اسلاید شوستون اصلیهویت مشهدپایتخت فرهنگ اسلامیپربازدیدترین ها

برگزاری ۸۰ اتاق فکر برای رشد فرهنگ شهروندی در مشهد

کد خبر : 1366

طی سال گذشته ۸۰ جلسه اتاق فکر برای رشد فرهنگ شهروندی در بین شهروندان مشهدی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری صبح مشهد، سال گذشته شخصیت‌هایی که دارای تجربه تولید محتوا و ایده در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند و پیشنهاداتی سازنده برای تأثیر تولیدات بر مخاطبان برنامه‌های ترویجی دارند در ۸۰ اتاق فکر گرد هم آمدند؛ وظایف این افراد انتخاب برترین ایده‌های رسیده به دبیرخانه، نظارت بر تولید، مکان و زمان توزیع و پخش محصولات با توجه به نوع و گستره مخاطب است.
براین اساس سال گذشته موضوعات حمل و نقل پاک، استقبال از مهر، کاهش تماس‌های مزاحمی به ۱۲۵، مراعات دیگران در ایام سوگواری محرم، پرداخت عوارض، گاز گرفتگی، تفکیک زباله از مبدا، میزبانی و مهربانی (دهه آخر صفر)، افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی، همسایه داری و آپارتمان نشینی و آلودگی هوا در سطح شهر اکران شد.
دیگر موضوعات اکران شده در سال گذشته استفاده از من کارت، هویت ملی و ایرانی و پرچم، اخلاق اجتماعی از جمله صبر و گذشت و مهربانی، توجه به نگهداری فضای سبز، انظباط ترافیکی، سلام کردن و لبخند زدن، جمع‌آوری زباله، کم تحرکی، پارک دوبل و توقف غیر مجاز، سد معبر، کلاه ایمنی، سرعت غیرمجاز و تخلفات ساختمانی بود.
از طرح مساله تا اکران
مشخص شدن مسایل در بازه زمانی، سفارش تولید ایده به تیم‌های ایده‌پرداز، بررسی ایده‌های ارسالی در اتاق فکر، انتخاب ایده برتر با لحاظ نکات و نظارت اتاق فکر، سفارش به فرد یا گروه ایده‌پرداز جهت تولید، اکران بیلبوردها، نمایش در تلویزیون شهری، پخش در رادیو و…، نظرسنجی و استفاده از نظرات مردمی مراحلی بود که در سال گذشته برای اکران مسایل آموزش شهروندی طی شد.
تولیدات آموزشی
در سال گذشته تیزر، پوستر، ویژه‌نامه مطبوعاتی، نمایش‌های خیابانی، ایده‌های خلاق میدانی، کاریکاتور، برنامه ترکیبی تلویزیونی، برنامه ترکیبی رادیویی، کاریکلماتور، عکس، سریال، انیمیشن، استیکر، فتوکامنت، اینفوموشن، استتوس، شعر، متن ادبی، مستند، دوربین مخفی، ترول. گرافیک محیطی قطار شهری با هدف ارایه آموزش های شهروندی به مردم تولید شد.
اقدامات آموزشی
در سال‌های اخیر آموزش و توانمندسازی شهروندان برای ارتقاء دانش، تقویت مهارت‌ها، کسب عادت‌های صحیح زندگی اجتماعی، بروز رفتارهای مطلوب شهروندی در راه بهره‌گیری مناسب از امکانات شهری و… از جمله مهم‌ترین ضرورت‎های آموزش شهروندان در کلانشهرها می‌باشد در همین راستا دبیرخانه فرهنگ شهروندی با هدف ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی با اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود در امر آموزش همگانی باعث ارتقاء سطح آگاهی شهروندان در حوزه فرهنگ شهروندی می‌شود.
در واقع هدف از آموزش، تربیت مربی جهت آموزش به شهروندان برای ارتقاء سطح فرهنگ شهروندی و بهبود سبک زندگی شهری از طریق آموزش، مشارکت و فرهنگ سازی شهروندان است.
در سال گذشته قبل از شروع طرح و اجرای برنامه ها در هر یک از موضوعات آموزشی با کارشناسان و متخصصان تخصصی هر یک از موضوعات جلسات مشورتی برگزار شد و مسأله ها و موضوعات اولویت‌دار هر موضوع مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت؛ در جلسات مشورتی برگزار شده مسأله ها و موضوعات اولویت دار هر کدام از موضوعات حوزه های مختلف شهرداری به تصویب رسید.
دوره‌های تربیت مربی و آموزش ۴۵۰ نفر
سال ۹۴ در ۴ دوره آموزش مربی ۴۵۰ نفر تحت آموزش قرار گرفتند؛ تعداد ساعات آموزش هر نفر۲۲ساعت بود که در کل ۹ هزار و ۹۰۰ نفر ساعت آموزش ارایه شد.
ایجاد پایگاه‌های فرهنگ شهروندی
در سال گذشته پایگاه‌های فرهنگ شهروندی در مناطق ۱۳گانه شهری با هدف ارایه خدمات آموزش فرهنگ شهروندی به شهروندان از طریق دبیرخانه فرهنگ شهروندی به صورت مستمر، هدفمند و رایگان با بهره‌مندی از ظرفیت‌های اجتماعی شامل مساجد، کانون‌ها و تشکل‌های فرهنگی، پایگاه های بسیج و …در سطح شهر تشکیل شد. در این اقدام در هر منطقه یک پایگاه فرهنگ شهروندی تشکیل و فعال شد؛ موضوعات آموزش‌های فرهنگ شهروندی که در پایگاه‌ها ارایه شد شامل آموزش فرهنگ ایمنی، فضای سبز، پسماند، سلامت و محیط زیست و ترافیک بود.
برگزاری بیش از ۴۸۰۰ جلسه آموزشی در شهر
در سال گذشته ۱۲۹۴ جلسه آموزشی در مساجد و پایگاه‌های بسیج سطح، ۲۶۳۸ جلسه در مدارس، مهد کودک‌ها و موسسات آموزش عالی، ۴۱۰ جلسه آموزش خانگی، ۵۰۰جلسه در کانون‌ها و مراکز فرهنگی سطح شهر برگزار شد؛ در واقع در سال گذشته ۴۸۴۲ جلسه آموزشی در سطح شهر برگزار شد.
برگزاری جنگ‌های آموزشی
سال گذشته آموزش مصادیق فرهنگ شهروندی (ایمنی،محیط زیست،ترافیک،اخلاق اجتماعی و سلامت) در قالب جُنگ‌های آموزشی برای بیش از ۱۹هزار و۵۰۰ دانش آموز در ۱۹۰ مدرسه و مهد کودک سطح شهر مشهد انجام شد.

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن