یادداشت روز

بانک‌ها پیشقدم اجرای اقتصاد مقاومتی شوند

کد خبر : 1336

دکتر عبدالحمید انصاری

 

اقتصاد مقاومتی در اواخر سال ۸۹ از سوی رهبر معظم انقلاب به دولت ابلاغ شد، اما در این مدت شاهد حرکت خاصی از دولت در این زمینه نبودیم. اقتصاد مقاومتی به معنای یک اقتصاد تولید محور است و نگاه به عناصر و ظرفیت‌های داخلی است. بانک‌ها نیز به عنوان یک منبع اقتصادی مهم در کشور نقش بسزایی در اجرای این سیاست مهم ایفا می‌کنند، اما به دلیل نبود شرایط ایده‌آل بانک‌ها نیز تن به اجرای آن نمی‌دهند. بانک‌ها یک بنگاه اقتصادی هستند و منابع و مصارفشان باید با هم مطابقت داشته باشد. مسلما این بنگاه اقتصادی جایی سرمایه خود را هزینه می‌کند که بهترین نتیجه را بگیرد و از آنجا که اقتصاد کشور اقتصادی تولید محور نیست، بانک‌ها نیز رغبتی برای ورود به این بخش نشان نمی‌دهند. اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که کشور را در برابر تکانه‌های خارجی و داخلی مقاومت می‌کند و سطح بالایی از اشتغال را پوشش می‌دهد.
همچنین بر دانش فنی و تکنولوژی استوار است و بر نهادهای مردمی تکیه داشته و از طرف نهاد‌های مردمی حمایت می‌شود، این اقتصاد اقتصادی است که دشمنان کشور نمی‌توانند آن را نابود کنند و اقتصادی است که فجایع طبیعی و حوادثی که در جامعه رخ می‌دهد، نمی‌تواند در آن تاثیر زیادی بگذارد.
اما فعالیت دولت در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که اعتقاد به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی جدی نیست. این موضوع در عملکرد دولتمردان در بخش سیاست‌، اقتصاد و فرهنگ کاملا مشخص است و از طرفی مشکلات کشور از داخل نشات می‌گیرد و باید از درون اصلاح شود.
کشورهای دیگر حاضر نیستند مشکلات اقتصادی ما را حل کنند و تنها با مدیریت منابع از جمله منابع مالی و انسانی می‌توان خود را از درون تقویت کرد که به نتیجه رسیدن این موضوع همان اجرای اقتصاد مقاومتی است.
حال اگر بخواهیم این سیاست را در بخش بانکی تعریف کنیم باید بگوییم که بانک‌ها می‌توانند با اعطای بخشی از منابع خود به سمت تولید، فرهنگ تولید را در اقتصاد کشور گسترش دهند.
بنگاه‌های اقتصادی با انواع ریسک‌ها روبه‌رو هستند و مدیران باید تدابیری اتخاذ نمایند تا بتوانند از ریسک‌ها دور شوند.
بانک‌ها‌ نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی و منبع مهم مالی در کشور می‌توانند پیشقدم اجرای اقتصاد مقاومتی شوند. این در صورتی ممکن است که دیگر هیچ بانکی برای سود بیشتر به رقابت نپردازد اما در شرایط فعلی که بانک‌ها از رکود جامعه و کمبود نقدینگی رنج می‌برند امکان‌پذیر نخواهد بود و دولت و بانک مرکزی باید شرایط را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور فراهم کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 11 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن