدس رضوی ندارند، گفت: ارتباط ضعیف آستان قدس رضوی با افکار عمومی و نبود پاسخ گویی به مردم در سطح مورد انتظار، باعث شده است که خدمات شبانه روزی و ارزشمند بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی بازتاب در خور شأنی نداشته باشد.
وی ضمن بیان اینکه گذشته پردازی امروز کار شایسته ای نیست، چند پیشنهاد را برای توسعه ارتباطات رسانه‌ای آستان قدس رضوی مطرح کرد.
منتظری حضور فعالانه تر آستان قدس رضوی در حوزه فضای مجازی را مورد تاکید قرار داد و افزود: در مجموعه
آستان قدس رضوی باید فضایی صمیمانه و قابل دسترسی برای اهالی رسانه ایجاد شود تا خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بتوانند خدمات را منعکس و نقاط ضعف را گوشزد کنند.
او هم چنین پیشنهاد تاسیس خبرگزاری رضوی را مطرح و عنوان کرد: در صورت وجود خبرگزاری، تمام اصحاب رسانه می‌توانند به عنوان خادم رسانه‌ای در راستای نشر معارف و فرهنگ رضوی گام بردارند.

تشکیل اتاق خبر در حرم مطهر
امام وردی، سردبیر خبرگزاری ایکنا در خراسان رضوی نیز ابتدا گلایه‌هایی را از فرایند‌های زمان‌بَر در روابط عمومی آستان قدس رضوی و برخی ناهماهنگی‌ها در زمینه حضور اهالی رسانه در حرم مطهر مطرح و عنوان کرد: نگاه به رسانه‌ها در آستان قدس بیشتر معطوف به صدا و سیماست. در صورتی که همه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مخاطبان ویژه خود را دارند و می‌توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.
او همچنین پیشنهاد داد که فضایی به نام اتاق خبر و با هدف حضور خبرنگاران و ارسال اخبار تولیدی از مجموعه حرم مطهر رضوی به رسانه‌ها ایجاد شود تا این کار با سرعت بیشتری صورت پذیرد.

برگزاری مستمرجلسات هم اندیشی
حاتمی، مدیر باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی اما در ابتدای صحبت‌هایش به مشکلات گروه‌های خبری صدا و سیما برای حضور در حرم مطهر اشاره و تاکید کرد: برخلاف نظر خانم امام‌وردی، صدا و سیما نیز برای پوشش برنامه‌های حرم مطهر با مشکلات متعددی روبه رو بوده است.
وی در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌ای برای تسهیل فعالیت رسانه‌ها در حرم مطهر انجام شده است، افزود: اما مشکلاتی در لایه‌های مختلف سازمان آستان قدس رضوی وجود دارد که مانع عملکرد مناسب رسانه‌ها می‌شود.
حاتمی ظرفیت رسانه‌های استانی و نیروهای فعال در آن‌ها را نیز مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بارها شاهد بوده‌ایم که نهاد‌هایی همچون آستان قدس رضوی از رسانه‌های بومی می‌گذرند و کارهایشان را از طریق رسانه‌های ملی پیگیری می‌کنند. در صورتی که در رسانه‌های استان نیز توانمندی‌های بالایی وجود دارد و می‌تواند اقدامات ارزنده‌ای را رقم بزند.
برگزاری مستمر جلسات هم اندیشی با اصحاب رسانه نیز پیشنهادی بود که مدیر باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مطرح کرد و از مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی خواست که آن را به طور ویژه پیگیری کند.

دیوار بلند بی اعتمادی
محمودی، سرپرست پایگاه خبری تابناک در خراسان رضوی نفر بعدی بود که در این جلسه به ارائه نقطه نظرات خود پرداخت.
وی ابتدا به جایگاه عظیم مجموعه آستان قدس رضوی اشاره و خطاب به توکلی زاده عنوان کرد: امروز شما با انبوهی از انتظارات بر زمین مانده مواجه هستید که باید مطابق شأن حضرت رضا(ع) اجرایی شود.
محمودی سپس از دیوار بلند بی اعتمادی میان مردم و آستان قدس رضوی سخن به میان آورد و گفت: این موضوع به دو دلیلِ ادبیات نامناسبات موجود در مناسبات آستان قدس رضوی و برخی ملاحظات در زمینه پوشاندن خطاهای افراد به وجود آمده است.
وی با تاکید بر ضرورت اعتمادسازی میان مردم، گفت: به عنوان مثال در زمینه فراخوان ایده که از سوی آستان قدس رضوی مطرح شده، تا زمانی که مردم اطمینان خاطر نسبت به عملیاتی شدن نظراتشان نداشته باشند، نکته ای را مطرح نخواند کرد. ضمن اینکه در خصوص برخی نخبگان باید با تکریم و احترام، افرادی مراجعه و نظرات را اخذ کنند.
سرپرست تابناک خراسان رضوی به اقدامات اخیر آستان قدس رضوی در زمینه حمایت از پنج قلوهای مشهدی، جانباز مدافع حرم و مناطق محروم نیز اشاره و عنوان کرد: در دوره جدید فعالیت آستان قدس رضوی گفتمان انقلاب اسلامی به خوبی مشاهده می‌شود. اما این اقدامات در صورتی موثر خواهند بود که به صورت مستمر و دارای فرایند پیگیری شود.
صبوری، سرپرست روزنامه‌های کار و کارگر و نسل فردا در خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از همکاری‌های گذشته روابط عمومی آستان قدس رضوی با رسانه‌ها، گفت: مجموعه مدیران و کارکنان زیر مجموعه بخش‌های مختلف نیز باید با رسانه‌ها آشنایی کافی داشته باشند تا تعاملی دوسویه و برپایه منافع طرفین برقرار شود.

افزایش درگاه‌های رسانه‌ای
موسوی، سرپرست خبرگزاری موج در خراسان رضوی نیز ارتباط آستان قدس رضوی با مردم را بسیار ضعیف توصیف و تصریح کرد: به نظر می‌آید که در آستان قدس رضوی توجهی به انتقادهای نمی‌شود و شفاف سازی به میزان لازم وجود ندارد.
وی سپس افزایش درگاه‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی را خواستار شد و پیشنهاد داد در قالب کارگروهی نظرات رسانه‌ها درباره این مجموعه احصا و پیگیری شود.
موسوی فعالیت‌های آستان قدس رضوی در جای جای کشور و خارج از کشور را نیز یاد آور شد و تاکید کرد: می‌توان با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون شهروند خبرنگارها این خدمات را منعکس کرد.

گلایه از محدودیت‌ها برای بانوان خبرنگار
رنگ آمیز، نماینده روزنامه اطلاعات در مشهد مقدس هم محدودیت‌های موجود برای حضور بانوان در برنامه‌های خبری آستان قدس رضوی را مورد اشاره قرار داد و خواستار رفع آن‌ها شد.
وی همچنین بر حضور مؤثرتر آستان قدس رضوی در فضای مجازی تاکید کرد و خواستار تسریع روند‌های پاسخگویی به رسانه‌ها شد.
ابراهیم زاده، نماینده خبرگزاری ایسنا نیز نکته مربوط به حضور بانوان در برنامه‌های حرم مطهر را تکرار کرد و گفت: بخش‌هایی همچون خدمات زائران غیر ایرانی هنوز هم به طور کامل معرفی نشده که باید برای طرح آن‌ها از ظرفیت رسانه‌ها بیش از پیش استفاده شود.

پرچم داری و فرهنگ سازی
مدیر کل روابط عمومی آستان قدس رضوی نیز در پایان این نشست، ضمن تقدیر از مدیران رسانه به دلیل صراحت بیان و طرح نکات ارزشمند و نقد دلسوزانه گفت: امیدواریم این تعامل از طریق ارتباطات مجازی و حقیقی مداومت داشته باشد و به خدمات بهتر برای مردم و زائران منجر شود.
وی هم چنین با اشاره به اقدامات اخیر آستان قدس رضوی در حمایت از پنج قلوه‌های مشهدی، عیادت از جانباز مدافع حرم و بازدید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از مناطق محروم حاشیه شهر مشهد، تصریح کرد: بخشی از اهداف انجام این‌گونه اقدامات، فرهنگ‌سازی و نمادسازی است از این طریق می‌توانیم ذهن مدیران و مسؤولان را معطوف موضوعات مهم و اساسی کشور بنماییم. کار فرهنگی و فرهنگ سازی به نماد نیاز دارد و چه بهتر که این نماد به بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) منتسب باشد.
توکلی‌زاده افزود: بدیهی است که آستان قدس رضوی به تنهایی قادر به رفع تمامی مشکلات فرهنگی و محرومیت‌های اقتصادی نیست، اما تلاش می‌کند با پرچمداری این حرکت، سایر خیرین، نهادها، سازمان‌ها و مسئولان را به همیاری و همراهی دعوت کنیم.
مدیرکل روابط عمومی آستان قدس رضوی در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت تبدیل محرومیت زدایی به یک گفتمان در سطح جامعه و به ویژه مسئولین، گفت: آستان قدس رضوی بر اساس رهنودهای مقام معظم رهبری در حکم انتصاب تولیت محترم آستان قدس رضوی تمام تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت.
چالش‌های پیش روی آستان قدس رضوی
ضیائی، سرپرست روزنامه ایران در خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه از برخی چالش‌های پیش روی آستان قدس رضوی سخن به میان آورد و گفت: رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب تولیت آستان قدس رضوی هفت بند مطرح کردند که به نظر من یک آسیب شناسی جامع از عملکرد ۴ دهه گذشته این مجموعه است و همه آن‌ها به عنوان پاشنه‌های آشیل آستان قدس باید مورد توجه باشد.
وی بسیاری از مشکلات موجود را ناشی از نبود شفافیت در سازوکارهای آستان قدس رضوی دانست و گفت: به نظر می‌آید، این سازمان در برخی موارد نظارت گریز شده و این امر به تبع خود فساد را ایجاد می‌کند.
ضیائی نوع نگاه مردم به آستان قدس رضوی را نیازمند اصلاح دانست و گفت: به نظر می‌آید که برون‌داد فعالیت‌های آستان قدس در سطح شایسته ای نبوده است.
وی هم چنین تداوم استقلال سیاسی آستان قدس رضوی را خواستار شد و گفت: آستان قدس بزرگترین ظرفیت فرهنگی جهان اسلام به حساب می‌آید، اما به آسیب شناسی، دوری از سیاست و مقابله با فساد نیازمند است.
سرپرست روزنامه ایران در خراسان رضوی افزود: برخی از مدیران آستان قدس به رسانه‌ها نگاه یک سویه داشته اند و آن‌ها را تریبون بیان دستاوردهای خود می‌دانسته اند. اما این امر باید به تعامل دوسویه تبدیل شود.
او هم چنین نیازهای فرهنگی حاشیه شهر را مورد اشاره قرار داد و گفت: فقر فرهنگی در این مناطق کمتر از فقر اقتصادی نیست و آستان قدس رضوی در این زمینه هم باید برنامه داشته باشد.

نبود سیاست گذاری ارتباطی
رمارم، سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد در خراسان رضوی نیز ضمن ابراز خرسندی از رویکردهای جدید آستان قدس رضوی، گفت: در حال حاضر سیاست گذاری مدونی مبتنی بر نقش مخاطبان در حوزه تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه سال آینده مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام خواهد بود، گفت: این موقعیت فرصت مغتنمی برای شهر ماست و باید با نقش آفرینی آستان قدس رضوی و سایر نهادهای متولی، به خوبی از آن بهره ببریم.
رمارم ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با آستان قدس رضوی در زمینه‌های تخصصی، پیشنهاد داد شبکه ای بین المللی برای برقرار ارتباط بارگاه منور رضوی با مخاطبان تاسیس شود.
مشکلات زنان و خانواده در شهر مشهد نیز دیگر مسئله ای بود که سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد در خراسان رضوی خواستار پیگیری آن توسط آستان قدس رضوی شد.
همگرایی و هم دلی
رحیمیان، سرپرست خبرگزاری مهر در خراسان رضوی نیز همگرایی و همکاری بیش از پیش رسانه‌ها و آستان قدس رضوی را مورد تاکید قرار داد و گفت: نوع نگاهی که مردم به آستان قدس رضوی دارند، نشان می‌دهد که ما در کارمان موفق نبوده ایم.
وی هم چنین خواستار تعیین نقش آستان قدس رضوی در زمینه‌های فرهنگی و رسانه‌ای شد و گفت: همه ما به نوعی خادمان حرم مطهر رضوی هستیم. اما مسئله مهم این است که سهم خودمان را بدانیم و برای ایفای آن گام برداریم.
تشکیل شورای سیاست گذاری فعالیت‌های رسانه‌ای آستان قدس رضوی با حضور مدیران و اصحاب رسانه نیز پیشنهادی بود که رحیمیان در این جلسه مطرح کرد.

مردم خادم شوند
موقر، سردبیر پایگاه خبری صبح توس آخرین فعال رسانه‌ای بود که در این جلسه به بیان نظرات خود پرداخت.
وی با اشاره به خدمات مردم عراق به زائران اربعین، گفت: در مشهد مقدس هنوز این روحیه بین مردم ایجاد نشده که همه خود را نسبت به زائران امام رضا(ع) مسئول بدانند و آستان قدس رضوی باید به گونه ای برنامه ریزی کند که مردم به فرایند خدمت رسانی وارد شوند.
موقر هم چنین به اقدامات برخی نهادها در زمینه تشکیل خبرگزاری رضوی اشاره و عنوان کرد: آستان قدس رضوی باید مراقب باشد، در این زمینه کار موازی با سایر دستگاه‌ها انجام ندهد.
او هم چنین بر انعکاس بیش از پیش فعالیت‌های آستان قدس رضوی به ویژه در شهرستان‌ها تاکید کرد.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن